دانستنیها و راهنمای خرید

چگونه یک عطر را تست کنیم

فرض کنیم قصد خرید ادکلن مردانه زنانه داریم.چگونه یک عطر را تست کنیم؟ روش درست انتخاب یک عطر دلخواه چیست؟ بهترین روش انتخاب یک عطر به هنگام بوییدن آن کدام است؟ آیا بو کردن یک عطر روش خاصی دارد؟ آیا بوی اصلی عطری را که انتخاب کرده‌ایم واقعاً همان بویی است که روی کاغذ بلاتر و یا با چند اسپری روی مچ دست داشته‌اند؟ اصلاً چه بویی را انتخاب کنیم که به قول معروف «به ما بیاید»؟ اینها و چند پرسش دیگر معمولاً ذهن افرادی که می‌خواهند برای نخستین بار یک عطر جدید بخرند و آن را به مجموعهٔ عطرهای خود اضافه کنند را مشغول می‌کند. در مقاله پیش رو به چند نکته در این مورد اشاره خواهیم کرد. امیدواریم که راهگشا باشد.

برای تست کردن عطر، روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از بهترین روش‌ها، تست کردن عطر بر روی پوست است. برای این کار، مقدار کمی از عطر را روی مچ دست خود اسپری کنید و اجازه دهید چند دقیقه روی پوست شما بماند. پس از چند دقیقه، رایحه عطر را به خوبی احساس خواهید کرد.
روش دیگر تست کردن عطر، استفاده از تستر عطر است. تستر عطر، نمونه کوچکی از عطر اصلی است که برای تست کردن در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. برای تست کردن عطر با تستر، مقدار کمی از عطر را روی کاغذ تستر اسپری کنید و اجازه دهید چند دقیقه روی پوست شما بماند. پس از چند دقیقه، رایحه عطر را به خوبی احساس خواهید کرد.
در هنگام تست کردن عطر، نکاتی را باید رعایت کنید. یکی از مهم‌ترین نکات، این است که هرگز بیش از سه عطر را پشت سر هم نبویید. زیرا ممکن است حس بویایی شما گیج شود و نتوانید رایحه عطر را به خوبی تشخیص دهید.

خودتان بیشتر به چگونه رایحه ای علاقه من هستید؟

اولین ملاک و شاخص برای انتخاب یک عطر میل و علاقه شخصی شما به بوی آن است. انتخاب بوی عطر یک امر کاملاً شخصی است. شما از بوی یک عطر خوشتان می‌آید درحالی‌که همان عطر ممکن است برای فرد دیگری چندان جذاب نباشد. درست مثل انتخاب رنگ رژ لب برای خانم‌هاست که هر کدام رنگی  را می‌پسندند. البته این نکته را نمی‌توان نادیده گرفت که گاهی ما یک عطر را انتخاب می‌کنیم به دلیل اینکه فرد مورد علاقه‌مان آن بوی بخصوص را دوست دارد. از این مورد که بگذریم، پسند و میل شخص شما اولین ملاک انتخاب یک عطر خوب است.

استفاده از کاغذ بلاتر برای تست بوی عطر

استفاده از کاغذ بلاتر برای تست بوی عطر بهترین روش برای تست بوی یک عطر استفاده از کاغذ بلاتر است. کاغذ تستر یا نوارهای کاغذی معطر که گاهی اصطلاحاً آنها را به بلاتر نیز می‌گویند، تکه‌های کاغذی یا مقوایی کوچکی هستند که معمولاً در فروشگاه‌های عطرفروشی وجود دارند و برای تست بوی یک عطر از آن استفاده می‌شود. این کاغذها عموماً به سبب منافذ ریزی که دارند، رطوبت را به خود جذب می‌کنند. برای تست عطر در فروشگاه، یک پاف را روی بلاتر اسپری کنید. سپس بدون آنکه کاغذ بلاتر با بینی شما تماس پیدا کند و از فاصله ۴ تا ۵ سانتی‌متری آن را بو کنید. توجه داشته باشید که برای استشمام رایحه ی اصلی هر عطر، بایستی چند دقیقه‌ای صبر کنید تا الکل عطر به‌طورکلی خشک شود. زیرا در صورتی که در این امر عجله کنید و الکل را استشمام نمایید، سیستم بویایی شما امکان درک بوی واقعی عطر را نخواهد داشت. نکته‌ای ضروری است تا به آن توجه کنیم آن است که به سبب خطای سیستم بویایی و همچنین معطر بودن فضای داخل گالری‌ها و فروشگاه‌های عطر و ادکلن، معمولاً امکان تست بیش از ۴ یا ۵ عطر وجود ندارد. از طرفی رایحه اصلی عطر حداقل پس از گذشت زمان حتی تا یک ساعت خودش را نشان می‌دهد؛ بنابراین بهتر است تا هر کدام از عطرهایی را که می‌خواهیم تست کنیم، روی یک بلاتر جداگانه اسپری کرده و با خود به خانه ببریم و پس از حدود یک ساعت بوی عطر را تست کنیم (علت این زمان نسبتاً طولانی را در ادامه همین مطلب خواهیم گفت). در واقع بهترین حالت این است که پس از گذشت زمان کافی که گفته شد، در یک فضای آزاد چشمانمان را ببندیم و روی بویی را که حس می‌کنیم متمرکز شویم و آن را استشمام نماییم تا بوی اصلی عطر یا نت‌های پایه را به خوبی متوجه شویم.  دقت کنید که نباید چند کاغذ تستر را پشت سر هم و با فاصله زمانی کمی بو کرد و حداقل بین هر کدام ۵ تا ۱۰ دقیقه توقف لازم است.

