عطرهای جدید، نقد و بررسی عطر و ادکلن

نقد و بررسی عطر مون بلان اکسپلورر (مونت بلنک اکسپلورر) Montblanc Explorer

در این مقاله سعی بر آن داریم تا نگاهی نقادانه همراه با بررسی نکات مثبت و منفی ادکلن مون بلان اکسپلورر (Montblanc Explorer) در اختیار شما بگذاریم.
صادقانه بگوییم که برای نخستین بار که بوی عطر به مشاممان خورد، به فوریت رایحه دو غول بزرگ صنعت عطرسازی برایمان تداعی شد. حقیقت آن است که ما حسابی تحت تاثیر قرار گرفتیم. البته چند سال پیشتر چنین روایحی می‌توانست بسیار تاثیرگذار تراز حالا باشد، اما با همه این وجود هنوز هم بوی عطر اکسپلورر شما را هیجان زده می‌کند. آنقدر رایحه این عطر عالی است که گویی می خواهد از نمونه اصلیش انتقام بگیرد، و چه انتقام سختی!
برای اینکه به وسعت محبوبیت عطر ادکلن مونت بلنک اکسپلولر بیشترپی ببرید، نگاهی به آمار و ارقام زیر بیندازید: 
• اکسپلورر فینالیست «بنیاد عطر» در بین برترین عطر و ادکلن های سال 2020 بود (جایزه بنیاد عطر- The Fragrance Foundation-  به نوعی اسکار صنعت عطر سازی در جهان عطر و ادکلن محسوب می شود که در سال ۱۹۹۳ میلادی در کشور انگلیس با عنوان The Fragrance Foundation Awards راه اندازی شد.)
• رتبه ششم در نظرسنجی بهترین عطر مردانه Fragrantica در سال 2019  (وب سایت فرگرنتیکا تقریبا معتبر ترین وب سایت صنعت عطر سازی است)
• انتخاب دوم به عنوان بهترین جایگزین عطر کرید اونتوس Aventus در همان نظرسنجی Fragrantica
به خاطر داشته باشید که مون بلان اکسپلورر عطری است که از محصول دیگر الهام گرفته است و با این وجود این همه محبوبیت یافته و به چنین مرتبه‌ای از شهرت دست پیدا کرده است. البته عطر اکسپلورر هنوز هم جا برای پیشرفت دارد و پیش بینی ما این است که در یکی دو سال پیش رو نیز در بین پرفروش‌ترین عطرهای جهان باقی خواهد ماند. 
در نقد و بررسی پیش رو این موارد را با یکدیگر مرور خواهیم کرد: تاریخچه عطر و برند مربوطه، نت‌های استفاده شده در عطر مون بلان اکسپلورر شکل ظاهر و طراحی شیشه و سایر جزئیات بصری آن،  ترکیب و کیفیت روایح، و عطرهای مشابه با آن، پرفورمنس عطر و بازخورد آن. با ما در ادامه مقاله همراه باشید تا بیشتر در مورد این مطالب کند و کاو کنیم . 
اگر بخواهیم در سه عبارت این عطر را برای شما توصیف کنیم، آن سه چنین خواهد بود: با طراوت، قابل استفاده در هرکجا و هر زمان، و طبیعی (نچرال) بودن.
برای آن دسته از خوانندگانی که خیلی حال و حوصله مرور مقالات بلند را ندارند و یا فرصت کافی برای این کار در خود نمی‌بینند به طور خلاصه در مورد عطر مون بلان اکسپلورر نکات زیر قابل ذکر است. در هر حال: «آب دریا را اگر نتوان کشید/ هم به قدر تشنگی بتوان چشید»
مونت بلنک اکسپلورر عطری است که می‌توان آن را در تمامی فصول استفاده کرد، دارای ترکیبات آروماتیک میوه‌ای است، مشابه یکی محبوب‌ترین عطرهای نیش (خاص) است، عطری است مناسب برای تمام سنین بالای ۱۵ سال ، و نهایتاً اینکه عطریست با پرفورمنس عالی و با کیفیت بالا. 
اگر می‌خواهید دلایل همه این ادعاها را بدانید ،چاره‌ای ندارید جز اینکه با ما تا پایان این مقاله همراه باشید! نخست اجازه دهید به تاریخچه عطر  بپردازیم.

