عطرهای جدید، نقد و بررسی عطر و ادکلن

نقد و بررسی عطر مانسرا سدرات بویس Mancera Cedrat Boise

می خواهیم نقد و بررسی امروز را با نام عطر شروع کنیم. در کشورمان این عطر را بیشتر با نام «مانسرا سدرات بویس» می شناسند اگر چه تلفظ درست تر آن در زبان فرانسوی «مانسرا سدرات بویز» است. سدرات بویس، عطری است یونیسکس (زنانه-مردانه) و با رایحه غالب چوبی مرکباتی که در سال 2011 به بازار عرضه شد. اغلب این عطر را با عطر کرید اونتوس مقایسه می کنند، با این احوال، بوی عطر سدرات بویس شاید تنها عطر در این سبک و سیاق باشد که خودش دارای شخصیت مستقل بوده و ویژگی خاص خودش را دارد.

مانسرا به نوعی شرکت خواهر برای برند Montale (مونتال) محسوب می شود، و به استفاده از شیشه های عطر در قالب هنرهای تزیینی معروف است (Art Deco – سبک هنری آرت دکو). ویژگی دیگری که عطر مانسرا بویی را از مونتال متمایز می‌کند ، رویکرد «فرانسوی تر» به عطر است؛ رویکرد مونتال بیشتر به سمت عطرهای شرقی و خاورمیانه ای متمایل است.

پرفیومر عطار Pierre Montaleمالک  و عطر ساز هر دو برند مونتال و مانسرا، آقای پیر مونتال ،در مصاحبه ای که با وبسایت معروف و معتبر فرگرانتیکا انجام داد، گفته است:

هر دو برند موفقیت هایی در اروپا و کشورهای عربی داشته اند. داستان برای خودم، داستان پنجاه- پنجاه هست. اگر چه قبول دارم که من در این سه سال گذشته عطرهای بیشتری برای مونتال ساخته ام- خُب، دلیل اصلیش شاید این باشه که مشتریان مانسرا بیشتر طالب عطرهای فرش (تازه) هستند.

سخن پیر مونتال در مجموع درست است؛ پس از اینکه مانسرا بگونه ای وسیع در دسترس همگان قرار گرفت، مونتال حتی در کشورهای اروپایی و آمریکا بیشتر مشهور و همگانی شد. واقعیت آن است که عطر مانسرا سدرات بویس در طول این همه سال و علی رغم تولید و عرضه عطرهای مشابه،  ذره ای از محبوبیت خود را از دست نداده است. خیلی مهم است که بعد از گذشت این همه مدت، وقتی سدرات بویس را روی بدن اسپری می کنید، لبخندی بر لبانتان بنشیند، و سدرات اینکار را می کند، و در مقاله پیش رو می خواهیم رمز و راز تداوم این رضایت و ستایش را بررسی کنیم، و البته همانگونه که از ویژگی های یک نقد منصفانه است، از نقاط ضعف احتمالی آن نیز غافل نگردیم.

عطر مانسرا سدرات بویس در سه کلمه: مجلل- نافذ (عمیق)- پرانرژی

تاریخچه عطر مانسرا سدرات بویس

 قبل از هر چیز، ببینیم نام «سدرات» (Cedrat) از کجا آمده است؟ سدرات گونه ای ازدرختان مرکباتی است که با میوه های درشت مرکباتی و معطر معروف است.

شرکت مانسرا و مونتال هر دو سعی کردند تا عطرهای بسیار غلیظ و تند شرقی خود را به گونه‌ای تغییر دهند تا بوی ملایم‌تری پیدا کرده و به سبک فرانسوی بیشتر نزدیک شود. با این وجود رایحه عود را در عطرهای خود حفظ کردند. 

همانگونه که در بالا گفته شد عطر مانسرا سدرات بویز در سال ۲۰۱۱ توسط پیر مونتال ساخته شد و روانه بازار گردید. بد اقبالی که از همان لحظه تولید گریبان این عطر را رها نکرد، مقایسه ناعادلانه آن با عطر بسیار مشهور اونتوس کرید بود.

