عطرهای جدید، نقد و بررسی عطر و ادکلن

مقایسه تخصصی نسخه های مختلف دیور ساواج (EDT, EDP, Parfum, Elixir): «کدامیک را بخریم؟»

عطر و ادکلن های دیور ساواج از محبوب ترین عطرهای مردانه از خانواده عطر دیور در بازار هستند. اما با توجه به تنوع نسبتاً زیاد این عطر جذاب و کلاسیک، انتخاب نسخه ی مناسب برای هر فرد مشکل بنظر می رسد. احتمالاً تفاوت بین EDT، EDP و Parfum را از لحاظ قدرت و ماندگاری می‌دانید، اما مشخص است که فرمولاسیون متفاوت هر کدام از سه نوع بالا، در میزان غلظت و قدرت دیور سواج تأثیر دارد و ممکن است که هر نسخه ای از این عطر (EDT, EDP, Parfum) بری شخص خاصی مناسب باشد.

برای بررسی قیمت ادکلن مردانه کلیک کنید.


اگر که از سر اتفاق مالک هر سه گونه ی دیور سواژ باشید، شاید کمتر با مشکل انتخاب مواجه گردید؛ در غیر اینصورت، تشخیص اینکه کدامیک از این سه نوع عطر مناسب بدن شما است، کمی برایتان چالش برانگیز خواهد بود. به همین سبب است که در این مقاله قصد داریم تا نسخه های مختلف عطر مردانه دیور ساواج موجود در بازار عطر و ادکلن را مورد بررسی قرار داده و آنها با توجه به مزایا و معایب احتمالی رتبه بندی کنیم.

انواع مختلف نسخه های عطر دیور ساواج

مجموعه عطرهای Dior Sauvage احتمالاً یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های عطرهای مردانه تا به امروز است. از زمان نخستین عرضه‌اش به بازار  در سال 2015، سری عطرهای Sauvage برند دیور در صنعت عطرسازی موجی به راه انداخت و به یکی از پرفروش‌ترین ادکلن‌های «دیور» و همینطور پرفروشترین عطرهای مردانه تبدیل شده است. در حال حاظر عطر ساواج در چهار نسخه (ادیشن) در بازار موجود است:

• دیور ساواج ادوتویلت Dior Sauvage EDT 

• دیور ساواج ادوپرفیوم Dior Sauvage EDP

• دیور ساواج پارفوم Dior Sauvage Parfum

• دیور ساواج الکسیر Dior Sauvage Elixir

که تا حدودی  فرمولاسیون و بوی هر یک با دیگری متفاوت است.

تفاوت اصلی هر یک از انواع دیور سواج در استحکام رایحه آنها است. از این بابت نسخه EDT ضعیف ترین و Elixir قوی ترین نسخ این عطر است. اما همانطور که در این مطلب خواهیم دید، تفاوت های ظریف دیگری نیز در بو و رایحه هر یک از این عطرها وجود دارد. بنابراین بدون هیچ مقدمه دیگری، اجازه دهید که بررسی اجمالی خودمان را  با  نسخه ی EDT (Eau de toilet) آغاز کنیم.

