عطرهای جدید، نقد و بررسی عطر و ادکلن

نقد و بررسی تخصصی عطر دیور ساواج الکسیر Sauvage Elixir

عطر ادکلن دیور ساواج الکسیر Dior Sauvage Elixir در ژوئیه 2021 وارد بازار شد. همانطور که انتظار میرفت، محصول جدید خانه عطر دیور، یک محصول خاص بود. شاید به همین سبب بود که با پخش آن در فروشگاههای عطر، دو دیدگاه نسبتاً متفاوت از سوی فروشندگان ابراز شد؛ برخی می گفتند که الکسیر عطر مستقلی است و می توان به تنهایی و بدون لَیِر کردن با دیگر محصولات آنرا مصرف کرد. برخی دیگر، اما، عقیده اشان بر آن بود که الکسیر را بایستی با دیگر نسخه های ساواج، لیر (همپوشانی) کرده و استفاده نمایند. (لایه بندی یا همپوشانی عطر (layer) مصرف چندین محصول معطر به طور همزمان به منظور ایجاد یک بوی کاملا جدید است.)

جانی دپ در عطر دیور ساواج الکسیر Sauvage Elixir

مشخصات عطر دیور ساواج الکسیر

برای ورود به بحث، نخست به مشخصات اساسی عطر می پردازیم. عطر ادکلن مردانه دیور ساواج الکسیر Dior Sauvage Elixir عطری است ملایم و نسبتا تلخ که در سال 2021 به بازار  عرضه شد. این محصول در حجم 60 و 100 میلی لیتر به بازار عرضه شده و طبعی ملایم و تلخ دارد. خالق عطر، فرانسوا دماشی (که گاهی او را در بین علاقه مندان به صنعت عطر در ایران با نام فرانسوا دماکی هم معروف است) اهل کشور فرانسه است. او تقریباً معروفترین عطر ساز شرکت دیور (Dior) تا به امروز است.

بررسی تخصصی و نقد عطر دیور ساواج الکسیر Sauvage Elixir

نت ها و روایح به کار رفته در دیور ساواج الکسیر

نت ها و روایح به کار رفته در عطر ادکلن دیور ساواج الکسیر

نت های ابتدایی (top note) عطر مردانه ساوج الکسیر عبارتند از جوز هندی، دارچین، هل و گریپ فروت. نت های میانی (middle note) نیز از اسطوخودوس است. نت های پایه (base note) عبارتند از شیرین بیان، چوب صندل، عنبر، نعناع هندی و وتیور هائیتی.

 

آکوردهای عطر Dior Sauvage Elixir

آکوردهای اصلی این عطر مردانه جذاب شامل روایح تند و گرم ، روایح چوبی ، روایح آروماتیک، اسطوخودوس ، روایح تند و تازه می شود . اما اجازه دهید تا به نگاه نقادانه خودمان به این عطر باز گردیم.

نقد و بررسی عطر ساواج الکسیر

بعد از آن همه هیاهویی که این عطر جدید به پا کرده بود، یک نکته ما را هیجان زده کرد: رایحه عطر جدید آدم را به یاد اسپری خوشبو کننده Axe Fresh می انداخت که مقدار کمی آکورد چوبی به آن افزده باشند. نُت اسطوخودوس و گریپ فروت با نت های «پلشت»تر (Dirty Note- درعطر سازی، نت پلشت یا «دِرتی» به نُتی اطلاق می شود که تیره و با رایحه مِشک همراه بوده و بوی عرق بدن انسان یا ترشحات حیوانی بدهد و اغلب حاوی نت های خاکی باشد) و بصورت متوازان با نت های چوب صندل و نعناع هندی و «وتیور» عمل می کنند. در نگاه کلی، رایحه محصول بسیار ساده و ابتدایی و در عین حال تازه بنظر می رسد.
از آنجایی که این عطر احتمالاً محبوب ترین عطر دیور در پنج سال گذشته است، ما به عنوان مصرف کننده انتظار بیشتری از آن داشتیم. البته که قطعا ساواج الکسیر به هیچ وجه عطر ضعیفی نیست، چون سازنده و تولید کننده ای چون دیور پشت آن است و طبیعتا عطری خواهد بود که تا مدتها یکی از مردم پسند ترین عطرهای موجود دیور خواهد ماند. با این اوصاف انتظار می رفت که چنیین عطری دارای ویژگی های منحصر به فردتری باشد.
با این حال، نکته ی جالب اینجاست که وقتی که با تست و بررسی که انجام شد، این عطر با نسخه ی ادوتویلت دیور ساواج لیِر می شود (همپوشانی)، قصه فرق می کند. با لیِر کردن این عطر، کیفیت آن بسیار ارتقا یافته و رایحه جدیدی که پیدا می کند یک سر و گردن از همتایان خود برتر است.

با ترکیب طراوت و آکورد گُلی دیور ساواج ادوتویلت با نت های چوبیِ متراکم، رایحه ای چون ژل حمام (شاور ژل- shower jel) خلق می شود. تقریبا تا 14 ساعت، تاثیر این ترکیب بر بدن بجا می ماند که در سه ساعت اولیه این تأثیر کاملاً متمایز و مشهود است.

در واقع اتفاقی که می افتد این است که استفاده بهینه از آمبروکس، بهمراه سدر (Cedar) که نتیجه استفاده از نسخه ی ادوتویلت است، و چوب صندل ، رایحه ای یکپارچه و دلنشین ایجاد می کنند.

بررسی تخصصی و نقد عطر دیور ساواج الکسیر Sauvage Elixir

ماندگاری دیور ساواج الکسیر چقدر است؟

عطر Dior Sauvage Elixir عملکردی باورنکردنی دارد و به راحتی بیش از 10 ساعت دوام می آورد. رایحه این عطر در 4-5 ساعت اول عالی جلوه می کند و سیلاژ (پخش بوی) آن بسختی از بین می رود. (ماندگاری مفید حدود 4تا5 ساعت)

چه زمانی عطر دیور ساواج را بپوشیم؟

بهترین زمان برای پوشیدن «دیور سواج الکسیر» روزهای سرد زمستان، پائیز و تا حدودی فصل بهاراست. اینکه در چه مکان هایی از این عطر استفاده کنید، کارشناسان عطر بهترین زمان پوشیدن و مصرف این عطر را در قرارها، دیت ها و میهمانی های شبانه، محیط های رسمی، و همینطور اوقات فراغت و دورهمی های دوستانه پیشنهاد کرده اند. به نظر ما بهترین بازخورد را سواژ الکسیر ، در قرارها و میهمانی های شبانه خواهد داشت.
استفاده از این عطر در روزهای گرم تابستان توصیه نمی شود. اگر به هر دلیلی خواستید که در تابستان از این عطر استفاده کنید، حتی المقدور بهنگام شب باشد. استفاده از این عطر در گرما ممکن است کمی بوی آنرا شیرین نماید.

چند اسپری دیور ساوج الکسیر کافی است؟

دو تا چهار اسپری دیور ساوج اکسیر برای عملکرد مطلوب کافی است. بنابر این نیازی نیست که  بیش از حد این عطر را اسپری نمایید، زیرا عملکرد (پرفورمنس) و«رایحه خشک شده»* (dry-down) آن قابل پسند نبوده و بخوبی عمل نمی کند. بطور کلی بهتر است از اسپری کم آغاز کنید تا به میزان دلخواه خود برسید.
بررسی تخصصی و نقد عطر دیور ساواج الکسیر Sauvage Elixir

آیا دیور ساواج الکسیر ارزش خریدن دارد؟

حقیقت آن است که با در نظر گرفتن فاکتورهایی از قبیل منحصر به فرد بودن، محبوبیت، و تاثیرگذاری و همچنین قیمت مناسب آن، آری، دیور سواژ الکسیر قطعا ارزش خریدن دارد و در حال حاضر یکی از بهترین خریدهایی است که می توانید هنگام جستجوی عطر و ادکلن های مردانه انجام دهید. اما به عنوان یک پیشنهاد استفاده از آنرا با نسخه ادوتویلت Sauvage بصورت همپوشانی (لیِرینگ) نیز امتحان کنید. شاید برای کلکسیونرهای عطر که می خواهند عطری آبی رنگ را به مجموعه خود اضافه کنند، ساوج الکسیر بر دیگر عطرهای آبی از قبیل Bleu de Chanel و دیگر عطرهای هم خانواده آن ارجهیتی نداشته و زیادی به نظر برسد.
موافقان و طرفداران این عطر، اما، ممکن است نظر دیگری داشته باشند. آنان معتقدند که همیشه از آکورد اصلی آناناس نمکی روی وتیور صابونی ساواج لذت برده اند؛ اگر چه که بطور ناراحت کننده ای این آکوردها خیلی نزدیک به Aventus و  Bleu de Chanel است و بنابراین روایح آن را نمی توان منحصر بفرد دانست.
با این حال برای طرفداران این عطر، Sauvage Elixir یک پروژه کاملاً جسورانه و متمایزی است که عملکرد (پرفورمنس) و نوآوری را یکجا ارائه می‌کند، و با ترکیبی از راویح جذاب و ریسک‌پذیر خود به یک عطر کلاسیک مدرن تبدیل شده است.
عطر و بوی دیور ساواج الکسیر بسیار لوکس، مردانه و حیوانی (انیمالیک) است. همانگونه که در متن نیز ذکر شد، نت اصلی و غالب آن اسطوخودوس است، اما با روایح تازه و گرم ترکیب شده بگونه ای که این عطر را فوق العاده منحصر به فرد و قدرتمند کرده است. Dior Sauvage Elixir دارای رایحه ای است که هدف آن القای احساس وحشی و رهایی است – الهام بخش مشابه زمانی که Dior Sauvage (EDT) با تبلیغات جانی دپ منتشر شد، اما باید گفت که الکسیر واقعا به این ایده عمل کرد!
توضیح اصلاحاتی که در متن استفاده شده:
آمبروکس ماده ای مُشکی، چوبی و شیرین هست که اگر رایحه اش قابل لمس میبود حسی تُرد و مخملی میداشت. این ماده  با فرمول شیمیایی C16H28O با اسم تجاری امبروکسان (Ambroxan ) یک مادۀ خام عطرسازی است.
– منظور از اصطلاح پرکاربرد  Dry-down، که در فارسی آنرا  «رایحه خشک شده» می گویند، عبارت است از رایحه عطر پس از خشک و ترکیب شدن با بوی بدن. به همین دلیل است که یک عطر ممکن است بوی بسیار خوشی در تماس با بدن یک فرد داشته باشد و همان عطر بوی خوشی با بدن فرد دیگر ایجاد نکند. عموماً رایحه خشک شده بیشترین ماندگاری را در میان روایح عطر دارد و تشخیص خوش‌بو بودن رایحه خشک شده یک عطر کمک زیادی به شما در خرید بهترین عطر می‌کند.

برای مشاهده قیمت، یا خرید نسخه ی اوریجینال دیور ساواج الکسیر در فروشگاه اینترنتی مارسلا اینجا را کلیک کنید:

مشاهده قیمت یا خرید عطر دیور ساواج الکسیر

اگر شما هم عطر بسیار محبوب و پرفروش دیور ساواج نسخه ی الکسیر را تست کرده اید، حتما نظر خود را با ما در کامنت های زیر این مطلب در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا