دانستنیها و راهنمای خرید

تفاوت عطر تلخ و شیرین چیست

اگر از شما خواسته شود عطر و ادکلن محبوب خود را توصیف کنید، از چه عبارات و کلماتی استفاده می کنید؟ مثلا با استفاده از عباراتی مانند “ترکیب وانیل و چوب” یا “بوی گل رز” به سراغ تشبیه و توصیف نت های بویایی غالب آن می روید؟ یا از عبارت هایی مانند رایحه تلخ، تند یا شیرین برای توصیف ادکلن محبوبتان استفاده می کنید؟ تلخی، تندی یا شیرینی کلماتی هستند که به شکل گسترده در صنعت عطرسازی برای توصیف رایحه عطرهای مختلف استفاده می شوند. مهم ترین تفاوت عطر تلخ و شیرین در چیست؟ فرق عطرهای تلخ و شیرین را چگونه تشخیص دهیم؟ ما در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی این دو گروه بویایی به این پرسش ها نیز پاسخ دهیم. 

عطر تلخ چیست؟ 

یک عطر تلخ معمولا از ترکیب رایحه های دودی، چوبی، گیاهی و ادویه ای شکل می گیرد. در ساختار هرم بویایی معروف ترین عطر و ادکلن مردانه یا زنانه تلخ، معمولا رد پای المان هایی مانند عود، قهوه، فلفل، تنباکو و چوب صندل دیده می شود. این عطر ها بسیار قوی هستند و معمولا در استایل های رسمی استفاده می شوند. نت ها و رایحه های تلخ بیشتر در عطرهای مردانه کاربرد دارند اما بسیاری از طراحان مطرح توانسته اند با اضافه کردن روایح گلی و مرکبات و تعدیل شدت تلخی نت ها، نمونه های بسیار موفقی از عطر و ادکلن زنانه تلخ را نیز به بازار عرضه کنند. 

عطر شیرین چیست؟

مهم ترین تفاوت عطر تلخ و شیرین در ساختار هرم بویایی آنهاست. یک عطر شیرین معمولا از ترکیب روایح گلی و میوه ای شکل می گیرد. همچنین انتخاب برخی از روایح خوراکی مانند وانیل، شکلات یا عسل در عطرهای شیرین رایج است. در نت های پایه هرم بویایی یک عطر شیرین، معمولا رد پای مشک و کهربا نیز دیده می شود. عطر های شیرین اغلب رایحه ای ملایم دارند و نشاط بخش هستند. روایح شیرین به شکل گسترده ای در انواع عطر و ادکلن شیرین زنانه مورد استفاده قرار می گیرند اما شکل تعدیل شده این نت ها در نمونه های بسیار موفقی از عطرهای شیرین مردانه نیز به چشم می خورد. این دسته از عطرها بسیار محبوب هستند و در کنار انواع استایل ها (رسمی یا روزانه) کاربرد دارند. 

 مهمترین تفاوت عطر تلخ و شیرین چیست؟

کاربرد عطر تلخ و شیرین

مهم ترین فرق ادکلن تلخ و شیرین در چیست؟ به طور کلی، عطرهای تلخ بسیار تاثیرگذار هستند و می توانند بلافاصله فضای اطراف شما را تحت الشعاع قرار دهند. این عطرها اعتماد به نفس افراد را بالا می برند و آنها را به فردی متمایز در یک جمع تبدیل می کنند. معمولا انتخاب عطرهای تلخ برای استایل های رسمی، قرار های کاری مهم، کنفرانس ها و جلسات اداری توصیه می شود.

با مقایسه عطر تلخ و شیرین می توان به خوبی کاربرد نت های شیرین را متوجه شد. عطر های شیرین رایحه هایی دلپذیر هستند و صمیمیت، شادابی و نشاط را در محیط جاری می سازند. این نت ها معمولا در استایل های روزمره، مهمانی ها، دورهمی ها و قرار های عاشقانه مورد استفاده قرار می گیرند. البته هیچ گونه محدودیتی در استفاده از این نت ها در محل کار یا دانشگاه وجود ندارد اما بهتر است گزینه های با شیرینی کمتر برای چنین موقعیت هایی انتخاب شوند. معمولا نت های شیرین احساس امنیت و آرامش را در افراد به وجود می آورند و استفاده از این نت ها، می تواند احساس اعتماد و اطمینان اطرافیان را نسبت به شما تقویت کند. 