بررسی عطر دیور ساواج ادوتویلت Dior Sauvage EDT

بررسی عطر دیور ساواج ادوتویلت Dior Sauvage EDT

نسخه ادوتویلت دیور Sauvage اولین نسخه‌ از این مجموعه بود که در سال 2015 به بازار عرضه شد و از همان ابتدا نشان خود را در دنیای طراحان عطر آشکار ساخت. ترکیب و فرمالسیون این عطر را  عطرساز محبوب و چیره دست فرانسوی آقای فرانسوا دماشی (Francois Demachy) ساخت و به سرعت به یکی از محبوب ترین عطر های جهان تبدیل شد.
دیور سواژ ادوتویلت قبل از خشک شدن (درای داون) و تبدیل شدن به نتهای پایه گرم و چوبی، با آغازی درخشان  از نت های مرکبات از ترنج خود را به شما عرضه می دارد (نت های اولیه). همین هم سبب می شود تا شما با رایحه ایده آل و وسوسه انگیز و با طراوتی مواجه گردید که همراه و همدمی مناسب در طول شبانه روز و در هر مکانی است.
وقتی که آقایان از این عطر استفاده می کنند و پای به خیابان می گذارند، بایستی انتظار پرسش های مکرر خانمها را داشته باشند که می خواهند بدانند این بوی زیبا از چه عطری است، حالا یا به سبب جذابیتی که خود عطر دارد و به خاطر اینکه مایلند تا یکی را برای همسرانشان بخرند! بانوان بی شک عاشق بوی عطر دیور ساواج ادوتویلت هستند.
امروزه عطر Dior Sauvage EDT جای خود را در میان برترین عطرهای جهان باز کرده است و مردانی که مشتاق تعریف و تمجید از خود و عطری که استفاده کرده اند هستند، مشتاقانه از این عطر استفاده می کنند. خوشبختانه «دیور» هنوز هم عطر کلاسیک سال 2015 خود را با فورمولاسیون و نقات قوتی که داشت، عرضه می کند. بنابراین آقایان این شانس را دارند تا آن نقاط قوت کلاسیک را با مزایای عطر جدید، یکجا و با هم داشته باشند. 
همانگونه که گفته شد، این عطر با آغازی فوق العاده با طراوت و با روایحی از ترنج و فلفل  (نتهای اولیه) کارش را شروع می کند و در نتهای میانی،  با رایحه اسطوخودوس تازه، شمعدانی و وتیور، طعم چوبیِ محتاطانه خود را عرضه می کند. به هنگام dry-down (پس از خشک شدن عطر بر جامه یا بدن)، آمبرکسان (ambroxan) شروع به تولید رایحه ای دلپذیر و مردم پسند از مشک در هوا پخش می کند، و بدنبال آن روایح سدر و لبدانوم شروع به ایجاد حالتی چوبی-رزینی می کند. ماندگاری این عطر بستگی به شرایط چیزی در حدود 5 تا 7 ساعت است که در 2 تا 3 ساعت اول، عالیست. این نسخه از عطر نسبت به نسخه EDP آن (که به نوعی به شما حس میانسالی و بلوغ می دهد)، بیشتر مورد پسند جوانترها است.  طبع این نسخه ملایم و تلخ است.
نت ها و روایح به کار رفته دیور ساواج ادوتویلت Dior Sauvage EDT
نت های اولیه (Top Notes) : ترنج , فلفل// نت های میانی (Middle Notes) : اسطوخودوس , شمعدانی , فلفل صورتی , لامی , خس خس , فلفل سیچوان , نعناع هندی// نت های پایه (base Notes): لابدانیوم , آمبروکسان , سدر

بررسی عطر دیور ساواج ادوپرفیوم Dior Sauvage EDP

عطر ادکلن دیور ساواج ادوپرفیوم

نسخه  ادوپرفیوم Dior Sauvage در سال 2018، سه سال پس از نسخه EDT روانه بازار شد. ترکیب و فرمولاسیون آن هم یک پله بالاتر از EDT است و در نتیجه بوی کمی متفاوت با آن دارد. در حالی که نت ابتدایی EDT با انفجاری از رایحه مرکبات و ترنج آغاز می گردد، در نسخه EDP دیور ساواج همه چیز را در جهت تند تری قرار می گیرد و نت های اولیه با رایحه رازیانه و وانیل ظاهر می شوند. همین هم باعث می شود تا در به هنگام درای- داون (پس از خشک شدن عطر)  رایحه این عطر کمی شیرین تر و پیچیده تر، همراه با طعم چوبی کلاسیک به نظر آید.
اگر قصد دارید یک سطح عطرتان را ارتقا دهید اما در عین حال نمی خواهید از محدوده روایح قبلی خارج شوید، مطمئناً دیور ساواج ادوپرفیوم مناسب شماست. البته همانطور که گفته شد، این نسخه کمی پیچیده‌تر و بالغ تر از نسخه تویلت دیور ساواج است (بیشتر مناسب سالهای ابتدای میانسالی است)، اما همچنان همان شور و نشاط جوان پسندانه ای را دارد که نسخه اصلی آنرا در بین عطر دوستان محبوب کرده است. علاوه بر آن، به دلیل افزایش قدرت و غلظت بیشتر، عملکرد و پرفورمنس بسیار بهتری نسبت به نسخه EDT دارد. می توانید از عطر دیور ساواج ادوپرفیوم انتظار حدود 3تا 5 ساعت ماندگاری داشته باشید (بر اساس شرایط میتواند متفاوت باشد)، که این زمان برای یک روز در محل کار یا یک شب در یک میهمانی بسیار عالی است.
تنها نقطه ضعف دیور ساواج ادوپرفیوم، قیمت بالاتر آن نسبت به نسخه EDT است، که آنهم به سبب غلظت بیشتر و قدرت بالاتر آن است. در هر حال هر چقدر پول بدهید، آش می خورید! یا به قول فرنگیها، « you get what you pay for»
نت ها و روایح به کار رفته دیور ساواج ادوپرفیوم Dior Sauvage EDP
نت های اولیه (Top Notes) : ترنج  // نت های میانی (Middle Notes) : اسطوخودوس ، جوز ، بادیان ختایی ، فلفل سیچوان // نت های پایه (base Notes): وانیل، آمبروکسان