سازندگان (پرفیومرهای) عطر مون بلان اکسپلورر

Montblanc Explorer توسط سه عطرساز شرکت ژیوادان (Givaudan) طراحی و ساخته شد:  Jordi Fernandez ، Fernandez، Antoine Maisondieu  و Olivier Pescheux. شرکت ژیوادان شرکت کالای لوکس سوئیسی است، که در زمینه تولید و عرضه عطر هم فعالیت می‌کند. این شرکت علاوه بر عطر، طیف وسیعی از مواد اولیه طعم‌ دهنده که در ساخت انواع مواد غذایی بکار برده می‌شوند را نیز تولید و عرضه می‌نماید. این شرکت در سال ۱۸۹۵ به‌عنوان یک شرکت عطر و ادکلن‌سازی، توسط لئون و خاویر ژیوودا و در شهر زوریخ، سوئیس تأسیس شد. شرکت موصوف در سال ۲۰۰۸ به عنوان بزرگترین شرکت عطرسازی جهان شناخته شد. 
اگر بخواهیم از سابقه کاری سه عطر ساز بالا بیشتر بدانیم:
عطر ساز - پرفیومر Antoine Maisondieu
آقای Antoine Maisondieu خالق عطرهای محبوبی چون: باربری لندن مردانه، تام فورد ولوت ارکید، موسکینو فانی، آرمانی کد پروفومو، آبسولو و نسخه ی پارفوم، ولنتینو دونا، پرادا پارادوکس و … هستند.

عطرساز پرفیومر Olivier Pescheux
آقای Olivier Pescheux نیز عطر های موفقی همچون پاکورابان وان میلیون، پافومز د مارلی هرود، ورساچه اروس فلیم، نسخه های مختلف مون بلان لجند و مونت بلنک امبلم، آزارو کروم لجند، دیور هایر و … را در کارنامه ی خود دارند.

مشخصات کلی عطر مون بلان اکسپلورر

تبلیغات این عطر برای نخستین بار در سال ۲۰۱۸ آغاز گردید و نمونه ای از آن به عنوان پیش تولید در دسترس عموم قرار گرفت. پس از آن در فوریه ۲۰۱۹ بود که عطر به طور کامل روانه بازار مصرف شد. وقتی به اسامی خالقین این عطر نگاه می‌کنیم همین برای ما کافیست که به قیمت آن خیلی توجهی ننماییم.
مشخصات کلی عطر مون بلان اکسپلورر
• عطرساز: جوردی فرناندز، آنتوان مزون دیو و اولیویه پشه
• گروه بویایی: میوه ای آروماتیک
• مخاطب: آقایان
• نت های غالب: ترنج، فلفل صورتی و آمبروکسان
• مناسب برای گروه سنی : 15 سال به بالا
• فصول مناسب برای استفاده: تمام فصول
• مناسبت ها: هر مناسبتی
• ماندگاری بو و سیاژ: خوب
• تاریخ عرضه به بازار: 2019
نت های عطر ادکلن مون بلان اکسپلورر:
• نت های ابتدائی : ترنج،  مریم گلی فرانسوی، فلفل صورتی
• نت های میانی : خس خس  (وتیور)، چرم
• نت های پایه : نعناع هندی (پچولی)، کاکائو، آمبروفیکس، آکیگالاوود

بسته بندی و شکل ظاهری عطر Montblanc Explorer

چطور است کار بررسی و نقدمان را از شکل ظاهری بطری و طراحی عطر مونبلان اکسپلورر آغاز کنیم و یا به عبارتی وارد وجوه بصری این محصول شویم؟ جعبه و بطری عطر مونت بلنک اکسپلورر در یک کلمه به هم می آیند. در ادامه مطلب درخواهید یافت که حتی کوچکترین جزئیات از چشم طراح یا طراحان این عطر پنهان نمانده است.
بسته بندی و شکل ظاهری عطر Montblanc Explorer