تست عطر با استفاده از پوست مچ دست

تست عطر با استفاده از پوست مچ دست استفاده از کاغذ تست عطر معمولاً هنگامی است که شما می‌خواهید بین ۳ یا ۴ عطر، یکی را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که در هر روز بیش از ۳ یا ۴ عطر را تست نکنید؛ چون سیستم بویایی شما اصطلاحاً دچار «خستگی بویایی» می‌گردد و از قدرت تشخیص آن کاسته می‌شود. گام دوم در تست رایحه یک عطر آن است که دو یا سه پاف از عطر را روی مچ دست یا پشت دست اسپری کنید و صبر کنید تا کاملاً الکل آن خشک شود. دقت داشته باشید که به هیچ وجه محل اسپری شده را مالش ندهید؛ چون این کار باعث از بین رفتن کیفیت عطر می‌شود و در نتیجه بویی را که شما استشمام می‌کنید، همان بوی اصلی عطر نیست. وقتی که عطر کاملاً خشک شد، بدون اینکه پوست مچ یا پشت دستتان را با بینی لمس نمایید (حداقل در فاصله ۴ یا ۵ سانتی‌متری از بینی)، بوی عطر را تست کنید.    

چند نکته مهم که باید در هنگام تست یک عطر رعایت شوند

گذشته از مطالبی که در بالا گفته شد، یکی دو نکته را باید مد نظر قرار داد تا انتخاب یک عطر به خوبی و به درستی صورت پذیرد. نخست آنکه روایح هر عطری در سه مرحله آزاد می‌شوند که به آن اصطلاحاً به «نت‌های بویای» مشهور هستند. در اینجا قصد نداریم تا وارد شرح جزئیات نت‌های بویایی گردیم. عزیزانی که به این امر علاقه‌مند هستند،  می‌توانند مقاله آکورد و نت در عطر و ادکلن چیست؟ هر آنچه باید از هرم بویایی عطر و ادکلن‌ها بدانید را در همین وب‌سایت مطالعه فرمایند.

اما همین‌قدر بدانید که رایحه اصلی هر عطر که مدت زیادی و شاید ساعتها به همراه ما می‌ماند، از نت‌های پایه (Base Notes) آزاد می‌شوند؛ مثلاً اگر شما علاقه‌مند هستید تا بوی اصلی عطر شما گل یاس باشد، این رایحه بایستی در محدوده نت‌های اصلی و پایه عطر مورد نظرتان باشد. موضوع مهم آن است که روایح اصلی عطر حداقل پس از 30 دقیقه تا یک ساعت آزاد می‌شوند (در واقع پس از نت‌های اولیه و میانی)، و بنابراین می‌توانیم کمی به خود جرئت دهیم و بگوییم که بویی را که شما در فروشگاه عطرفروشی پس از یکی دو دقیقه از اسپری‌کردن عطر روی کاغذ تستر و یا مچ دستتان حس می‌کنید، بوی اصلی آن عطر نیست!

در نتیجه برای اینکه یک عطر را به خوبی تست و انتخاب بکنیم، بهترین راه آن است که حدود یک ساعت از اسپری‌کردن آن روی بدن و یا کاغذ بلاتر گذشته باشد.

نکته دوم آن است که گاهی سیستم بویایی ما تا سرش زیادی شلوغ می‌شود، مقداری «به هم می ریزد» و قدرت تشخیص خود را از دست می‌دهد! بنابراین بهتر است برای اینکه کمی به سیستم بویایی خودمان استراحت بدهیم، پس از اینکه یک عطر را تست کردیم، سیستم بویایی خودمان را به نوعی ریست کنیم تا برای بوی بعدی آماده گردد و رایحه را به درستی درک کند. برای همین است که در برخی از گالری‌های عطر و ادکلن یک ظرف پر از دانه قهوه می‌گذارند تا مشتری‌ها بین تست یک عطر و عطر دیگر آن را استشمام کنند (هرچند به غلط). برای درک بیشتر این مورد نیز میتوانید مقاله “نقش قهوه در عطر فروشی ها” را نیز مطالعه بفرمائید.

تألیف و گردآوری: تولید محتوا و تحریریه مارسلا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + بیست =

دکمه بازگشت به بالا