عطرهای جدید، نقد و بررسی عطر و ادکلن

نقد و بررسی عطر زرجوف ناکسوس (Xerjoff Naxos)

همه برند ایتالیایی Xerjoff (زرجوف) را با عطرهای بزرگ، جسورانه و مجللی که تولید می کند، می شناسند؛  عطرهایی مانند لیرا و ایتالیکا، که از جمله عطرهای ثروتمندان و سرمایه داران محسوب می شوند، عطر نیو (Nio) که برداشتی مدرن از ادکلن های کلاسیک ایتالیایی به حساب می آید، و ریچوود (Richwood)،  که ترکیبی است سنتی و در عین حال مجلل از نعناع هندی (پچولی)، گل رز و چوب صندل اصیل میسور، و به اصلی ترین عطرهای دنیای عطر تبدیل شده اند.

زرجوف ناکسوس که برای اولین بار در سال 2015 به بازار عطر و ادکلن عرضه شد را شرکت زرجوف از یک رایحه ی غنی تنباکو ساخته است. این عطر امروزه به عنوان یکی از بهترین عطرهای « تنباکویی» در بازار شهرت دارد و یکی از محبوب ترین عطرهای زرجوف باقی مانده است. اما چگونه ناکسوس در مقابل دیگر غول‌های تولید کننده عطر تنباکویی نه تنها دوام آورده است که در برخی از موارد گوی سبقت را ربوده است؟

همانطور که گفته شد، عطر زرجوف ناکسوس (Xerjoff Naxos) بر پایه رایحه تنباکو بنا نهاده شده است، ترکیبی که که هم خبره ها و هم تازه کارها را راضی نگه می دارد. اگر چه این نت جزو اصلی ترین روایح زرجوف ناکسوس محسوب نمی شود، اما کمتر عطری با چنیین مهارت و کیفیتی، نت های تنباکویی را با دیگر روایح به هم آمیخته است. درست است، زرجوف ناکسوس کمی گران است، اما ارزشش را دارد. میخواهید در مورد این عطر اسرار آمیز بیشتر بدانید؟ پس بیایید با هم نگاه دقیق تری به زرجوف ناکسوس بیندازیم ببینیم رمز و راز محبوبیت این عطر و (و البته قیمت نسبتاً بالای آن) در چه چیزی نهفته است .

عطر زرجوف ناکسوس از چه چیزی الهام گرفته شده است؟

ناکسوس یکی از عطرهای مجموعه ای به نام «زرجوف 1861» است، که برای اولین بار در سال 2015 میلادی و به مناسبت جشنهای یکصد و پنجاهمین سالگرد کشور ایتالیا به بازار عرضه شد. نخستین عطر از این مجموعه عطری بود با طراوت و تابستانی با نام «ایکس جی 1861 رنیسنس» (XJ 1861 Renaissance). این عطر در واقع روحیه پر جنب و جوش و در عین حال سرزنده و شاداب دوره «اتحاد» را تداعی می کرد. دومین عطر از این مجموعه، عطر «ایکس جی 1861 زفیرو» (XJ 1861 Zefiro) با رایحه ای بخور مانند بود که می خواست فضای تاریخی رُم باستان را نشان دهد. نسخه دیگر از این مجموعه «ایکس جی 1861 دِکاس» (XJ 1861 Decas) است. این عطر دارای رایح گلی شیرین و  رزین (صمقی) است که از میراث اشرافی گری ایتالیا الهام گرفته است. 

معنی نام عطر ادکلن زرجوف ناکسوسنام «ناکسوس» الهام گرفته از سیسیل است. راستش را بخواهید تا مدتها این نامگذاری مرا گیج کرده بود. «ناکسوس» برای من یادآور نام جزیره ای بود در یونان و هیچ ارتباطی بین نام این جزیره و روایح عطر ناکسوس نمیدیدم.

با این وجود، پس از مدتی کند و کاو متوجه شدم که از قضا «ناکسوس» نام باستانی ترین مستعمره یونانی در سیسیل است (که در ابتدا توسط مستعمره نشینان جزیره یونانیِ ناکسوس تأسیس شده بود). البته امروزه این شهر نام خود را به جیاردینی ناکسوس (Giardini Naxos) تغییر داده است. این منطقه به خاطر جاذبه های توریستی و بناهای باستانیش معروف می باشد.