بررسی عطر دیور ساوج پارفوم Dior Sauvage Parfum

عطر ادکلن دیور ساواج پارفوم- پرفیوم
هنوز یکسال از موفقیت‌های دیور ساواج ادوپرفیوم نگذشته بود که این برند در سال 2019 نسخه جدیدتری از این محصول را به دنیای عطر عرضه نمود. (سازنده این عطر نیز مثل 2 نسخه ی گذشته فرانسوا دماشی است).  شاید تصور همگانی بر این باشد که دو نسخه EDP و Parfum عطر ساواژ کاملاً با هم مشابه هستند؛ در حالی که اینگونه نیست و عملاً تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.
برجسته ترین تفاوت آنها آن است که غلظت نسخه EDP حدود ۱۵ درصد است، یا به عبارتی ۱۵ درصد از مایع معطر را روغن عطر تشکیل می‌دهد، در حالی که غلظت پارفوم تقریباً بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است. همین هم باعث می‌شود تا در نسخه ی پارفوم شما با یک عطر قدرتمندتر و با دوامتری از نسخه EDP مواجه باشید. این مزیت برای آنانکه بدنبال عطری هستند ماندگار که بتواند با رایحه خود آنها را  در طول یک شبانه روز همراهی کند، جذاب و دوست داشتنی به نظر آید. 
نت‌های ابتدایی دیور ساواج پرفیوم، همانند نسخه EDP و EDT با مرکبات و ترنج آغاز می شود، اما بلافاصله پس از خشک شدن عطر، تبدیل به رایحه دودی می شود. اگر که به دنبال عطری موقرتر و پیچیده‌تر از نسخ قبلی هستید، همین نسخه مناسب حال شماست. گفته می‌شود که این عطر به خصوص برای «قرارهای اول» عطر مناسبی است. اگرچه نتِ کهربا در حیطه نت‌های پایه و ماندگار این عطر نیست، اما ترکیب نت‌های پایه با یکدیگر نوعی رایحه کهربایی تولید می‌کند که به همین سبب دیور سواج پارفوم را بیشتر از آنکه مناسب محیط‌های کاری و اداری نماید، شایسته و متناسب با فضاهای شبانه می سازد.
عقیده شخصی ما این است که این عطر بیشتر عطری شبانه است. در نسخه‌های قبلی نقاط قوتی وجود داشتند که آنها را مناسب تمام ساعات شبانه روز می کرد، اما  تصور ما این است که رایحه دودی این عطر آن را بیشتر مناسب شب‌ها کرده است.
نت ها و روایح به کار رفته دیور ساواج پارفوم Dior Sauvage Parfum
نت های اولیه (Top Notes) : ترنج و نارنگی ماندرین و «الِمی»// نت های میانی (Middle Notes) : چوب صندل // نت های پایه (base Notes): الیبانوم، دانه تونکا و وانیل

بررسی عطر دیور ساواج الکسیر Dior Sauvage Elixir

بررسی عطر ادکلن دیور ساواج الکسیر Dior Sauvage Elixir

جدیدترین تولید مجموعه دیور ساواژ در سال ۲۰۲۱  و با نام «ساواج الکسیر Dior Sauvage Elixir» روانه بازار شد. هدف از تولید این عطر ارائه عطری بود با شدت و غلظت بیشتر، و یا به عبارتی عرضه عطری با  قدرت دوام و ماندگاری بالاتر به عطر دوستان. واقعیت آن است که این عطر برای انانکه به دنبال دوام بیشتر، پراکندگی و قدرت انتشار بالاتر و سیاژ قدرتمندتری هستند، بهترین گزینه است.
اما نکته مهمتر آن است که نسخه الکسیر از مجموعه «سواژ» احتمالاً هیجان انگیزترین عطر در بین تمانی نسخه های موجود این عطرها تا کنون است. برخلاف نسخه‌های دیگر، این عطر دارای نت‌های شیرین‌تری نسبت به نسخه‌های قبلی خود است، که البته مورد پسند خیلی ها است.
در ابتدا (نت های اولیه)، با روایحی از دارچین و جوز هندی مورد حجوم قرار می گیرید، و بلافاصله با نتهای میانیِ اسطوخودوس تازه همراه می شوید. پس از خشک شدن عطر (dry-down) وارد قلمرو نتهای پایه ی این عطر هیجان انگیز می شوید، که ترکیبی است از شیرین بیان و کهربا همراه با رایحه ای نرم و خامه ای مانند؛ و مجموع اینها شما را آماده گذراندن شبی عاشقانه و صمیمی می کند. در یک کلام، دیور ساواج الکسیر، عطری است عشوه گر و اغواکننده.
از لحاظ قیمت، احتمالا کیف پول شما از این انتخاب شما چندان دل خوشی نخواهد داشت و سپاسگذار شما نخواهد بود! محبوبیت و نقاط قوت بیشمار این عطر باعث شده است که پول بیشتری برای خرید آن آماده کنید!