خوب، از نقطه نظر اقتصادی، به هنگام تولید این عطر یعنی در سال ۲۰۱۱ ، قابل توجیه بود که مانسرا سدرات بویز یک سری ویژگی‌های مشابهی با عالیجناب اونتوس کرید داشته باشد؛ ضمن اینکه هر دو عطر در نت‌های ابتدایی دارای رایحه فرش همراه با توت مشکی هستند. چیزی که در سدرات بویس اضافه شده است طعم و بوی ترنجی است که با رایحه آناناس همراه شده است. اینجاست که راه این دو عطر از همدیگر جدا میشود.

شاید مهم‌ترین دلیل شهرت این عطر که در عین مقرون به صرفه بودن، چنین در جوامع عطر و ادکلن محبوب و معروف شده است ، همین وجه تمایز کیفی آن نسبت به سایر عطرها باشد. 

نام این عطر برگرفته از دو کلمه است ؛ واژه سدرات که نوعی درخت مرکبات است با میوه‌هایی معطر، و کلمه بویز (Boise) که در زبان فرانسوی به معنای چوب و یا چوبی است. با ترکیب این دو واژه، بایستی حدس زده باشید که این عطر از چه ترکیبات بویایی بهره برده است.

مشخصات و تمِ عطر مانسرا سدرات بویس

 اجازه دهید تا قبل از اینکه وارد جزئیات شویم، فهرست وار نگاهی کلی به ویژگی‌ها و مشخصه‌های عطر ادکلن مانسرا سدرات بویز بیندازیم. 

عطرساز: Pierre Montale

غلظت عطر: ادو پرفیوم (EDP)

نوع رایحه: مرکباتی- چوبی

تاریخ عرضه به بازار: 2011

جنسیت: یونیسکس (زنانه/مردانه)

رایحه غالب: ترنج، سدر و وانیل

گروه سنی: 20+

فصول: بهار، تابستان و پاییز

مناسبت ها: هر مناسبتی

ماندگاری بو و سیاژ: 6 تا 8 ساعت با پروجکشن (قابلیت پخش بو) عالی

تعداد اسپری توصیه شده: 3 تا 4

تحسین برانگیزی و جاذبه: بالا

منحصر به فرد بودن: 4/5

مناسب بودن قیمت: 10/10

آکوردها: مرکبات، چوبی، شرقی

نت های عطر

نت اولیه: مرکبات سیسیلی، انگور فرنگی سیاه، ادویه های سرد

نت های میانی: یاس آبزی، پجولی (نعناع هندی)

نت های پایه: نت های چوبی، چرم، خزه بلوط، وانیل تحریک کننده

بسته بندی و بطری عطر مانسرا سدرات بویس

اگر یک بطری عطر مانسرا را ببینید، حالا هر نسخه‌ای از این برند که باشد، انگار که همه را دیده‌اید. تمامی بطری‌های عطر شرکت مانسرا به صورت استوانه‌هایی در پوش دار هستند که به راحتی از سایر برندهای دیگر قابل تشخیص هستند. 

روی بطری ساده و سنگین (و در عین حال زیبا و جذابِ) عطر سدرات بویس برچسبی الصاق شده است که حاوی مهمترین اطلاعات عطر از قبیل  نام و مشخصات عطر، نام شرکت سازنده (خانه عطر)، و همچنین غلظت آن می باشد. 

بسته به نسخه و یا تاریخ تولید این عطر، درپوش بطری عطر سدرات بویز با یکدیگر متفاوت هستند. در انواع قدیمی‌تر، یک «عطرافشان /افشانه»  یا اتمایزر به همراه درپوشی پیچی که روی آن قرار دارد، به بازار عرضه شده است، در حالی که در انواع جدیدتر به درپوش مغناطیسی مجهز شده است. 

بسته بندی عطر ادکلن مانسرا سدرات بویس

یکی از ویژگی‌های خوب بسته‌بندی سدرات بویس وجود یک کیسه چرمی (البته چرم مصنوعی)  است که علاوه بر زیبایی، وسیله‌ای است مناسب برای نگهداری عطر و حتی برخی چیزهای دیگر. به هر حال این نشان از توجه به جزئیات در طراحی و ارائه عطر دارد. 