حالا، عطر ناکسوس قرار است تا تداعی گر چنیین حال و هوای شکوهمندِ باستانی و روایح معروف شهر سیسیل باشد: روایحی چون بوی هیجان انگیز مزارع و باغات مرکبات، و رایحه مزارع تنباکوی خوش بوی پرشمار موجود در این شهر. در کنار آن یادآور مردانی با وقار و شیک پوشی باشد که با کت و شلوارهای شیک و اتو کشیده، و بدن معطر گام بر کوچه های شکوهمند سیسیل می گذاشتند. و همه اینها قرار است تا با استشمام نت های وانیل و دانه تونکا موجود در این عطر به ما انتقال یابد.

اگر چه تبلیغات و بازاریابی عطر ناکسوس به خوبی از پس ارائه این عطر به جامعه عطر و ادکلن برآمده است، اما راستش را بخواهید من منتظر نوعی رایحه مدیترانه ای در این عطر بودم که نیافتم. بنظرم اگر مثل من بدنبال چنیین رایحه باشید، به سراغ عطر  Acqua di Parma یا L’Occitane en Provence بروید.

نت های به کار رفته در عطر زرجوف ناکسوس

اجازه دهید قبل از ورود به جزئیات، نخست ببینیم عطر زرجوف ناکسوس از چه روایحی تشکیل شده است.

  • نت های اولیه: اسطوخودوس، ترنج، لیمو
  • نت های میانی: عسل، دارچین، رایحه کشمیران (cashmeran)*، یاس رزاقی  (jasmine sambac )*
  • نت های پایه: برگ تنباکو، دانه تونکا، وانیل

در دقایق اولیه روایح به شکل شگفت‌انگیزی تازه و فرش به نظر می‌رسند: با ترکیبی از رایحه مرکبات و آروماتیک، و حتی رایحه اسطوخودوس که کمی هم گس به نظر می‌آید و با آکورد «فوژه». ( آکورد فوژه دارای روایح خاکی و تازه است و از بطن عطرهایی که از آکورد فوژه استفاده می برند، عموماً رایحه گل ها و بوی تازگی به مشام می‌رسد.)

با این وجود این روایح خیلی زود توسط نت های اصلی عطر در بر گرفته و به نوعی محو می شوند. این نت های اصلی عبارتند از: تنباکو، روایح دودی و عسل خوشبو، و همچنیین آکوردی خوش طعم از وانیل، دانه تونکا و کشمران. روایح آروماتیک نت های اولیه برای دقایقی باقی می مانند اما هر چه زمان به جلو می رود، به عمق و کیفیت این روایح نیز افزوده می شود،  اگر چه بوی عطر در دقایق اولیه  و تا حدودی در نت های میانی ممکن است به سبب وجود رایحه اسطوخودوس گیاهی، تنباکوی دودی، و مرکبات کمی تند به نظر آید. در همین سی دقیقه اولیه یا همین حدود، یک حال هوای خاصی با بوی مواد خوش بوکننده و یا رژ لب پدیدار میشود که شاید برای برخی خوشایند نباشد. 

علیرغم همه اینها، پس از گذشت حدود یک ساعت همه چیز مرتب می‌شود و عمق بویایی عطر مشخص می‌گردد.

فکر می‌کنم ستاره میدان در این قسمت از بازی رایحه «کشمران» باشد. همان گونه که در توضیحات پایین همین مقاله آمده است کشمران مولکولی مصنوعی (سینتتیک) است که به خاطر  طعم و بوی بافت ابریشمی که به عطرها می‌بخشد معروف شده است. در این مرحله ، نت‌هایی از قبیل وانیل، دارچین، دانه تنکا و عسل باعث یکدست شدن این روایح شده و نوعی شادابی خاص با طعمی خامه‌ای و دوست داشتنی ایجاد می‌کند که چند ساعتی تداوم می‌یابد.

در همین بخش بهترین پرفورمنس عطر را داریم، و خوشبختانه نت های غالب این عطر هم در همین بخش (نت های بیس و یا اصلی) شروع به خودنمایی می‌کنند. اگر چه در ابتدای امر و به هنگام بروز نت‌های اولیه بوی عطر کمی تند است، اما صبوری شما برای گذر از این مرحله با روایح ماندگاری پاسخ داده می‌شود که تا سال‌ها بوی خوش آن را فراموش نخواهید کرد. یکی دیگر از خاصیت‌های ناکسوس تحسین برانگیزی آن در اطرافیان شماست. به جرات می‌توانم بگویم که کمتر عطری را دیده ام که تا بدین اندازه قابلیت جلب نظر دیگران را داشته باشد.

