دانستنیها و راهنمای خرید

راز ماندگاری خارق العاده و پخش بوی عطرهای باستان

هنر عطر سازی در زمان باستان از بین النهرین و مصر شروع شده و در ایران و روم باستان توسعه پیدا کرد. اولین عطر ساز ثبت شده در دنیا یک شیمی دان زن به نام تاپوتی بود که طبق لوحه های خط میخی در هزاره دوم قبل از میلاد در بین النهرین می زیست. او گلها، روغن ها و سوسن صغیر که یک نوع گیاه خودرو بود را با دیگر مواد معطر چندین بار متوالی تقطیر و صاف می کرد تا عطر مورد نظر را تولید کند. در سال 2005 باستان شناسان در قبرس، قدیمی ترین عطر جهان را که قدمتی بیش از 4000 سال داشت را کشف کردند. درسیلک کاشان نیز تنگهای کوچکی از مرمر که گویا مخصوص نگهداری عطر و مربوط به اواخر هزاره چهارم پیش از میلاد بود به همراه مقداری آینه مسی جهت آرایش کشف شد. در قرن نهم میلادی ابویوسف کندی شیمیدان عرب و سپس ابن سینا دانشمند ایرانی فرآیند عصاره گیری از گلها، روغن ها، گیاهان و … را با روشهای متفاوت جهت عطر سازی منتشر کردند. از این میان گلاب بلافاصله میان مردم محبوب شد. مواد اولیه و تکنولوژی تقطیر در کشورهای شرقی به طور قابل توجهی صنعت عطر سازی و پیشرفتهای علمی و بخصوص شیمی را در غرب تحت تاثیر قرار داد.

اما راز ماندگاری و پخش بوی خارق العاده آن عطرها چه بود؟

شدت و ماندگاری عطرها بر اساس غلظت ترکیبات معطر و روغن های مورد استفاده در آن می باشد. هر قدر درصد ترکیبات معطر افزایش می یابد شدت و ماندگاری آن نیز بیشتر می شود. امروزه به دلائل مختلف ماندگاری و غلظت این عطرها نسبت به سالیان گذشته کمتر شده که اصلی ترین دلیل آن مقاصد اقتصادی برای کمپانی هاست. ماندگاری کمتر باعث فروش بیشتر محصولات بدلیل استفاده مضاعف مصرف کننده می شود. ضمن اینکه توجیهی نیز برای این موضوع استفاده می شود که اشخاص روزانه فعالیت های گوناگون و رفت و آمدهای متفاوت دارند که به طبع عطرشان را باید تغییر دهند.

دلیل دیگر ماندگاری کمتر عطرها نسبت به گذشته استفاده از Amber ( عنبر یا کهربا یا صمغ گیاهی) بجای Ambergris ( عنبر سائل) می باشد که این ماده از نهنگ عنبر بدست می آید.

نهنگهای عنبر در تمام اقیانوسها زندگی می کنند. غالبا رنگ آنها سیاه مایل به قهوه ای یا خاکستری تیره می باشد. در سر بزرگ نهنگ عنبر که تقریبا یک سوم طول بدنش است ماده روغنی اسپرماستی وجود دارد که برای ساختن شمع و یا بعنوان گریس یا روغن بکار می رود. ماده روغنی دیگری به نام عنبر سائل از روده این نهنگ بدست می آید که در تهیه عطر مورد استفاده قرار می گرفت. این ماده یکی از عناصر اصلی ماندگاری بالا و پخش خارق العاده در عطر بحساب می آمد. این نهنگها در سده های 19 و 20 تا حد انقراض شکار شدند تا اینکه سازمان حمایت از حیوانات و محیط زیست جهانی برای جلوگیری از انقراض این نهنگ ها شکار آنها را ممنوع کرده و امروزه از عنبر گیاهی یا همان کهربا که نوعی صمغ درختی است استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − شش =

دکمه بازگشت به بالا