مشاهده بخشی کوتاه از مصاحبه جانی دپ و فرانسوا دماشی در مورد عطر سواژ الکسیر

 
نت ها و روایح به کار رفته دیور سواج الکسیر Dior Sauvage Elixir
نت های اولیه (Top Notes) : جوز هندی، دارچین، هل و گریپ فروت// نت میانی (Middle Notes) : اسطوخودوس// نت های پایه (base Notes): شیرین بیان، چوب صندل، عنبر، نعناع هندی و وتیور هائیتی

جدول مقایسه اجمالی برخی مشخصات نسخه های مختلف دیور ساواج

جدول زیر مقایسه است بین سه نسخه عطر / ادکلن دیور سواژ:

EDT EDP Parfum Elixir
سال ساخت 2015 2018 2019 2021
پرفیومر Francois Demachy Francois Demachy Francois Demachy Francois Demachy
ماندگاری (از 10) 7 8 8 9
پخش/نشر بو (از 10) 7.8 7.9 7.3 8.7
رایحه (از 10) 7.7 7.7 7.8 8.3
ارزش قیمت نسبت به رایحه (از 10) 7.6 7.6 6.8 7.6
امتیاز کلی به رایحه (از 5) 3.9 4.1 4 4.3
نت های غالب (به ترتیب) امبروکسان، ترنج، فلفل سیاه، فلفل سیچوان، اسطوخودوس، فلفل صورتی، سدر امبروکسان، فلفل سیچوان، ترنج، اسطوخودوس، بادیان، وانیل چوب سندل، ترنج، اولیبانیوم، ماندارین، تونکا، وانیل اسطوخودوس، لیکوریک، جوز، دارچین، سندل، هل، کهربا
آکورد غالب (به ترتیب) ادویه های فرش، روایح امبری، مرکبات، روایح آروماتیک، روایح مشکی، روایح چوبی ادویه های فرش، مرکبات، روایح امبری، روایح مشکی، اسطوخودوس روایح مرکباتی، روایح چوبی، روایح امبری، روایح اروماتیک، وانیل، ادوبه های فرش، ادویه های گرم ادویه های گرم، ادویه های فرش، روایح چوبی، روایح آروماتیک، اسطوخودوس، ادویه های ملایم
بهترین فصل استفاده تمام فصول (با درصد کمتری زمستان) تمام فصول تمام فصول (با درصد کمتری تابستان) تمام فصول و تا حدود خیلی کمی تابستان
بهترین زمان استفاده در شبانه روز هم روز و هم شب هم روز و هم شب هم روز و هم شب شبانه و تا حدود کمتری روزانه
سن و سال استفاده کنندگان %70 جوان – 30% مسن

مناسب تمام گروه های سنی بخصوص نسل جوان

%60 جوان – 40% مسن

مناسب تمام گروه های سنی

%50 جوان – 50% مسن

مناسب تمام گروه های سنی

%50 جوان – 50% مسن

مناسب تمام گروه های سنی

موقعیت و مکان مناسب استفاده محیط های ورزشی، استفاده روزمره و اوقات فراغت، محیط های دوستانه، محیط های رسمی و اداری، مهمانی و قرارهای شبانه(دیت) تا حدود کمی محیط های ورزشی، استفاده روزمره و اوقات فراغت، محیط های دوستانه، محیط های رسمی و اداری، مهمانی و قرارهای شبانه تا حدود کمی محیط های ورزشی، استفاده روزمره و اوقات فراغت، محیط های دوستانه، محیط های رسمی و اداری، مهمانی و قرارهای شبانه استفاده روزمره و اوقات فراغت، محیط های دوستانه، محیط های رسمی و اداری، و بسیار عالی برای مهمانی و قرارهای شبانه

اگر شما هم تجربه ی استفاده یا تست هر کدام از نسخه های دیور ساواج دار داشتید، آن را در کامنت های زیر همین صفحه با ما در میان بگذارید

___تهیه شده توسط تیم تولید محتوای گالری مارسلا

برچسب ها:

تفاوت ساواج و ساواج الکسیر | تفاوت ساواج تویلت و ساواج پرفیوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =

دکمه بازگشت به بالا