دانستنیها و راهنمای خرید

معرفی نت ها، روایح و گروه بویایی مرکباتی و عطرهای ترش

به چه عطر و ادکلن هایی "عطرهای مرکباتی" و اصلطلاحا "ترش" گفته می شود

گروه بویایی مرکباتی (سیتروسی) و عطر و ادکلن های ترش

گروه بویایی سیتروسی یا مرکباتی از نت های میوه های مرکباتی مختلف، مانند لیمو، پرتقال، لیموترش، ترنج، ماندارین، نارنگی، گریپ فروت، یافا و… تشکیل شده. این گروه بویایی معمولا با رایحه ای خنک و اصطلاحا ترش، دارای حس طراوت، سر زندگی و انرژی بخش است و برای استفاده در ماه های گرم تر سال مانند بهار و تابستان و ساخت انواع عطر و ادکلن خنک مردانه و زنانه مناسب است.

معمولا عطر های مردانه مرکباتی از ترکیب با روایح معطر دیگر و عطرهای زنانه مرکباتی نیز از ترکیب با روایح شکوفه ها ایجاد میشوند. گروه بویایی سیتروسی (مرکباتی) به دلیل ماهیت نت ها، ماندگاری بالایی ندارند و در ترکیب با نتهای دیگر کمی به افزایش ماندگاری این نت ها کمک میکنند.

در این مقاله نت های مرکباتی جذاب را بطور خلاصه معرفی میکنیم. و در مقالات دیگر سعی خواهیم کرد نت های پر طرفدار این گروه را بصورت مفصل و کامل برسی و معرفی کنیم.

معرفی نت های مرکباتی

دستیابی به رایحه های مرکباتی با اینکه به ظاهر ممکن است ساده به نظر برسد، کار بسیار تکنیکی و دشواریست. برای دستیابی به روایح مرکباتی، از میوه، پوست، شکوفه و یا حتی برگ های میوه ها استفاده میشود. در اینجا به معرفی محبوب ترین نت های مرکباتی که در تهیه عطر و ادکلن های مرکباتی کاربرد دارند خواهیم پرداخت:

پرتقال

نت پرتقال در عطر و ادکلن

نت پرتقال با رایحه ای ترش و شیرین یکی از مهم ترین نت های مرکباتی در صنعت عطر و ادکلن خصوصا تولید انواع ادکلن شیرین زنانه است و عمدتا از پوست پرتقال به دست می آید. برای بدست آوردن روایح گلی/مرکباتی، از شکوفه ی پرتقال نیز استفاده میشود که دارای رایحه ی نسبتا شیرین و خنکی است.

استفاده از رایحه ی پرتقال در عطر و ادکلن، ارمغان آور حس طراوت و شادابی است. همچنین رایحه ی پرتقال ویژگی ها ی دیگری همچون: کمک به کاهش نگرانی و استرس، مقابله با تشویش و افسردگی، افزایش سطح انرژی، بهبود حافظه و پیشگیری از ابتلا به آلزایمر، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود وضعیت خواب، کاهش سردرد، تسکین درد و کمک به هضم آسان تر غذا، دارد.

نارنگی ماندارین

نت ماندارین در عطر و ادکلن

ماندارین نوعی نارنگی است که از نظر اندازه از پرتقال کوچک تر است. (در برخی منابع پرتقال ماندارین نیز درج شده). میوه ماندارین معمولا رایحه کمی شیرین تر ، سبز و جذابی نسبت به پرتقال دارد و به همین سبب در عطرها اغلب از آن در نت های ابتدایی استفاده می شود تا در دقایق اولیه اسپری شدن، رایحه مطبوعی به مشام برسد.

لیمو سبز

نت لیمو سبز در عطر و ادکلن

لیمو سبز که در ایران با نام لیموی شیرازی (لیموی جهرم) نیز شناخته می شود در ترکیب رایحه مرکباتی بسیار بکار می رود و به عطر حس تازگی و خنکی می بخشد.

لیمو ترش

نت لیمو ترش در عطر و ادکلن

رایحه لیمو ترش که در ایران با نام های لیمو خارگی یا خاگی شناخته میشود، در میان روایح مرکباتی طرفداران بسیاری دارد. رایحه این میوه معمولا باعث تلخی و ترشی رایحه عطر می شود و به علت ماندگاری بالا در نت های اولیه استفاده می شود. ترکیب رایحه لیمو با چوب و عود، به عمیق و سنگین شدن بوی عطر کمک می کند و ترکیب شدن آن با رایحه گل ها، عطر را شیرین می نماید.

گریپ فروت

نت گریپ فروت در عطر و ادکلن

از رایحه گریپ فروت معمولا برای تولید عطرهای جوان پسند استفاده می شود. استفاده از گریپ فروت به عطر رایحه ای تلخ و شیرین می بخشد. گریپ فروت به ندرت به عنوان یک محصول طبیعی در ترکیبات رایحه مرکباتی استفاده می شود. بنابراین این میوه را غالبا با وتیور یا توت سیاه یا نت های دیگر در یک ترکیب استفاده می کنند.

نارنج

نت نارنج در عطر و ادکلن

در ترکیبات روایح مرکباتی، نارنج دارای رایحه کلاسیک است که عطر آن می تواند از رایحه تلخ تا شیرین متغیر باشد. برای دستیابی به رایحه نارنج می توان از شکوفه نارنج نیز بهره گرفت.

نارنج بیگارد

نارنج بیگارد یا پرتقال سویل، نتی بسیار تلخ است که از تفاله پوست مرکبات گرفته می شود. نارنج بیگارد از درخت پرتقال تلخ بومی تونس و ایتالیا به دست می آید.

یوزو

نت یوزو در عطر و ادکلن

یوزو نوعی لیموی کوچک ژاپنی است که بوی بسیار پیچیده ای دارد، به طوری که به نظر می رسد ترکیبی از چند میوه مرکباتی مختلف است. تولید یوزو بسیار محدود است و به همین سبب میوه ای گران قیمت است و غالبا عطرسازان یا رایحه آن را باز تولید می کنند یا آن را از مواد اولیه دیگری بازسازی می کنند.

کمونل

کمونل ترکیبی از چندین رایحه طبیعی است که استفاده از آن موجب می شود تا عطرها در طول مدت استفاده کیفیت یکسانی داشته باشند. در خانواده رایحه مرکباتی، کمونل می تواند مرکبات سبز یا مرکبات کم و بیش رسیده دیگری باشد.

سیترون

نت سیترون در عطر و ادکلن

سیترون یک میوه مرکباتی اسیدی با رایحه ای لطیف است که از درخت سرو به دست می آید. این میوه عمدتا در کشورهای مدیترانه ای و چین می روید.

دسته بندی های گروه بویایی مرکباتی در صنعت عطر و ادکلن

روایح مرکباتی دارای دو زیر مجموعه هستند:

روایح مرکباتی خوراکی:

این رایحه از ترکیب مرکبات شیرین مانند لیمو شیرین با کارامل، گل های شیرین و وانیل به دست می آید که گاهی با عسل و شکلات نیز ترکیب می شود. در این ترکیب از لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی و سایر مرکبات کاملا رسیده استفاده می شوند.

روایح مرکباتی آروماتیک:

رایحه آروماتیک به معنای معطر و خوش بو است. در این ترکیب مرکبات با گیاهان خوش بو همچون مریم گلی، رزماری، زیره سبز و اسطوخودوس ترکیب شده است و دارای رایحه ای ملایم است. ترکیبات این مجموعه عموما ادو کلن هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =

دکمه بازگشت به بالا