در یک کلام من زرجوف ناکسوس را با این صفات توصیف می‌کنم: آرامش بخش و روان، با طعمی خامه‌ای،مجلل و باشکوه، دودی و خوشبو.

بسته بندی و ظاهر عطر زرجوف ناکسوس

همانطور که از برند زرجوف انتظار می‌رود ظاهر و شکل و شمایل بطری عطر ناکسوس مجلل و باشکوه است.

جعبه عطر زرجوف ناکسوس

اگر بخواهیم بسته بندی ناکسوس را بصورت مختصر بیان کنیم، عطری است همانند بقیه مجموعه 1861 زرجوف است: مجلل است و ارزش نگهداری دارد.

جعبه عطر ادکلن زرجوف ناکسوس

جعبه عطر در رنگ های قرمز، سبز و سفید (که سه رنگ اصلی پرچم ایتالیا هستند)، ساخته شده است. در مرکز آن  نقشه ای از شهر سیسیل  وجود دارد که بر روی آن  نماد این شهر، یعنی Trinacria (تریسکلیون)  منقوش شده است. این نماد متشکل از سر یک  «گورگون» (Gorgon- نمادی افسانه ای در اساطیر یونان باستان که نمایشگر زنی بد سیما و کریه المنظر بوده است و به نماد شهر سیسیل تبدیل شده است.)، چند غلاف گندم، یک جفت بال و سه پا که از قسمت زانو  خم شده اند، و به صورت یک نماد سه پایه  مارپیچ در آمده است که نام برند عطر روی آن نقش بسته است. 

بسته بندی عطر زرجوف ناکسوسنماد تریسکلیون (که همواره دارای تقارن چرخشی است):  یک «نقش‌مایه» متشکل از سه مارپیچ، سه پا خم شدهٔ انسان یا سه خط خم/خمیده که از مرکز نماد به بیرون گسترش یافته‌اند، است. واژه تریسکلیون در یونانی به معنای، «سه پا» می‌باشد. این نقش‌مایه، نماد جزیره سیسیل می‌باشد. 

علاوه بر جلد عطر، یک جعبه داخلی نیز در بسته بندی زرجوف ناکسوس وجود دارد که جنس آن از چرم بنفش تیره یا بنفش شرابی است که با یک نشان طلایی، مشخصۀ حرف ایکس نقش بسته است (که حرف اول نام برند عطر  یعنی Xerjoff است).

 

داخل جعبه موصوف، یک فرورفتگی کوچکی است که بطری به خوبی درون آن جا می گیرد،  و بعد چند تکه پارچه مخملی که با حرف  X  طلایی گلدوزی شده است،  و همانند بستری مخملین، بطری عطر را در خود پیچیده است. 

جعبه زرژوغ ناکسوس

به طور کلی، بسته بندی ناکسوس بسیار لوکس و مجلل است و مطمئناً شما را وادار می کند تا اگر برای نخستین باری است که زرجوف ناکسوس را می بینید، با لهجه غلیظ ایتالیایی فریاد براورید که: «.Mama mia!» ( عبارتی ایتالیایی که به هنگام تعجب و ذوق زده شدن بکار می برند، به معنی « وای مامان!»)

بطری عطر زرجوف ناکسوس

بطری مات عطر هم مانند جعبه‌اش مجلل و باشکوه است. جنس شیشه عطر آنقدر محکم است که  حس می‌کنی می‌توان از آن به عنوان یک اسلحه سرد در درگیری‌های تن به تن استفاده کرد! به نظرم کلاهک فلزی بسیار محکمِ شیشه عطر، به قدرت محافظت از بطری در مقابل حوادث احتمالی می‌افزاید. من که با دیدن آن بیاد کلاه خودهای محافظتی سربازان قرن نوزدهم می افتم. این درپوش چنان محکم به بطری چسبیده است که گویی قوه آهنربایی دارد، به گونه‌ای که می‌توانید آن را گرفته و شیشه عطر را از جا بلند کنید (اگرچه نمی‌دانم چرا اصلاً شما باید چنین کاری را انجام دهید!) 

عطر زرجوف ناکسوس اصل

در سمت جلوی بطری، حرف «X» (نماد زرجوف) بر روی یک صفحه فلزی کوچک حک شده است و در زیر آن چیزهای قرار دارد که حدس می زنم چند نماد خاص ایتالیائی باشد.

