دانستنیهای عطر و ادکلنعطر و ادکلن

بوی دوست: تاثیر وجود شباهت در بوی طبیعی بدن در روابط اجتماعی

آیا عطر طبیعی بدن انسان در ارتباطات اجتماعی او تاثیرگذار است؟

آیا عطر طبیعی بدن انسان در ارتباطات اجتماعی او تاثیرگذار است؟
طبق مطالعات جدیدی که انجام شده، علاوه بر خلق و خو و جزئیات رفتاری، مردم گرایش و تمایل بیشتری با دوستی با افرادی دارند که بوی طبیعی بدن مشابهی هم با خودشان داشته باشند.

به عبارت دیگر، بوی طبیعی بدن هر فرد حاوی اطلاعاتی است که می تواند به نحوی تعیین کننده کیفیت تعاملات اجتماعی بین افراد باشد.

همانطور که میدانید، سگ ها حس بویایی بسیار قوی دارند و می توانند عطر انسان ها و بوی بدن سایر سگ ها را از فواصل بسیار دور تشخیص دهند. سگ ها از این قدرت خود برای تشخیص سایر سگ های دوست یا غریبه نیز استفاده می کنند. اگر تا به حال رفتار یا تعامل دو سگ در خیابان را دیده باشید، می دانید که سگ ها پیش از بازی یا تعامل با یکدیگر، ابتدا همدیگر را بو می کنند. این رفتار در اکثر پستانداران زمین، به جز انسان ها، مشاهده و ثابت شده است؛ اما این بدان معنا نیست که انسان ها از این اصل مستثنی هستند. یافته های جدید دانشمندان نشان می دهد که انسان ها مایل هستند با افرادی که بوی بدن مشابه دارند، دوست شوند. محققین با کمک وسیله ای تحت عنوان بینی الکترونیکی (eNose)، تلاش کرده اند تعاملات انسان ها را بررسی کرده و ارتباط میان این دو را پیدا کنند.

نقش عطر و بوی بدن در تعاملات اجتماعی ما انسان ها

ما انسان ها به صورت مداوم و غالبا به صورت ناخودآگاه، خود را بو می کنیم. علاوه بر آن، ما به صورت ناخودآگاه عطر بدن سایر افراد را نیز بو می کنیم. در کنار این موارد، مطالعات گسترده نشان داده اند که معمولا ما با افرادی تعاملات اجتماعی نزدیک تر برقرار می کنیم که از نظر فعالیت های مغزی، خلق و خو و ارزش ها شباهت زیادی به ما دارند. بر پایه این دو اصل، محققان موسسه علوم وایزمن تحقیقی را طراحی کرده و در طی آن، ارتباط میان تمایل انسان به دوستی با سایر افراد و عطر بدن آنها را بررسی کردند. در این مطالعه از یک دستگاه بینی الکترونیکی برای ثبت عطر بدن افراد استفاده شد.
محققان بر این باور هستند که بو کردن عطر بدن سایر انسان ها (که به صورت ناخودآگاه صورت می گیرد) می تواند یک مقایسه نیمه خودآگاه در ذهن انسان شکل دهد. این مقایسه می تواند در ذهن انسان کشش بیشتری را نسبت به افرادی ایجاد کند که رایحه طبیعی بدن آن ها، مشابه است. بدین ترتیب، عطرها و رایحه ها نقشی کلیدی در تعاملات اجتماعی انسان ایفا می کنند.

یک آزمایش جالب!
محققان این موسسه تحقیقاتی، برای آزمایش این فرضیه خود از دو دوست استفاده کردند. این دو دوست جنسیت یکسانی داشتند و دوستی آنها نیز به سرعت شکل گرفته بود. این نکته مهمی است که محققان بر روی آن تاکید داشتند. آنها معتقد بودند که یک یا چند عامل شناختی غیر خودآگاه، کاتالیزور دوستی این دو فرد بوده است. محققان نمونه هایی از عطر طبیعی بدن این دو فرد را جمع آوری کردند. سپس یک گروه تصادفی از انسان ها را شکل دادند و به شکل مشابه، عطر طبیعی بدن آن ها را نیز جمع آوری کردند. در قدم اول، محققان از یک بینی الکترونیکی استفاده کردند تا ترکیبات شیمیایی موجود در بوی بدن دو دوست را تشخیص دهند. سپس از این بینی برای تشخیص ترکیبات شیمیایی عطر بدن گروه تصادفی استفاده کردند و المان های شیمیایی این گروه را با دو نمونه انتخاب شده، مقایسه کردند. در مرحله دوم، محققان از دو داوطلب بویایی استفاده کردند تا معیارهای مشابه سیستم عصبی انسان را نیز در تحقیقات وارد کنند.
نتایج هر دو آزمایش نشان داد که در مقایسه با گروه تصادفی انتخاب شده، ترکیبات شیمیایی عطر طبیعی بدن دو دوست، شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند.

آیا “شیمی” میان افراد تعیین کننده تعاملات اجتماعی آنها است؟

احتمالا این عبارت را تا کنون شنیده باشید: “شیمی این دو فرد با هم سازگار نیست“. این عبارتی است که افراد معمولا برای نشان دادن تضادهای میان دو شخص در یک رابطه استفاده می کنند. مطالعات محققان موسسه علوم وایزمن نشان می دهد عطر طبیعی بدن انسان حاوی اطلاعات زیادی است که می تواند کیفیت تعاملات اجتماعی وی با سایر افراد را تعیین کند. بدین ترتیب، شاید “شیمی افراد” پارامتری واقعی و مهم در تعیین تعاملات اجتماعی آن ها باشد. این الگویی است که در میان موش ها، سگ ها و سایر پستانداران زمین نیز ثابت شده است.
اگرچه بو کردن عطر دیگران در انسان به صورت ناخودآگاه است، اما می تواند محرک های شناختی مغز را نسبت به افرادی با بوی بدن مشابه، تحریک کند. البته انسان ها هوشمند تر از سایر پستانداران زمین هستند و فاکتورهای زیادی در برقراری ارتباط میان دو انسان نقش دارند. بدین ترتیب، عطر بدن انسانها می تواند یک عامل محرک و کاتالیزور برای برقراری ارتباط باشد، اما بدون شک، تنها عامل موثر در این فرایند نیست.

 

منبع: موسسه علوم وایزمن (Weizmann Institute of Science)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 4 =

دکمه بازگشت به بالا