 

عطر تلخ و شیرین چه تفاوت هایی دارند؟

مهم ترین تفاوت عطر تلخ و شیرین چیست؟ عطر شیرین برای یک استایل روزانه بهتر است یا عطر تلخ؟ عطر شیرین ماندگارتر است یا عطر تلخ؟ احتمالا پس از مرور مهم ترین ویژگی های عطرها و ادکلن های شیرین و تلخ، حالا این سوال ها در ذهن شما نقش بسته اند. برای پاسخ به این پرسش ها، ما در ادامه مهم ترین تفاوت ادکلن تلخ و شیرین را مرور خواهیم کرد. 

 عطر تلخ و شیرین چه تفاوت هایی دارند؟

 

تفاوت عطر تلخ و شیرین و استفاده از آنها

در بخش قبل، به مهم ترین تفاوت عطر تلخ و شیرین اشاره کردیم. عطر های شیرین احساس صمیمیت و نشاط را تداعی می کنند و در فضاهای صمیمی، مانند جمع دوستان، خانواده و یا قرارهای عاشقانه بیشتر توصیه می شوند. هر چه شدت نت های شیرین بیشتر باشد، عطر از استایل های رسمی، کاری یا استایل های روزمره در دانشگاه و مدرسه، بیشتر فاصله می گیرد. در مقابل عطرهای تلخ هستند که اگرچه دلنشین و جذابند اما احساس صمیمیت را تداعی نمی کنند. انتخاب چنین عطرهایی در محیط های دوستانه و صمیمی توصیه نمی شود.

 

ماندگاری عطرهای تلخ و شیرین

یکی دیگر از تفاوت های عطر های تلخ و شیرین، در ماندگاری آنهاست. در ساخت عطرهای تلخ معمولا از ترکیبات ادویه ای، چوبی و … استفاده می شود. این ترکیبات، نسبت به روایح گلی یا میوه ای ماندگارترند. البته پارامترهای دیگری، مانند غلظت و نت های پایه استفاده شده در هرم بویایی عطر نیز می توانند در ماندگاری آن بسیار تاثیرگذار باشند. 

 

طبع عطر های تلخ و شیرین 

عطرهای تلخ به واسطه نت های سازنده شان، معمولا طبعی گرم یا معتدل دارند و برای روزهای خاکستری و سرد سال مناسب تر هستند. تنوع بازار در حوزه عطرهای تلخ با طبع خنک بسیار محدود است. در مقابل، عطرهای شیرین طیف بسیار متنوعی از عطرها با طبع های خنک، معتدل و گرم را شامل می شوند. اگر شما نیز از طرفداران عطرهای شیرین باشید، معمولا برای انتخاب و خرید عطر و ادکلن تابستانی یا زمستانی، دچار مشکل نخواهید شد. 

سخن پایانی

ما در این مقاله ضمن مرور مهم ترین ویژگی های عطرهای تلخ و شیرین، تلاش کردیم تا مهم ترین فرق عطر تلخ و شیرین را توضیح دهیم. در نهایت نیز باید تاکید کنیم که کاربرد یک عطر به طبع، گروه بویایی و نت ها و رایحه هایی بستگی دارد که در ساختارش استفاده شده است. یک عطر شیرین با طبع گرم، برای روزهای گرم سال انتخاب چندان مناسبی نیست. به شکل مشابه، انتخاب یک عطر تلخ با طبع سرد در روزهای خاکستری پاییز، می تواند به کلی استایل شما را نابود سازد. بنابراین برای تعیین کاربرد عطرها، علاوه بر تلخی یا شیرینی آنها، باید به طبع، شدت و ماندگاری نت های سازنده شان نیز توجه کنید. 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + هفده =

دکمه بازگشت به بالا