اینها را که گفتم مربوط می شود به آخرین نسخه تولیدی این عطر. یعنی زمانی که ناکسوس برای نخستین بار در سال 2015 به بازار عرضه شد, و در شیشه ای مربع شکل و چمباتمه دار بود که ظاهری متفاوت از شکل کنونی آن داشت. در آن زمان این عطر ادکلن در حجم 50 میل و 100 میل عرضه می شد، ولی هم اکنون تنها در حجم 100 میل تولید می گردد.

 

کارایی و عملکرد (پرفورمنس) زرجوف ناکسوس

پرفورمنس عطر، همانگونه که از برندی چون زرجوف انتظار می‌رود (یا حداقل آدم از عطری با این قیمت انتظار دارد)، عالیست. اخیراً در برخی از وب سایت‌های معتبر همچون Fragrantica و Basenotes سخنانی در مورد چند و چون فرمولاسیون مجدد این عطر به میان آمده است، اما ناکسوس ۲۰۲۰ که من استفاده کرده‌ام، عملکرد بسیار خوبی دارد.

ماندگاری بو در عطر ادکلن زرجف ناکسوس 

ماندگاری این عطر بسیار فراتر از حد متوسط  و بلکه استثنایی است. شخصا با سه اسپری از این عطر، تداوم بویی در حد 6 تا 8 ساعت (و حتی بیشتر) را تجربه کرده ام. توصیه ما این است که در اسپری کردن این عطر ( و البته سایر عطرها) افراط نکنید، اما اگر مایل به ماندگاری بوی بیشتری بر بدن خود هستید، چهار یا پنج اسپری از آن، بین 6 تا 8 ساعت تداوم بو را را بر پوست و مدت زمان بیشتری را بر لباس تضمین می کند. واقعیت این است که ماندگاری بوی این عطر ادکلن چیزی فراتر «کافی بودن» است.

پروجکشن و سیاژ عطر ادکلن زرجف ناکسوس

پروجکشن و سیاژ  عطر زرجف ناکسوس به یک اندازه عالی هستند. سه اسپری از این عطر، حدود 3 تا 4 ساعت پروجکشن (قدرت پخش بو) مداوم، و کمی از این زمان کمتر، سیاژ (خط بو»  به بار می آورد.  این عطر ادکلن  یکی از آن عطرهایی است که می توان به راحتی و حتی از طریق ماسک خود بوی آن را حس کرد، حتی زمانی که در حال رانندگی با موتور سیکلت هستیم نیز ردی از این رایحه قابل استشمام است. شخصا یکبار که در یک سالن نمایش از عطر ناکسوس استفاده کرده بودم، یک نفر که چهار-پنج صندلی آنطرفتر نشسته بود، می گفت که کاملاً بوی ناکسوس را حس کرده است. این در حالی بود که از زمان عطر زدن من چیزی بین چهار تا پنج ساعت گذشته بود.

تناسب قیمت عطر زرجوف ناکسوس

واقع امر این است که عطر زرجوف ناکسوس یک عطر ادکلن «نیش» (Niche) است. ما در «فرهنگ اصطلاحات عطر و ادکلن مارسلا» شرح نسبتاً مبسوطی نسبت به این نوع از عطرها داده‌ایم، معهذا، عطر نیش غالباً به عطری گفته می‌شود که دارای تولید انبوه نیست و مبنای آن بر تولید عطرهای با کیفیت و نسبتاً گران قیمت گذاشته می شود. 

بحث بر سر این است که آیا عطر زرژف ناکسوس ارزش پولی را که بابت آن پرداخت می‌کنید دارد و یا خیر؟ خوب برای رسیدن به پاسخ نخست باید از خود بپرسید که آیا حاضرید بیش از (مثلاً) ۱۰ میلیون تومان برای یک عطر هزینه کنید و یا خیر؟ 

اگر پاسختان مثبت است، ناکسوس ارزش پولی را که بابتش پرداخت می‌کنید را دارد. عطر ناکسوس عطری است با کیفیت بالا، ماندگاری بوی عالی، و روایحی پرقدرت است که در یک بسته‌بندی مجلل و زیبا به بازار عرضه شده است. در مقایسه با برندهایی همچون Le Labo یا Byredo ، قیمت عطر ادکلن ناکسوس قیمت منصفانه ای است. در مجموع اینگونه عطرها، عطرهای لوکسی هستند و خوب معلوم است قیمتشان هم «لوکس» است! بنابراین در مورد تناسب قیمت با نوع عطر، تصمیم نهایی را به خود شما واگذار می کنیم. 

عطر زرجوف ناکسوس زنانه است یا مردانه؟

عطر ناکسوس بوی بسیار جذابی دارد و من شک دارم که در هر دو جنس زن و مرد کسی باشد که از این بو لذت نبرد. اگرچه وجود آکورد «فوژه» که در نت‌های ابتدایی ظاهر می‌شوند، و همچنیین رایحه تنباکویی موجود در ناکسوس، این عطر را کمی به سمت طیف «مردانه» متمایل می‌سازد، اما رایحه کرمی و آرام آن در نقطه dry-down (زمانی که عطر پس از چند دقیقه بر بدن خشک می‌شود) آن را به عطری تبدیل کرده است که هم در بین زنان محبوبیت دارد و در هم در بین مردان. بنابراین می‌توان با اطمینان عطر ادکلن زرژو ناکسوس را عطری یونیسکس یا زنانه و مردانه به حساب آورد.

عطر ناکسوس برای چه گروه سنی مناسب است؟

عطر ادکلن ناکسوس برای افرادی که عطرهای تنباکویی را دوست دارند، و همچنین از عطرهایی که دارای روایح شیرین و خامه‌ای هستند لذت می‌برند، جذاب خواهد بود. اما برای مردانی که به عطرهای فرش (تازه)، مرکباتی و روایح شاور ژل که در عطری مانند Versace Dylan Blue یافت می شوند، علاقمند هستند، ممکن است این روایح دودی و نت‌های ادویه‌ای چندان باب میلشان نباشد. 

بنابراین عطر ادکلن زرجوف ناکسوس را به تمامی افراد بالای ۲۵ سالی توصیه می‌کنیم که معمولاً عطرهای شیرین و ادویه‌ای و یا تنباکویی را می‌شناسند و به آنها علاقه دارند. 

کی و کجا عطر زرژف ناکسوس بزنیم

اگرچه به دلیل غلظت و سنگینی عطر ادکلن ناکسوس، بهترین زمان برای استفاده از ناکسوس در فصول زمستان و پاییز است، اما طراوت و تازگی که در نت‌های ابتدایی این عطر وجود دارد، آن را برای استفاده در شب‌های بهار و تابستان که آب و هوا نسبتا خنک‌تر می‌شود، قابل استفاده می‌نماید. 

در رابطه با نوع پوشش و لباسی که به هنگام استفاده از ناکسوس انتخاب می‌کنید نیز باید گفت که ناکسوس همان اندازه که برای دختران و پسرانی که لباس معمولی و اسپرت در یک دورهمی شبانه شرکت می‌کنند، مناسب است که برای مردان و زنان کت و شلوار پوشیده و کراوات زده ای که در یک گردهمایی رسمی و یا اداری و یا حتی در یک قرار عاشقانه. بنابراین عطر ناکسوس هم مناسب اوقات فراغت و مکانهای عمومی و تفریحی است و هم مناسب جلسات رسمی و اداری.

عطرهای مشابه با زرژوف ناکسوس

با وجود کیفیت و ترکیب بسیار عالی ناکسوس ، عطرهای مشابه دیگری در وجود دارند که با قیمتی کمتر می‌توانند تجربه مشابهی با ناکسوس برای شما فراهم کنند . 

نمونه بارز آن عطر Thierry Mugler’ Pure Havane  (تیری موگلر ای من پیور هاوانه)است. برخی حتی پا را از این هم فراتر می‌نهند و می‌گویند که عطر ناکسوس همان نسخۀ «نیش» عطر  پیور هاوان است (اما من شخصاً این را قبول ندارم). می‌توان پذیرفت که این دو عطر تا حدود بسیار زیادی با هم شبیه هستند، اما عطر پیور هاوانه بیشتر سینتتیک است (استفاده از اسانس های مصنوعی) ، عطر متعادل تری است، و از داشتن نت های آروماتیک و مرکباتی ناکسوس نیز محروم است. با این وجود، عطر پیور هاوانه عطری خوب و دارای کیفیتی تقریباً مشابه با ناکسوس است که ارزش خریدن دارد.

برای گزینه های مقرون به صرفه تر هم می توانید این عطرها را تست کنید:

  • عطر ادکلن بوگارت پورهوم-Jacques Bogart Pour Homme،
  • عطر ادکلن ریان تردیشن اینسورکشن 2 وایلد- Reyane Tradition’s Insurrection II Wild
  • عطر کالوین کلین وان شوک زنانه – Calvin Klein’s CK One Shock

تاکید می‌کنم که عطر ادکلن ناکسوس عطری است مجلل و لوکس و با ترکیبات و کیفیت بسیار عالی. بنابراین عطرهایی را که به عنوان مشابه به شما معرفی کردیم، هیچگاه تجربه دقیقاً مشابهی با ناکسوس به شما نمی‌دهد. البته نزدیک‌ترین آنها از نقطه نظر کیفیت به زرجوف ناکسوس، همان عطر ادکلن تیری موگلر ای من پیور هاوان است. در هر حال همه این عطرها حال و هوا و طعمی از ناکسوس را به شما می بخشند.