کیفیت عطر ادکلن مانسرا سدرات بویس

قبل از اینکه وارد نقد و بررسی عطر مانسرا سدرات بویس شویم، اجازه دهید تا کمی در مورد سخنانی که این روزها در رابطه با تغییرات مکرری که در نسخه های تولید شده مابین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ بر روی این عطر انجام شده است، و اینجا و آنجا در اطراف نام آن مطرح بوده است، چند نکته‌ای را با شما در میان بگذاریم. یکی از این شایعات حول و حوش استانداردهای فرمولاسیون عطر بوده است (که مثلاً ممکن است از استانداردهای لازم برخوردار نباشد).

شاید آگاهی داشته باشید که در صنعت عطر سازی  انجمنی وجود دارد به نام International Fragrance Association (IFRA) و یا «انجمن بین المللی عطر و ادکلن» که وظیفه این انجمن وضع قوانین و مقرراتی است تا ضمن حفظ نشاط آوری و لذت بخشی عطر، استانداردهای لازم برای اطمینان از ایمنی و سلامت فرمولاسیون عطرها نیز رعایت و تضمین گردد.

به عبارت ساده تر، اگر یک عطر بخواهد سر از قفسه‌ فروشگاههای عطر و ادکلن درآورد، بایستی اول به بایدها و نبایدها و همچنین قوانین و مقرراتی گردن نهد که از سوی انجمن IFRA صادر شده است و در آنها به اینکه یک عطر مجاز به استفاده از چه مواد و ترکیباتی برای ساخت و تولید و نهایتاً عرضه به بازار است تاکید گردیده است.

از طرفی برخی از شرکت‌های سازنده عطر و ادکلن، برای نشان دادن «عمق» بیشتر بوی عطر و قوی بودن آن، ترکیباتی را به آن اضافه می‌کنند که شاید قوانین انجمن یاد شده را زیر پا نهاده باشد. حال اگر ملاحظه کردید که نسخه جدید یک عطر نسبت به نسخه‌های قبلی بوی ملایم‌تری پیدا کرده است، احتمالاً به دلیل رعایت قوانین و مقررات صادره از IFRA باشد؛ البته این موضوع می‌تواند سبب اطمینان خاطر مصرف کنندگان باشد. شاید به همین دلیل است که در آخرین نسخه عطر ادکلن مانسرا سدرات بویز بوی روایح تا حدی ملایم‌تر از نسخ قبلی هستند. 

به هر دلیلی، در جامعه عطر و ادکلن از سدرات بویس به عنوان عطری یاد می شود که با تغییرات مکرر در فرمولاسیون خود، به گونه ای کیفیت اولیه خود را از دست داده است و دیگر ارزش آنرا ندارد تا خود را دربین عطرهای مورد علاقه دوستدارانش جای دهد.

موضوع این نیست که این اظهارات باعث دلسرد شدن تعدادی از طرفداران عطر مانسرا سدرات بویز شده است، بلکه مطلب اصلی آن است که چنین گفته های از اساس غلط و بی پایه است!

یکی از دوستداران حرفه ای عطر و ادکلن می گفت: 

«من هنوز هم از این عطر استفاده می کنم و تفاوت چندانی در روایح آن نمی بینم؛ چه در هوای سرد و بارانی زمستان باشد و چه در تابستان های  گرم و شرجی . هنوز هم روایح آن همان طراوت را با خود دارند، حالا ممکن است گاهی ماندگاری بوی آن نسبت به نسخه های قبلی یکی دو ساعت کمتر شده باشد.» 

بنابراین باور ما این است که خیلی توجهی به چنین سخنانی که مبنای علمی درستی هم ندارند، نکنید. چند دلیلی که ممکن است باعث ایجاد این احساس در بین برخی از افراد گردد که: «سدرات بویز ضعیف شده است…» به شرح زیر باشد (که البته این دلایل می تواند برای هر عطر دیگری هم اتفاق بیفتد): 

  • شرایط آب و هوایی نامناسب؛
  • نوع پوست بدن؛
  • اسپری کردن خیلی کمتر و  یا زیادتر از حد معمول؛
  • تازه درِ بطری باز شده باشد؛ لازم به ذکر است که معمولا عطرها پس از دو-سه هفته به قول معروف تازه «جا می افتند» و رایحه اصلی خود را پیدا می کنند.
  • تقلبی بودن عطر

روایح و نت های به کار رفته در عطر مانسرا سدرات بویس

روایح و نت های به کار رفته در عطر مانسرا سدرات بویس

نت های اولیه عطر سدرات بویز

  •  میوه های مختلف
  • مرکبات سیسیلی
  • توت سیاه
  • ادویه های سرد

برایتان پیش آمده است که برای خرید عطر به فروشگاهی پا بگذارید و با اسپری کردن یک عطر، بویش را تست کنید و کلی از آن لذت ببرید، اما پس از گذشتت ده- بیست دقیقه آن رایحه خوشایند به بویی کسل کننده تبدیل شود؟ برای خیلی ها پیش آمده است!