بطری عطر مون بلان اکسپلورر

بطری شیشه ای عطرکه دارای وزن نسبتاً سنگینی است، کاری مینیمالیستی است (زیبایی در عین سادگی) از طراح و هنرمندی بنام مارک آیزن (Mark Eisen). ممکن است که متوجه شباهتهای این شیشه از لحاظ شکل و شمایل با بطری عطر دانهیل آیکون (Danhill Icons) شده باشید. البته اشتباه نمی کنید و چنین شباهتی وجود دارد. علت شباهت نیز شاید آن باشد که طراح هر دو شیشه مارک ایزن است که در چندین مورد نیز موفق به دریافت جوایزی بابت طراحی های خوب خود شده است. یکی از  برجسته ترین ویژگی های هنری بطری عطر اکسپلورر، پیچیدن این بطری  در لایه ای از چرم مصنوعی (پرم سافیانو- نوعی چرم که نامش را از یکی از شهرهای مراکش به عاریت گرفته است) می باشد.
نماد برند مون بلان را  می‌توان در پایین بطری روی عطرافشان (افشانه) و روی چرم مصنوعی که به دور شیشه پیچیده شده است و همچنین بالای درپوش فلزی نسبتاً سنگین شیشه ملاحظه کرد.
یک علامت ستاره در وسط بطری خودنمایی می کند .واقعیت آن است که توجه به چنین جزئیاتی تا بدین اندازه را تنها  می‌توان از برندهایی چون شنل،  دیور و هرمس انتظار داشت. هم چرم مصنوعی و هم نشان هر دو در شهر فلورانس و کارِ دست هستند. 
درپوش بطری نسبتا ضخیم است و آنقدر خوب و محکم روی سر بطری جفت و جور شده است که حتی اگر با دست آن را بگیرید و بطری را بلند کنید، اتفاقی نمی‌افتد، اگرچه چنین سفارشی را به شما نمی‌کنیم. عملکرد عطرافشان یا اتمایزر (افشانه) بطری نیز خوب است با مقدار عطری که می‌خواهد اسپری کند هماهنگی دارد. 
جعبه عطر مون بلان اکسپلورر

جعبه عطر مون بلان اکسپلورر

شکل و شمایل جعبه مقوایی عطر نیز همان طراحی زیبایی شناسانه شیشۀ عطر را تداعی می‌کند. طراحی و زیبایی جعبه این عطر ما را به یاد بسته بندی کرید اونتوس (Creed Aventus) و دیور ساواج (Dior Sauvage) می‌اندازد. شاید هم این تشابه عامدانه بوده و یا به عبارتی همان چیزی باشد که طراحان اکسپلورر به دنبال آن بوده‌اند. در صورتی که علاقه مند به خرید ادکلن دیور شدید می توانید از از محصولات مارسلا دیدن کنید. 
به طور خلاصه، چنین  ویژگی‌های خلاقانه و زیبایی شناسانه‌ای که برای بطری و جعبه عطر ادکلن مون بلان اکسپلورر گفته شد آن را به یکی از بهترین عطر ادکلن‌ها برای هدیه دادن تبدیل کرده است.

بررسی جزئیات بویایی عطر مونت بلنک اکسپلورر

در این بخش وارد جزئیات بررسی محتویات و ویژگی‌های عطر مونت بلنک اکسپلورر می‌شویم. لازم به گفتن نیست که بوی «عطر مون بلان اکسپلورر» شباهت فراوانی به عطرهای کرید اونتوس و تا حدودی دیور ساواژ دارد، و البته با تفاوتهای کوچک و ظریفی که قاعدتاً بین آنان موجود است. در این میان برخی از جزئیات برجستگی بیشتری دارند، مثلاً استفاده از سه رایحه طبیعیِ ترنج ، وتیور و نعنای هندی (پچولی).
در مورد قیمت آن هم به نظر می‌رسد دارای قیمتی «متوسط» است. حتماً توجه دارید که معیار افراد برای قیمت «کم»،  «متوسط»  و «زیاد»، اندازه جیب آنان است! و برای نمونه عطری با قیمت پنج میلیون تومان برای افراد ی با بضاعت متفاوت، ممکن از دامنه « ارزان» تا «گران قیمت» در نوسان باشد. لذا اجازه دهید از کلیات بگذریم و وارد جزئیات عطر اکسپلورر شویم. 
جزئیات بویایی عطر مونت بلنک اکسپلورر