نقاط قوت و ضعف عطر زرجوف ناکسوس

محاسن:

رایحه غنی و فاخر، همراه با ترکیبات بسیار با کیفیت.

بسته بندی فاخر و مجلل.

پرفورمنس عالی و مثال زدنی.

ترکیبی خوب از اسطوخودوس، ترنج و عسل

از نظر جنسیت کاملا یونسکس است

معایب

روایح آن منحصر بفرد نیتند، و جایگزین های زیادی دارند

برای اغلب مردم گران است.

نتهای ابتدایی کمی تند هستند و حس بویایی را آزار می دهند.

سخن پایانی و جمع بندی

 به طور خلاصه، عطر ادکلن زرجوف ناکسوس عطری است با رایحه غالب تنباکویی که بسیار مناسب فصول پاییز و زمستان است، و اغلب کسانی که به دنبال عطری با رایحه نسبتاً تند و شیرین هستند را راضی می‌کند. مطمئناً این عطر عالی‌ترین و بهترین عطر جهان نیست، و قیمت آن هم کمی گران است؛ اما کیفیت بسیار خوب، پرفورمنس قوی، بسته‌بندی لوکس و مجلل آن، ادکلن ناکسوس را به یکی از انتخاب‌های برتر برای همه کسانی که به دنبال عطری منحصر به فرد برای فصول پاییز و زمستان هستند، تبدیل کرده است؛ عطری که بوی آن را می توان به عنوان «عطر امضای» این فصول تعیین تعیین کرد. 

پرسیده شده آیا این بهترین عطر با رایحه تنباکویی در بازار است؟ به پندار من، خیر. عطرهای زیر  روایح تنباکویی قوی تری دارند:

• اورماند جین مونتاباکو (Ormonde Jayne’s Montabaco Intensivo)

• امواج جورنی مردانه (Amouage’s Journey Man)

• لورنزو ویلورسی اتمن زامان (Lorenzo Villoresi’s Atman Xaman)

• سرج لوتنس شرگی (Serge Luten’s Chergui)

توضیحات متن:

رایحه کشمیری (cashmeran) یا نت کشمران

رایحه کشمیری تلفیقی از روایح مشک، عنبر و چوب با ته بوی وانیل است. در برخی از منابع این نت را به «نت چوب کشمیران» هم ترجمه کرده اند که البته چنیین چوبی در طبیعت وجود خارجی ندارد و صرفاً برای توصیف رایحه چوبی آن بکار گرفته شده است.شاید بتوان گفت که این رایحه به نوعی وصف‌نشدنی است، مثل بوی دیوارهای کاهگلی پس از اولین باران که بوی مطبوع وصف ناشدنی دارند، منتهی کمی ادویه‌ای و پودری‌تر. دلیل نام‌گذاری این نت، حسی است که از بوییدن آن منتقل می‌شود، حسی نرم و گرم مانند کرکِ کشمیری (نوعی کاموا). نت کشمیری می‌تواند همراه با نت های گلی، بویژه گل یاس، به انسان منتقل کند و از طرفی منجر به شکوفا شدن روایح گلی در عطر شود.

نت یاس رازقی (یاس سامباک) یا رایحه Jasmine sambac

یاس رازقی  (Jasmine sambac) یا یاس عربی گیاهی بالارونده  است که بیشتر در جنوب و جنوب غرب آسیا و در کشورهایی مانند فیلیپین، هند، میانمار، سری لانکا یافت می‌شود. (واژهٔ یاسمین ریشهٔ فارسی دارد). این نت ترکیبی است از روایح شکوفه پرتقال، و علف های تازه بریده شده، که بویی منحصر بفرد تولید می کند و در برخی از عطرها از آن استفاده می شود.

برای مشاهده توضیحات بیشتر در مورد عطر زرجوف ناکسوس، یا خرید نسخه ی اوریجینال آن در فروشگاه اینترنتی مارسلا اینجا را کلیک کنید:

مشاهده اطلاعات بیشتر یا خرید عطر زرجوف ناکسوس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − شش =

دکمه بازگشت به بالا