خوشبختانه سدرات بویس جزو آندسته از عطرها نیست، و بوی جذاب خود را پس از مرحله ابتدایی (تاپ نت) و گذر به مراحل میانی و پایانی (نت های پایه) همچنان حفظ می کند؛ درست مثل یک اثر هنری واقعی که ابتدا و میانه و انتهای آنها به یک اندازه زیباست.

درست است؛ روایح میوه ایِ ابتدایی، با نت های انگور سیاه و ترنج به عنوان بازیگران اصلی در این بخش، آدم را به یاد عطر اونتوس می اندازد. تعجب برانگیز آن است که رایحه ترنج در مون بلان اکسپلورر بیشتر از مانسرا سدرات بویز طبیعی به نظر می رسد.

اشتباه برداشت نکنید؛ هنوز هم جایگاه سدرات بویس در بین سایر عطرها در لیگ برتر قرار دارد! ترکیبات ترد و سرشار از نشاط و سرزندگی  مرکبات که در نت های ابتدایی خود را به رخ می کشند، دارای چنان کیفیتی است که بلافاصله با خودتان زمزمه می کنید که: « خودشه! با این بو واقعا می ارزه!»

به نظر می رسد در مرحله ابتدایی، تعدادی از روایحی که اصطلاحاً به «ادویه های سرد» معروفند، وجود دارند که کارشان متعادل کردن روایح دیگر است. این ادویه ها بوی خاص و قابل تعریفی ندارند و همانگونه که گفته شد، ایجاد تعادل بین نتهای میوه ایِ اولیه است، در صورتی که به خودی خود رایحه قابل حسی ندارند. منظور آن است که مثلا مانند رایحه ابتدایی عطر ساواج که بو و طعم شبیه به بوی فلفل سیاه آن قابل درک باشد، نیستند.

حالا که از «ساواج» نام بردیم، اگر که از طرفداران آن عطر هستید، می توانید روی سدرات بویس به عنوان عطری که مقام دوم را بعد از ساواج برایتان کسب می کند، حساب کنید.

چیزی که باعث می شود تا هیچگاه جذابیت عطر مانسرا سدرات بویس برای شما کاسته نشود، انتقال روان از روایح آروماتیک و تازۀ ابتدایی به روایح  یکدست و روان «میانی» است. راستی، یک چیز دیگر،  اگر با بوی عطر مانسرا سند عود (Mancera Sand Aoud)  آشنا باشید، عطر مانسرا سدرات بویز نیز تا حدودی همان بو را دارد.

نت های میانی عطر سدرات بویس

  •  گل یاس
  • یاس آبزی
  • برگ های گیاه پچولی (نعناع هندی)

یکی از سخت‌ترین کارهایی که یک وبلاگ نویس عطر و ادکلن باید انجام دهد، آن است که بوی خاصی را برای خواننده خود توصیف کند! آدم‌ها با هم متفاوت هستند و هر کس ممکن است بویی را با اندکی اختلاف نسبت به فرد دیگری استشمام نماید؛ بنابر این همه ما بوها را به روشی متفاوت و متمایز تجربه می کنیم.

ما در این مقاله بر آن نیستیم تا توصیفات شاعرانه‌ای از روایح یک عطر ارائه کنیم، بلکه بیشتر به دنبال تعریف و تحلیل کیفیت روایح و ترکیبات آن هستیم. زیرا پندار ما بر آن است که خوانندۀ این گونه متونِ تحلیلی و نقد گونه، بیشتر به دنبال پی بردن به کیفیت روایح و مقایسه آن با سایر عطرهای موجود است تا بتواند به انتخاب درستی دست پیدا کند. به همین دلیل است که سعی می‌کنیم رویکرد متفاوتی داشته باشیم و نظر کارشناسی خود را به شما بگوییم که فلان عطر خوب است یا نه، چند و چون عبور از یک مرحله بویایی به مرحله دیگر (اولیه، میانی و اصلی) چگونه است، کیفیت ترکیبات به کار رفته در آن عطر در چه اندازه است و سایر مواردی مشابهی که لازم است یک مصرف کنندۀ بالقوه عطر برای یک انتخاب درست به آن آگاهی پیدا کند. 