روایح ابتدایی عطر مون بلان اکسپلورر

روایح ابتدایی و یا تاپ نت های عطر ادکلن مون بلان اکسپلورر شامل روایح ترنج، مریم گلی فرانسوی، و فلفل صورتی است. بوی رایحه طبیعی ترنج که در همان ابتدای امر خود را نمایان می‌سازد، ما را به یاد گروه عطرهای مشابه اونتوس می‌اندازد. 
از آنجایی که از نت ترنج گاهی برای بازسازی بوی آناناس استفاده می‌شود، در اینجا تاثیر اونتوس روی اکسپلورر بیشتر خودنمایی می کند و به نظر می رسد که دارای DNA  قدرتمندی  از این عطر در این مرحله هستیم. 
توضیح:  در علم پزشکی، به مولکول یا مولکول هایی که اطلاعات ژنتیکی و وراثتی بدن را ذخیره می سازد، دی-ان-ای گفته می شود. در صنعت عطرسازی نیز کاربردی کمابیش مشابه دارد، بدان معنی که رایحه ای از عطر که شما را بیاد یک عطر قدیمی تر می اندازد، منتهی داری طعم و عطر جدیدتری است، DNA آن عطر گفته می شود، گویی که این رایحه جدید، بو و یا طعمی از عطری قدیمی تر را « به ارث» برده باشند.
در همین مرحله ابتدایی است که با روایحی از چوب آکیگالاوود و فلفل صورتی مواجه می‌شویم ؛ هدف اصلی استفاده از این دو نت ایجاد یک حس بویایی نوآورانه بوده که در عطرسازی مدرن به خوبی شناخته شده است. 
مراسم افتتاحیه اکسپلورر چندان به طول نمی‌انجامد و با خودنمایی رایحه معطر مریم گلی، ما بطور موقت از تشابهات با عطر اونتوس خداحافظی می‌کنیم و وارد مرحله میانیِ ضیافت بویایی عطر مونت بلنک اکسپلورر می شویم 
در یک کلام، شاید مهمترین دلیلی که عطر اکسپلورر آنقدر سریع به قفسۀ عطرِ دوستداران عطر و ادکلن سر درآورد، ویژگیهای منحصر بفرد بویایی طبیعی آن در نت‌ها اولیه باشد.

ورود به مرحله میانی (Heart Notes) عطر مونت بلنک اکسپلورر

حدود ۱۰ دقیقه که از مراحل ابتدایی عطر می‌گذرد، رایحه آمبروکسان (Ambroxan) بازیگر اصلی صحنه می‌شود و در مرکز بویایی قرار می‌گیرد. نت‌های ابتدایی کم کم از صحنه خارج می‌شوند در پس زمینه روایح حضور پیدا می‌کنند. اگرچه در این مرحله نوبت خودنمایی نت های چرمی و وتیور است، اما به سبب ماهیت آنها،  این روایح کمتر قابل استشمام هستند، و شاید اگر خوب تمرکز نکنید هرگز متوجه حضور آنها نشوید. شاید مقصر اصلی در این زمینه مصرف بیش از حد نت فلفل باشد. با این وجود نمی توانیم اینرا دقیقا یک «نقیصه» بنامیم،  چرا که علی رغم عدم حضور موثر روایح چرمی و وتیور، این عطر باز هم روایحی امروزی و قابل پسندی دارد. 
(برای توضیح بیشتر در مورد رایحه آمبروکسان و وتیور میتوانید به فرهنگ اصطلاحات عطر و ادکلن مارسلا رجوع فرمایید. مختصر آنکه امبروکس یا آمبروکسان ماده ای مُشکی، چوبی و شیرین است که اگر رایحه اش قابل لمس می بود، حسی تُرد و مخملین داشت، و وتیور دارای رایحه‌ای خاکی، گیاهی، شیرین، گاهی با طراوت و سبز و در مواردی دودی و چوبی می‌باشد.)
در همین مرحله است که رایحه آمبروکسان بوی عطر اکسپلورر به رایحه ای شبیه به عطر دیور ساواج در می آورد و علاوه بر آن، نوعی رایحه مُشک مانند را به ترکیبات عطر می‌افزاید. 

رایحۀ عطر مونت بلنک اکسپلورر در مرحله درای داون (Drydown)

درای داون به مرحله نهایی یک عطر یعنی ماهیت و کیفیتی که کمی پس از استفاده ظاهر می شود، اطلاق می گردد. عطرسازان نت های پایه (اصلی-Base Notes) و ماندگاری رایحه را در این مرحله ارزیابی می کنند. این مرحله زمانی فرا می رسد که نت ابتدایی و نت میانی عطر به طور تقریبا تبخیر شده باشد و نت پایه عطر به جا مانده باشد. در همین  مرحله است که  مایعات عطر شامل الکل و اسانس های معطر آن تبخیر شده و تنها اثر آن به جا مانده است.
با فروش کش کردن مراحل اولیه و ابتدای مراحل میانی، تنها تازگی و طعم و بوی نسبتاً تند نتِ فلفلی (که در نت ابتدایی بود) باقی می‌ماند، و سپس با معجونی از به هم آمیختگی و ترکیب روایحی چون پچولی (نعناع هندی)،روایح چوبی، مُشک و آمبروکسان همراه می‌گردد. 
در اینجا هرگونه بویی که شما را به یاد «کرید اونتوس» می انداخت به طور کلی رخت برمی‌بندد، و جای خود را به یک رایحه چوبی می‌دهد. همین مرحله است که ماندگارترین لحظات ادکلن مون بلان اکسپلورر را برای شما رقم می‌زند و احتمالاً موجب جلب نظر دیگران و دریافت تمجید و تعریف از خود (در واقع از بوی عطری که استفاده کرده اید!) خواهید شد.
رایحۀ عطر مونت بلنک اکسپلورر

