دانستنیها و راهنمای خرید

تفاوت پرفیوم و ادوپرفیوم و ادوتویلت در عطر و ادکلن

فرق پرفیوم و ادوپرفیوم و ادوتویلت در میزان عطر خالص روغنی موجود در ترکیبات آن ها بوده که منجر به ایجاد تفاوت در قیمتشان نیز می شود. 
شاید تا به حال در هنگام خرید ادکلن کمتر توجهی به فرق پرفیوم و ادوپرفیوم و ادوتویلت کرده باشید. معمولاً فروشندگان نیز در هنگام فروش عطر به این نکته اشاره ای نمی کنند. اما چند نفر از خریداران تفاوت بین آن ها را می دانند؟ آیا به غیر از بوی عطر، نوع بسته بندی و ظاهر آن به نکته دیگری نیز توجه می کنند؟ قبل از هر چیز باید بدانید که عصاره روغنی عطر یا همان عطر خالص به تنهایی قابل استفاده نیست و باید با استفاده از حلال هایی چون الکل رقیق شود. انجام این کار ماندگاری رایحه عطر ها را نیز بالاتر می برد. تفاوت انواع پرفیوم (Parfum – پارفوم) و ادوپرفیوم (Eau de parfum – ادو پارفوم) و ادوتویلت (Eau de toilette) در نحوه ترکیب عصاره خالص عطر با الکل و در واقع ترکیب درصد عطر و الکل است. تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید تا با انواع عطر از جمله ادکلن، پرفیوم، ادوپرفیوم، ادوتویلت و تفاوت آن ها با یکدیگر آشنا شوید.  همچنین برای استعلام قیمت ادکلن بولگاری اصل و عطر گوچی می توانید به سایت مارسلا مراجعه کنید.
تفاوت بین غلظت عطر ها ادوتویلت، ادکلن، ادوپرفیوم، پرفیوم

تصویر بالا را می توانید به عنوان یک پاسخ جمع و جور و شسته و رفته در نظر بگیرید. خلاصه داستانی که این تصویر می خواهد آنرا روایت کند آن است که تفاوت بین انواع عطرها به میزان و غلظت روغن عطر (جوس یا عصاره) و الکل مورد استفاده برای رقیق کردن روغن عطر بستگی دارد. اما اگر مایلید پاسخ را به تفضیل و با جزئیات بیشتری بدانید. این نوشتار را دنبال کنید تا به تفاوت گونه های عطر و تأثیر آن بر ماندگاری بو، و سایر فاکتورهای مؤثر در انتخاب یک عطر آشنا گردید. راجع به نحوه صحیح تلفظ این اصطلاحات را نیز مختصر مطالبی بیان خواهد شد.


برای خرید ادکلن مردانه کلیک کنید.


مبدأ، تعریف و تلفظ گونه های عطر

بیایید نخست ببینیم این اصطلاحات از کجا آمده اند، مفهومشان چیست و چگونه تلفظ می شوند. در نخستین گام از گونه EDT (Eau de Toilette) یا اُ- دِ-توالت شروع می کنیم. حالا چرا از این یکی؟ خوب، برای اینکه این نوع عطر، به نوعی سَلَف آن چهارتای دیگر به محسوب می شود. البته تمامی این اصطلاحات از زبان فرانسوی سرچشمه گرفته اند و در نتیجه تلفظ آنها هم به همین زبان است.
کلمه Eau در زبان فرانسوی به معنی «آب» است و در زبان فارسی همانند وقتی که می خواهیم به گویش روستایی کلمه «آب» را بیان کنیم ، یعنی «اُو» (ou)، این کلمه فرانسوی را هم تلفظ می کنیم . کلمه De هم به معنای “از” (from) است و با کمی اغماض به صورت “the” در انگلیسی، و یا «دِ» تلفظ می شود.

پرفیوم چیست ؟ 

برای آنکه فرق پرفیوم و ادوپرفیوم و ادوتویلت را بدانید، باید با هر یک از این محصولات به صورت جداگانه آشنا شوید. درصد خلوص جوس در پرفیوم ها (Parfum) بین 45 تا 50 درصد است و بعد از اکستریت د پارفوم ها بالاترین غلظت عطر روغنی و بیشترین ماندگاری رایحه را دارند. عطر ها به طور کلی از لحاظ غلظت به پنج دسته او فرش، ادوکلن، ادوپرفیوم ،پرفیوم، و اکستریت پرفیوم دسته بندی می شود. تفاوت این چند دسته در غلظت، ماندگاری و قیمت نهایی آن ها است. 