با توجه به آنچه گفته شد، ببینیم که مانسرا سدرات بویس با چه کیفیتی از مرحله ابتدایی بویایی (نت های اولیه)  به مرحله میانی ورود پیدا می‌کند.  در دو کلمه: دلپذیر و مسرت بخش.

روایح میوه‌ای و مرکباتی که در نت‌های اولیه وجود داشتند، در مرحله میانی نیز ادامه پیدا می‌کنند و با نت‌های چوبی و و چرم نرم می پیوندند (چنین پیوندی را می‌توانید در عطرهایی چون Hugo Boss The Scent  – هوگو بوس د سنت و Rasasi Shuhrah Pour Homme – رصاصی شهره پور هوم نیز  بیابید)، سپس بدون اینکه کاملا وارد قلمرو نت های اَکواتیک شوند، به یک رایحه خاصی که شبیه به روایح آبی (آکواتیک) است، وصل میشوند. 

آیا در این مرحله (نت های میانی) خبری از روایح یاس و یا نعنای هندی (پچولی) هست؟ شاید به صورت خیلی گذرا؛ بیشتر شبیه بوی مُشک نرم و همان روایح آبی که قبلاً ذکر آن شد را می توان حس کرد .

ستاره مرحله میانی، اما، نت چوب سدر صیقلی است که با نت‌ها و آکوردهای دیگر بمباران شده‌اند. این دیگر نبوغ ناب خالق عطر یعنی پیر مونتال است که نت ها را به گونه‌ای ترکیب نموده است تا این عطر در هوای سرد دارای روایح چوبی‌تر باشد و در هوای گرم به سوی روایح میوه‌ای سوق پیدا کند. البته هر چقدر که از زمان «عطر زدن» شما می‌گذرد کیفیت عطر و روایح آن بهتر می‌شود.

نُت های پایه عطر مانسرا سدرات بویز

  •  وانیل
  • خزه درخت بلوط
  • چرم
  • روایح چوبی

در ابتدای امر روایحی که به عنوان نت‌های اصلی و پایه ذکر شد، کاملاً قابل استشمام نیستند؛ اما همین که کمی از عمر عطر می‌گذرد ( نقطه درای داون- Dry-down)،  روایح شروع به گرمتر شدن کرده و حالت «خامه ای» به خود می گیرند؛ آنگاه رایحه خزه درخت بلوط  بصورت جدی‌تری خود را نمایان می‌سازد .

 (وقتی می گوییم « خامه ای» (creamy) ، معمولاً به این معنی است که بوی ملایمی دارد، شاید کمی شیرین است و ممکن است مانند یک محصول لبنی باشد) یا نباشد(. به عنوان مثال، Givenchy Organza Indecence دارای خشکی چوبی خامه ای است. رایحه کرمی اینجا یکی از چند رایحه نت چوبی به حساب می آید)

رایحه کلیدی که سدرات بویز را از اونتوس متمایز می سازد، نوعی ترکیب است بنام «وانیل بوربون». کارش هم  این است که همیشه یک مولکول وانیل را برای پیوند و گره زدن ترکیبات دیگر عطر تأمین می نماید. حال دیگر همه روایح را با هم یکجا دارید: مرکبات، خزه بلوط با ترکیب سدر، و وانیل تند خوش طعم. (پس آماده پرواز شوید!)

گاهی کلام عاجز از توصیف می شود. همین الان آماده شوید و یک سمپل از عطر مانسرا سدرات بویز را سفارش دهید تا تمامی آنچه را که در خطوط بالا و در قالب واژگان دیدید، ببویید و با تمام وجود احساس نمایید. شاید آنگاه با ما هم عقیده شوید که سدرات بویز یک شاهکار است.