پرفورمنس عطر مون بلان اکسپلورر

عطر اکسپلورر یک سر و گردن از بسیاری از عطرهای مشابه اونتوس یک سر و گردن بالاتر است و در این زمینه میدان رقابت را  به سادگی  از آنها ربوده است.
از طرفی ماندگاری رایحه برای چنین عطری براستی شگفت انگیز است. اضافه بر آن از قدرت سیاژ (خط بو) خوبی برخوردار است و پروجکشن  (پخش بو) آن نیز دست و دلبازانه است. غلظت مون بلان اکسپلورر نیز نه خیلی زیاد  است و نه چندان ملایم. بین ۴ تا ۶ اسپری روی گردن و «نقاط نبض» یا پالس پوینت‌ها کافی به نظر می‌رسد.
(برای توضیح بیشتر اصطلاحاتی از قبیل پرفورمنس، سیاژ، پروجکشن، و نقاط نبض یا «پالس پوینت» به فرهنگ اصطلاحات عطر و ادکلن مارسلا رجوع کنید.)

مخاطبین عطر مون بلان اکسپلورر

به نظر می‌رسد عطر مونت بلانک اکسپلورر مورد توجه همه قشری از افراد باشد از پیر و جوان گرفته تا زن و مرد. دلیل آن هم این است که فرمولاسیون و عملکرد بویایی عطر جذابیت همگانی دارد و به احتمال قریب به یقین هر کسی آن را خواهد پسندید. این دیگر به سلیقه شخصی شما بستگی دارد که چگونه عطری را می‌پسندید؛ ممکن است شما به دنبال عطری چالش برانگیز تر یا با خلاقیت و نوآوری بیشتر باشید.
مسلم است که عطر مون بلان اکسپلورر گامی به جلو در دنیای عطرسازی نیست و ممکن حرف تازه ای برای گفتن نداشته باشد، اما کیفیت بسیار برتر این عطر چنان فاکتور مهمی است که عدم انتخاب آن چندان آسان نیست و به عبارتی، همگان را راضی نگه داشته است.

عامل «تحسین برانگیزی» (complement- کامپلمنت)

حالا پس از این همه تعریف و تمجید که در بالا از این عطر کردیم، لابد پیش خود تصور می‌کنید که با استفاده از این عطر توجه همگان به سوی شما جلب می شود و شروع می‌کنند به تحسین و تمجید از عطری که زده‌اید. خوب، راستش را بخواهید این عطر مثل یک شمشیر دو لبه می‌ماند؛ جوان ترها بیشتر از مسن تر ها این عطر را می پسندند.
مسلماً کسانی که اکسپلورر را دوست دارند، شاید «تعارف» کنند که «چه بوی خوبی می دهید». این تعارفات معمولاً از میزان رغبت شخص به یک عطر و سلیقه بویایی وی برمی خیزد. به عنوان یک تجربه شخصی تا کنون تمامی نظراتی که از این عطر گرفته ام، مثبت بوده اند. ممکن است باورش سخت باشد اما تجربه نشان داده است که این عطر حتی نسبت به اونتوس بیشتر جلب نظر می‌کند.

عطر مون بلان اکسپلورر را کی و کجا استفاده کنیم؟

عطر مون بلان اکسپلورر را در هر فصلی و برای هر مناسبتی می توان استفاده کرد. برای مثال کارمندان جوان می‌توانند آن را در محیط اداری که یک محیط نسبتا رسمی است استفاده کنند و در عین حال با همان عطر و بو به یک ملاقات عاشقانه شبانه بروند. در عین حال بازخوردهای این عطر نشان می دهد که بهترین مکان برای استفاده از عطر اکسپلورر محیط کاری و دفتر کار شماست.
از نقطه نظر اینکه چه نوع پوشش و لباسی به هنگام استفاده از این عطر داشته باشید، تصور ما این است که البسه رسمی بیشتر با بوی این عطر همخوانی دارند. اما پوشیدن لباس‌های غیر رسمی مثل شلوار جین و یا تک پوش نیز جذابیت‌های این عطر را از بین نمی‌برد و به قول معروف «چیزی از ارزش های آن کم نمی کند.
نقاط قوت و نقاط ضعف مونت بلنک اکسپلورر

نقاط قوت و نقاط ضعف مونت بلنک اکسپلورر

اجازه دهید تا در اینجا فهرست وار به نقاط قوت جنبه‌های کمتر برجسته عطر ادکلن اکسپلورر اشاره کنیم. 