معنی پرفیوم (پارفوم) در صنعت عطر و ادکلن چیست ؟

قبل از بررسی کامل فرق پرفیوم و ادوپرفیوم و ادوتویلت ، بهتر است بدانید که او فرش و ادکلن ها کم ترین درصد خلوص را در میان عطر های دیگر دارند. درصد خلوص ادکلن ها تنها 10 درصد است. بنابراین به دلیل حجم بالای الکل، دوام آن ها تنها شاید به کمتر از یک ساعت می رسد و رایحه ماندگاری قابل توجهی ندارند. در نتیجه در طول روز باید دائماً تمدید شوند. البته کلمه پرفیوم (Perfume) در صنعت عطر و ادکلن به معنای بوی خوش است که برگرفته از کلمه یونانی پرفیومر (perfumare) می باشد و در ایران اغلب اشتباها در تلفظ (Parfum-پارفوم) نیز از “پرفیوم استفاده مینمایند. مثلا ادوپارفوم (او د پارفوم) را “ادوپرفیوم” تلفظ می کنند.
عطرهای با غلظت “پارفوم” حاوی 15 تا 40 درصد روغن عطر هستندکه همین ویژگی آن را به غلیظ ترین نوع عطر تبدیل می کند. به همین دلیل است که «پارفوم» بعد از اکستریت د پارفوم ها، گرانترین نوع عطر در بین همه گونه های عطر است.

اکستریت د پارفوم چیست ؟

بهترین و خالص ترین گونه از عطرهای پرفوم را Extrait de parfum می نامندمیزان خلوص اکستریت د پرفیوم extrait de parfum حدود 55 درصد است و بالاترین غلظت عطر را دارد. میزان ماندگاری رایحه اکستریت پرفیوم ها به یک روز نیز ممکن است برسد. با توجه به آنکه میزان الکلی که در این عطر استفاده شده کم است منجر به ایجاد حساسیت های پوستی نمی شود. در نتیجه افرادی که پوست حساسی دارند می توانند از این نوع عطر استفاده کنند. قیمت اکستریت پرفیوم ها با توجه به درصد خلوص آن ها بالاتر از نمونه های دیگر است.  

ادو پرفیوم چیست ؟

برای آنکه فرق پرفیوم و ادوپرفیوم و ادوتویلت را بهتر متوجه شوید به معرفی ادو پرفیوم ها می پردازیم. علامت اختصاری EDP مربوط به ادوپرفیوم ها است. ادوپرفیوم ها از نظر غلظت، ماندگاری رایحه و قیمت بعد از اکستریت د پارفوم ها قرار دارند. ادوپرفیوم ها دارای درصد خلوص 12 تا 18 درصد بوده و ماندگاری رایحه آن ها حدودا بین 5 الی 6 ساعت است (ساعت ماندگاری رایحه صرفا بصورت تقریبی و برای درک بیشتر مطلب ذکر شده و عدد قطعی نیست و با توجه به هرم بویایی و شرایط فیزیکی محل استفاده ممکن از متفاوت باشد). ادوپرفیوم ها حساسیت پوستی ایجاد نمی کنند و انتخاب مناسبی برای پوست های حساس هستند. ادوپرفیوم ها به دلیل میزان غلظت عطر خالص موجود در آن ها و ماندگاریشان برای استفاده در طول شب و روزهای زمستانی مناسب هستند. ادوپرفیوم ها در مقایسه با سایر عطر ها بسیار پر فروش هستند. 
با این اوصاف چرا هنوز هم عطرهای EDT مشتریان خاص خود را دارد؟ بوی عطرهای «ادو پرفیوم» معمولاً اندکی تندتر هستند و هر کسی نمی‌تواند بوی سنگین تر اینگونه عطرها را تحمل کند. مطمئناً افراد کمی میل دارند که در هوای گرم و در مکانی دربسته و کوچک، همچون دفتر کار که بیشتر وقت آدم در آن می گذرد و همکارانی نیز در دور و بر وی به کار مشغولند، از یک عطر بسیار قوی استفاده کند.
می توان انتظار داشت که EDP حدود 10 ساعت روی پوست و تا 16 ساعت روی لباس دوام بیاورد. بخاطر داشته باشید که علی رغم تمام نکاتی که ذکر آن رفت، همه عطرهای EDP بوی بسیار تندی ندارند، بلکه این غلظت بو در برخی از عطرها می تواند به ملایمی EDT باشند. این جمله را از ما همیشه بیاد داشته باشید: «عطر مناسب برای زمان و مکان مناسب».