پرفورمنس (عملکرد) عطر مانسرا سدرات بویز

اگرچه همانگونه که در قسمت‌های اولیه این مقاله گفته شد، برخی انتقادات نه چندان منطقی بر فرمول بندی جدید و تغییرات در ترکیب سدرات بویز وجود دارد، اما این عطر حداقل بین 5 تا 7 ساعت  روی بدن دوام می‌آورد و دارای پروجکشن و سیاژ بسیار قدرتمندی نیز می باشد. کمتر دیده شده است که کسی از ماندگاری بوی عطر سدرات بویز اظهار ناراحتی کرده باشد. 

اگر شما که دارید مقاله را می خوانید جزو بانوان نیستید (چون عطر سدرات بویز را خانمها هم استفاده می کنند)، نباید نگران این باشید که بوی عطر قبل از ورود خودتان، پا به درون اتاق بگذارد. (خانمها خیلی از این بابت نگرانی ندارند!) 

جمعیت مخاطب و قابلیت تحسین برانگیزی عطر مانسرا سدرات بویس

هر کسی و در هر سن و سالی می تواند از عطر سدرات بویز استفاده کند. تنها چیزی که ممکن است خانم‌ها را نسبت به استفاده از این عطر با تردید مواجه سازد، شباهت زیاد این عطر با اونتوس است و شهرت آن عنوان یک عطر مردانه.

در ارتباط با «قابلیت تحسین برانگیزی»، این عطر بخصوص در هوای گرم غوغا می‌کند. دلیل آن هم ترکیبات چوبی این عطر است که هرگز کهنه نمی‌شود.

عطر مانسرا سدرات بویز را کی استفاده کنیم و با چه استایلی جور است؟

بهترین زمان استفاده از عطر Mancera Cedrat Boise در روزهای گرم بهار و تابستان است، اما در روزهای سردتر نیز عملکرد خوبی ارائه می‌دهد. رایحه این عطر در همه موقعیت‌ها جذاب است، اما به عقیده اغلب کسانی که این عطر را استفاده کرده‌اند، بهترین عکس العمل را زمانی دریافت نموده اند که از این عطر در دفتر کار و یا حتی برخی از قرارهای عاشقانه استفاده کرده اند. 

در رابطه با لباس مناسب این عطر، شاید این را به حساب کسر شأن جناب سدرات بویز بگذارید، اما سدرات بویز را با هر لباسی حتی لباس‌های راحتی و اسپرت هم می توان استفاده کرد.

تناسب قیمت و ارزش خرید عطر مانسرا سدرات بویس

مقایسه دائمی سدرات بویز با «عالیجناب» (اونتوس)، از لحاظ منحصر به فرد بودن آن را یک پله پایین می‌آورد؛ اما هنوز هم خیلی با یک عطر معمولی بودن فاصله دارد. امروزه عطر سدرات بویز بویی منحصر به فرد و قابل تشخیص دارد، و رایحه جادویی آن چیزی نیست که به سادگی قابل کتمان باشد. 

بهای عطر هم بسیار مناسب است و برای عطری با چنین کیفیتی بایستی حدود سه برابر قیمت برای یک عطر نیش پرداخت نمود.

نقاط قوت و نقاط ضعف عطر مانسرا سدرات بویز

در این بخش سعی کرده‌ایم چند تا از برجسته‌ترین نقاط قوت و همچنین نقاط ضعف احتمالی عطر Cedrat Boise را برشماریم:

نقاط قوت مانسرا سدرات بویز

قیمت مناسب نسبت به کیفیت بالا

استفاده از ترکیبات و روایح چوبی و مرکباتی که هرگز از مد نمی‌افتند؛

استفاده از مواد با کیفیت بالا ؛

قابلیت تحسین برانگیزی مناسب؛

پرفورمنس بسیار خوب و پایدار 

نقات ضعف مانسرا سدرات بویز

برای مردان عملکرد بهتری نسبت به زنان دارد؛

در نت‌های ابتدایی خیلی شبیه به کرید اونتوس است.

برای مشاهده توضیحات بیشتر در مورد عطر مانسرا سدرات بویس، یا خرید نسخه ی اوریجینال آن در فروشگاه اینترنتی مارسلا اینجا را کلیک کنید:

مشاهده اطلاعات بیشتر یا خرید عطر مانسرا سدرات بویس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 8 =

دکمه بازگشت به بالا