نقاط قوت مون بلان اکسپلورر

تناسب قیمت با کیفیت عطر
فرمولاسیون و ترکیب مورد خوشایند عموم مردم
ماندگاری بوی مناسب و نسبتا قابل قبول
یکی از بهترین جایگزین ها برای کرید اونتوس و تا حدودی دیور ساواج
طراحی جعبه و بطری عالی و با کیفیت. 
عطری مناسب برای استفاده روزمره

نقاط ضعف مون بلان اکسپلورر

تکراری بودن فرمولاسیون، بخصوص برای افرادی که در عطر و ادکلن تجربه دیرینه‌ای دارند
برای کسانی که به دنبال رایحه ای خیلی خیلی نزدیک به کرید اونتوس هستند، رایحه دقیقاً یکی نیست
الهام گرفتن بو و ترکیب خود از یک عطر معروف دیگر (به نوعی تقلید از دیگران)
امکان خرید عطرهای مشابه با قیمت ارزانتر
شدید و غلیظ بودن بوی آمبروکسان به گونه ای که ممکن است برخی از روایح ملایم تر را از دست بدهید.

عطرهای مشابه با عطر مون بلان اکسپلورر 

عطر های زیادی به عنوان مشابه عطر اکسپلورر وجود دارند، اما در اینجا تنها به چندتا  تا از شناخته‌ شده ترین آنها اشاره می‌کنیم.
• عطر کرید اونتوس (Creed Aventus). این عطر یکی از محبوب‌ترین عطرهای نیش تا به امروز است. اگر بدنبال رایحه‌ای مشابه با اکسپلورر اما واقعی‌تر هستید، به سراغ همین عطر بروید.
• عطر دیور ساواج (Dior Sauvage EDT) : دی‌ان‌ای عطر ساواج به تمامی در تمامی ترکیبات و اجزای عطر اکسپلورر جاری است و طراوت و رایحه چوبی آمبروکسان راهم به آن اضافه می‌کند. بدون شک عطر ساواج یکی از محبوب‌ترین عطرهای مردانه مدرن است. 
• عطر آرماف کلاب دنویت اینتنس مردانه (Armaf Club De Nuit Intense Man) : دارای DNA مشابهی با اکسپلورر است. اگرچه روایح آن مصنوعی‌تر از اکسپلورر به نظر می‌رسد، اما از نقطه نظر تحسین برانگیزی و جلب نظر بهتر عمل می‌کند. کلاب د نویت اینتنس به نوعی «سوپر استار» تناسب قیمت ارزانی به حساب می‌آید. 
• عطر ادکلن زارا وایبرنت لدر/ زارا وایبرنت لیدر (Zara Vibrant Leather) : نسبت به اکسپلورر الهام ظریف تر و دقیق تری  ازعطر اونتوس گرفته است. اگر به دنبال عطری هستید که DNA دقیق‌تری نسبت به اونتوس داشته باشد، این همان عطری  است که دنبالش می‌گردید .
کلام آخر
 امیدوارم شما هم به همان اندازه از خواندن این متن لذت برده باشید که ما به هنگام نوشتن آن بردیم! همانگونه که در متن بالا گفته شد مون بلان اکسپلورر عطریست که در همه جا در هر موقعیت و شرایطی می‌توان از آن استفاده نمود. شما می توانید برای بررسی قیمت عطر مردانه و قیمت عطر شنل مردانه بر روی لینک قرار داده شده کلیک کنید.
نظر شما در مورد این عطر چیست؟ این نوشته چقدر برای شما مفید بود؟ ما را بی بهره از نظراتتان نگذارید. اگر این عطر را تجربه کرده‌اید، حس و حال خود را در استفاده از این عطر ادکلن با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

برای مشاهده توضیحات بیشتر در مورد عطر مون بلان اکسپلورر، یا خرید نسخه ی اوریجینال آن در فروشگاه اینترنتی مارسلا اینجا را کلیک کنید:

مشاهده اطلاعات بیشتر یا خرید عطر مون بلان اکسپلورر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − چهارده =

دکمه بازگشت به بالا