• ادو پرفیوم زنانه چیست ؟

همان طور که اشاره شد به طور کلی فرق پرفیوم و ادوپرفیوم و ادوتویلت در غلظت و ماندگاری آن ها است. ادوپرفیوم های زنانه حاوی 15 الی 20 درصد اسانس روغنی خالص هستند. ماندگاری این عطر ها قابل قبول بوده و به حداکثر 8 ساعت در طول روز می رسد. اگر هزینه خرید پرفیوم های زنانه را ندارید، ادوپرفیوم ها را می توانید با قیمت کمتری خریداری کنید. 
فرق بین پرفیوم و ادوپرفیوم و ادوتویلت در عطر و ادکلن

ادوتولیت چیست ؟

اغلب مردم کلمه “Toilette” را  با توالت یا دستشویی اشتباه می گیرند، در حالی این کلمه در فرانسوی به این معنی نیست. فرهنگ لغت معتبر انگلیسی آکسفورد، Toilette را اینگونه معنی می کند:
the process of washing oneself, dressing, and attending to one’s appearance.
 «توالت» به معنای فرآیند شستن، لباس پوشیدن و در یک کلام «توجه به ظاهر خود برای یک رویداد خاص» است و به صورت “twa let” (توالت) تلفظ می شود و نه “toilet” (همان تلفظی که برای توالت به معنی مستراح و دستشویی در فارسی رایج است).
حالا اگر این سه کلمه را در کنار هم قرار دهیم، در اصطلاح فرانسوی به معنی «مایعی است که برای مرتب ساختن و توجه به ظاهر خود برای حضور در یک رویداد خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد»، یا بطور ساده و مختصر، «Perfume” (پرفیوم). حالا که معنای لغوی اصطلاح “EDT (Eau de toilett) را متوجه شدیم بپردازیم به ادامه ماجرا. ناگفته نماند که در کشورمان تلفظ این نام بیشتر برگزفته از ظاهر کلمه Toilette است و به «اُ دِ تویلت» یا «اودتویلت» مشهور است.
حال برای بررسی دقیق تر فرق پرفیوم و ادوپرفیوم و ادوتویلت ، به معرفی ادوتویلت ها می پردازیم. علامت اختصاری EDT نشان دهنده ادوتویلت ها است. ادوتویلت ها از نظر میزان ماندگاری رایحه و غلظت و قیمت بعد از اکستریت پرفیوم و پرفیوم و در رتبه سوم قرار می گیرند. درصد خلوص ادوتویلت ها بین 8 تا 10 درصد است و نهایتا هر 4 الی 5 ساعت (و بلکه زودتر) نیاز به تمدید مجدد دارند. از آنجایی که قیمت ادوتویلت ها به دلیل غلظت کمتر عطر خالص موجود در آن ها پایین تر است، پر تقاضا ترین عطر های موجود در بازار هستند. 
EDT مشهورترین عطر در بین همه انواع عطرهاست، زیرا همه آنها در دو طرف «ادو تویلت» قرار می گیرند، یعنی اینکه از لحاظ میزان غلظت، حد میانه را در بین گونه های عطر دارد؛ در نتیجه در بین سایر گونه های عطر از قیمتی متوسط و متعادل برخوردار است. به عبارت دیگر بهای «اُ د تویلت” از اُ فِرش و EDC (ادکلن) گرانتر ولی از EDP (اُو دِ پرفیوم) و عطر خالص (پرفیوم) ارزانتر است.
بر خلاف ادوپرفیوم ها، ادوتویلت ها با توجه به میزان ماندگاری و غلظت عطر خالص موجود در آن ها برای استفاده در طول روز تمام فصول سال و حتی در فضاهای اداری و رسمی و سر پوشیده به راحتی قابل استفاده هستند. هر چند ادوتویلت ها ماندگاری بالایی ندارد اما در صورت تماس با رطوبت، پخش بوی مجددی خواهند داشت. بنابراین توصیه می شود در روزهای بارانی از عطر دیگری روی آن ها استفاده نشود. زیرا منجر به ترکیب رایحه ها با یکدیگر خواهد شد.

