دانستنیها و راهنمای خرید

از کدام گلها در عطرسازی بیشتر استفاده میشود

اگر تا به حال تجربه خرید عطر و ادکلن را داشته باشید، احتمالا متوجه شده اید که برند ها و فروشندگان عطر در توصیف برخی از محصولات خود از واژه “گروه بویایی گلی” یا “گلی میوه ای” استفاده می کنند. این واژه ها بدان معنا هستند که در هرم بویایی عطر مورد نظر، از رایحه گل ها استفاده شده است. استفاده از گل در عطر سازی بسیار رایج است. در واقع گل ها را می توان یکی از ستون های اصلی صنعت عطر سازی معرفی کرد. البته این ترند جدید نیست. بلکه در اولین روزهای شکل گیری هنر عطر سازی در مصر و روم باستان، همواره گل ها به عنوان اصلی ترین ماده ساخت عطر مورد توجه بوده اند. امروزه نیز رد پای عطر گل هایی مانند رز به شکل گسترده در شاهکارهایی که توسط برند های نام آشنا به بازار معرفی شده اند، دیده می شود.

برای استفاده از گل در عطر سازی معمولا از آن ها عصاره گیری می شود. جالب است بدانید که برای استخراج چیزی در حدود 20 میلی لیتر رایحه، تقریبا به 700 شاخه گل سرخ نیاز است. روش های مختلفی برای عصاره گیری گل ها وجود دارد که می توان آنها را به دو دسته طبیعی و سنتتیک طبقه بندی کرد. رایج ترین روش های عصاره گیری و استفاده از گل در عطر سازی عبارتند از: استفاده از روغن های جاذب، روش تقطیر، روش پرس سرد و روش های ماسراسیون و انفلوراژ. معمولا مناسب ترین روش استفاده از رایحه گل در عطر سازی با توجه به نوع گل انتخاب می شود. با این حال روش های تقطیر و پرس سرد آسان ترین و رایج ترین شیوه برای استخراج عطر گیاهان و میوه ها محسوب می شوند.

معرفی گل های مورد استفاده در صنعت عطر سازی

تمایل به استفاده از گل در عطر سازی به طبیعت ما انسان ها باز می گردد. رایحه گل ها می تواند به سایر حشرات، از جمله زنبورها، کمک کند تا راه را سریع تر تشخیص دهند. به بیان ساده تر، رایحه یک گل روشی برای جلب توجهش است. این روش سودمند اما توجه انسان ها را نیز به خود جلب کرده است. پیچیدن رایحه گل های رز و زنبق در باغ های اشرافیان سبب شد تا انسان ها بر آن شوند تا این روایح را برای همیشه در شیشه هایی ماندگار کنند. تعداد عطرها و گل های خوشبو در دنیا بسیار زیاد است. با این حال برخی از گل ها هستند که بیش از سایرین در صنعت عطرسازی مورد توجه هستند. رایج ترین گل ها در صنعت عطرسازی عبارتند از:

گل رز

گل رز در عطر و ادکلن

زمانی که در خصوص استفاده از گل در صنعت عطر صحبت می کنیم، احتمالا رز اولین گلی است که در ذهن ما نقش می بندد. رز را می توان ملکه گل ها دانست. رز محبوب ترین گل در میان مردم جهان است و کمتر کسی در دنیاست که با رایحه این گل بیگانه باشد. گل رز شب ها کشت می شود، چرا که معمولا در طول شب بوی این گل شدید تر است. رز کالیفرنیایی و رز داماسین معمولا در صنعت عطرسازی استفاده می شوند. گل رز معمولا در عطرهای زنانه کاربرد دارد اما در کنار نت های ادویه ای به شکل محدود تر، در عطرهای مردانه نیز استفاده می شود.

گل یاس (یاسمن)

گل یاس در عطر و ادکلن

استفاده از گل در عطر سازی با کشف رایحه گل هایی همچون رز و یاسمن رواج پیدا کرد. یاسمن یکی از مطبوع ترین و شیرین ترین رایحه های گل را در جهان دارد. گل یاسمن معمولا در اوایل صبح کشت می شود، چرا که در این ساعت از روز رایحه این گل شدید تر است و عصاره گیری از آن آسان تر خواهد بود. یاسمن در بیشتر نقاط جهان کشت می شود. رایحه این گل در هرم بویایی سبب می شود تا به عنوان کاتالیزور، سایر نت ها نیز تقویت شوند. به همین دلیل است که یاسمن در صنعت عطر سازی تا این حد محبوب است. بسیار از افراد گل یاسمن را عطری آرامش بخش توصیف می کنند.

گل مریم

گل مریم در عطر و ادکلن

گل مریم، گلی است که قرن هاست در عطرسازی استفاده می شود. رایحه ای محبوب برای خانم ها است، اما برای آقایان نیز قابل استفاده است. رایحه ای شیرین و پودری با نت های مشک، بنفشه و زنبق دره است. رایحه ای لطیف و زیبا است که احساس شادی و نشاط را در شما ایجاد می کند.

اسطوخودوس (لوندر)

اسطوخودوس (لوندر) در عطر و ادکلن

زمانی که به بررسی کاربرد گل در عطر سازی می پردازیم، اسطوخودوس را نمی توان نادیده گرفت. این گل رایحه ای شیرین دارد و در اکثر عطرها استفاده می شود. این گل در اطراف جزایر قناری، جنوب اروپا، شمال و شرق آفریقا، عربستان، مدیترانه و هند کشت می شود. چیزی در حدود 180 نوع لوندر در دنیا وجود دارد که هر کدام از نظر رایحه با یکدیگر تفاوت های کوچکی دارند. تمامی انواع لوندر در صنعت عطر سازی و به طور خاص در نت های میانی و بالایی استفاده می شوند. لوندر هیبرید لوندین یکی از پرمصرف ترین گونه ها در صنعت عطرسازی محسوب می شود.

پلومریا

گل پلومریا در عطر و ادکلن

این گل یکی از قوی ترین رایحه ها را دارد و یکی از پرمصرف ترین گل ها در صنعت عطرسازی است. این گل معمولا در مکزیک و نواحی مرکزی آمریکا کشت می شود و به طور خاص این یکی از نماد های منطقه هاوایی است. گل پلومریا خط بو و ماندگاری بسیار بالایی دارد. این دو پارامتر برای استفاده از گل ها در عطر سازی اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین خاطر است که پلومریا در صنعت عطر سازی بسیار مورد توجه است.

نیلوفر

گل نیلوفر در عطر و ادکلن

نیلوفر گلی محبوب است که انواع مختلفی از آن در دنیا وجود دارد. با این حال شیوه عصاره گیری این عطر در رایحه نهایی آن تاثیر دارد. به همین خاطر است که با توجه به هرم بویایی و نظر طراح عطر، ممکن است عصاره این گل به شیوه های مختلفی به دست آید. نیلوفر در سراسر دنیا کشت می شود و رایحه قوی و متنوعش، آن را به انتخاب ایده آلی برای طراحی عطر خنک مردانه و زنانه تبدیل کرده است.

گل نرگس

نرگس عطری با رایحه ادویه ای و تند است و معمولا در عطرهایی با طبع تند یا گروه های بویایی ادویه ای، شرقی گلی استفاده می شود. این گل تنها برای استفاده در عطر سازی عصاره گیری می شود و یکی از مهم ترین مواد اولیه خام در این صنعت محسوب می گردد. عصاره گیری از گل نرگس بسیار دشوار است و معمولا استفاده از آن در طراحی یک عطر، می تواند قیمت نهایی محصول را بالا ببرد.

گل نرگش در عطر و ادکلن

تا به اینجا برخی از رایج ترین نمونه های استفاده از گل در عطر سازی را مرور کردیم. علاوه بر آنچه که تا به اینجا معرفی شد، گل های زیر نیز به شکل گسترده در عطر سازی، به ویژه توسط عطرسازان بزرگ و برند های نیش، مورد استفاده قرار می گیرند:

زنبق

گل زنبق در عطر و ادکلن

این گل عطری شیرین دارد و حس لطافت و تازگی را در افراد ایجاد می کند. معمولا زنبق به عنوان نت اصلی و پایه در عطرسازی مورد استفاده قرار می گیرد و با نت های بویایی بسیار متفاوت دیگری، به خوبی همخوانی دارد. زنبق نت غالب در اکثر عطرهایی با گروه بویایی گلی است.

گاردنیا

گل گاردنیا در عطر و ادکلن

این گل عطری گیرا و بسیار رمانتیک دارد و معمولا در عطرهای زنانه مورد استفاده قرار می گیرد. گاردنیا عطری بسیار لطیف و ظریف است و بویی با همین خصوصیات را نیز از خود متصاعد می کند.

گل مرکب

این گل به خاطر رایحه بسیار قوی اش در صنعت عطرسازی مشهور است. رایحه این گل بسیار غالب است و معمولا در عطرهای گلی یونیسکس یا عطرهای زنانه با طبع گرم و معتدل استفاده می شود.

زنبق دره

زنبق دره Lily of the valley، گیاهی است گل‌دار جنگلی با گل‌های سفید زنگ‌دار معطر، معطر و آویزان که در فصل بهار در هوا پخش می‌شود. این گیاه بومی در سراسر نیمکره شمالی معتدل سرد در آسیا و اروپا است.

فریزیا

فریزیا یک سرده از گیاهان گلدار علفی و چند ساله از خانواده Iridaceae است که برای اولین بار در سال 1866 توسط کریستین فردریش اکلون به عنوان یک تیره توصیف شد و به نام گیاه شناس و پزشک آلمانی، فردریش فریز نامگذاری شد.

یلانگ یلانگ

Cananga odorata، معروف به درخت ylang-ylang یا cananga، درختی استوایی است که بومی فیلیپین و منشا آن است و در مالزی، اندونزی، گینه نو، جزایر سلیمان و کوئینزلند استرالیا گسترش یافته است. همچنین بومی بخش هایی از کامبوج، تایلند، هند و ویتنام است

گل صدتومانی

گل صد تومانی یا گل صد تومانی گیاهی گلدار از تیره Paeonia است که تنها سرده از خانواده Paeoniaceae است. گل صد تومانی بومی آسیا، اروپا و غرب آمریکای شمالی است. دانشمندان در مورد تعداد گونه هایی که می توان آنها را متمایز کرد، اختلاف نظر دارند، از 25 تا 40، اگرچه اجماع فعلی 33 گونه شناخته شده را توصیف می کند.

بنفشه

ویولا سرده ای از گیاهان گلدار از خانواده بنفشه های بنفش است. این جنس بزرگترین جنس در خانواده است که بیش از 680 گونه دارد. بیشتر گونه ها در نیمکره شمالی معتدل یافت می شوند. با این حال، برخی نیز در مناطق کاملاً متفاوت مانند هاوایی، استرالیا و آند یافت می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =

دکمه بازگشت به بالا