اُوْ-فرش (Eau Fraiche) چیست؟

کلمه “Fraiche” فرانسوی، در انگلیسی به معنای تازه (fresh) است و تلفظ صحیح آن “فِرِش” است. به طور طبیعی این نوع عطر دارای کمترین میزان غلظت است. عطرهایی با برچسب “Eau Fraiche” معمولاً مقرون به صرفه تر از نسخه معمولی “EDT یا EDP” هستند. این قیمت نسبتاً ارزان بدان سبب است که این نوع عطرها تنها حاوی 1 تا 3 درصد روغن عطر است و بنابراین هزینه تولید  کمتری دارد.
بوی عطرهای Eau Fraiche دوام بسیار پایینی دارند، اما اسپری کردن این نوع عطر بر روی لباس مطمئناً دوام آنرا بیشتر می کند. با این حال با وجود ماندگاری کمتر نسبت به دیگر انواع عطر، تقاضای زیادی برای آن وجود دارد، زیرا عطر Eau Fraiche در میان عطرهای دیگر بسیار با طراوت تر و تازه تر است. شاید تعجب کنید که چرا کسی می خواهد این نوع عطرهای را در جایی که EDT وجود دارد (که دارای ماندگاری بیشتری است) ، بخرد. دلیل آن ساده است؛ گاهی از عطری خوشتان می آید و آنرا امتحان می کنید. می بینید بوی خوشی دارد اما با خود می گویید «ایکاش کمی بویش ملایمتر بود…». خوب! آرزویتان برآورده شد…متوانید عطری با همین رایحه اما از نوع Eau Fraiche بخرید، به همین راحتی!. همینطور عطرهای “او فرش” به دلیل طراوت و شادابی که دارند، برای استفاده از ماه های گرم سال و بعضا استفاده در مکان های ورزشی بسیار مناسب هستند.

ادکلن یا Eau de Cologne (EDC)

کلمه “Cologne” در زبان فرانسوی به معنای پرفیوم یا عطر است (Perfume).  اما وقتی که در عبارت EDC بکار گرفته میشود، به مفهوم عطری است با غلظت روغن عطر بیشتر از «اُ فرش» و کمتر از «EDT». از طرفی این نوع عطرها به اندازه سایر انواع عطر عمومیت نداشته و غالباً از نوع عطرهای کلاسیک هستند.
عطرهای EDC معمولا ارزانتر ازEDT هستند اما نسبت به عطرهای Eau Fraiche معمولا گرانترند (به همان دلیلی که قبلاً گفته شد: در صد غلظت روغن عطر موجود در آنها). از این نوع عطر نیز نمیتوان انتظار ماندگاری و پخش بوی بالایی داشت . پر واضح است که وقتی روی لباس اسپری شوند، ماندگاری بیشتری دارند. البته ماندگاری عطر ممکن است تحت تأثیر عوامل دیگری نیز باشد که برای پی بردن به آنها می توانید مقاله « فیکساتور عطر چیست» از همین وب سایت را مطالعه کنید.همچنین برای استعلام قیمت عطر دیور می توانید به سایت مارسلا مراجعه کنید.

فرق بین پرفیوم و ادوپرفیوم و ادوتویلت چیست ؟

تفاوت انواع پرفیوم و ادوپرفیوم و ادوتویلت از نظر میزان ماندگاری و نوع رایحه، به دلیل تغییر در فرمولاسیون آن ها است. سازندگان عطر برای رقیق کردن ادوتویلت ها برخی از ترکیبات عصاره روغنی عطر خالص را از فرمولاسیون آن حذف می کنند. به طور مثال نعناع هندی و روغن چوب از جمله عصاره هایی هستند که ممکن است حذف شده و مواد دیگری جایگزین آن ها شوند. در نتیجه ادوتویلت و ادوپرفیوم یک عطر خاص ممکن است رایحه یکسانی نداشته باشند. در واقع تم مرکزی هر دو عطر یکسان اما نت های بالایی، میانی و پایه آن ها ممکن است تغییر کند. 
ادکن ها و ادوتویلت ها معمولاً رایحه خنک یا ملایمی دارند که حس شادابی و طراوت را به همراه دارد. اما پخش بو و ماندگاری آن ها در مقایسه با پرفیوم و ادوپرفیوم ها کمتر است. به طور کلی غلظت ادوتویلت و ماندگاری رایحه آن کمتر از ادوپرفیوم است. هر چند درصد خلوص هر یک از آن ها در برند های مختلف می تواند متفاوت باشد. 
مهم ترین فرق پرفیوم و ادوپرفیوم و ادوتویلت و ادکلن در درصد خلوص یا میزان عطر خالص (جوس) و الکل آن ها است. این تفاوت منجر به اختلاف قیمت آن ها نیز می شود. این تفاوت قیمت معمولاً در هنگام خرید عطر ذکر نشده و توسط خریداران مورد توجه قرار نمی گیرد. حال که به تفاوت این محصولات پی بردید امید است که لذت یک خرید آسان را تجربه کنید. در هنگام خرید عطر به فصل، موقعیت مکانی و ساعات استفاده توجه کنید. برای خرید و استعلام قیمت ادکلن آمواج اصل و قیمت عطر مونت بلنک به سایت مارسلا مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا