عطرهای جدید، نقد و بررسی عطر و ادکلن

بررسی تخصصی و مقایسه تفاوت های نسخه های مختلف بلو شنل (ادوتویلت،ادوپرفیوم، پارفوم)

وقتی سخن از مد و زیبایی در میان است، «شنل» همچون یک موتور محرکه عمل می کند، بنابراین تعجبی ندارد که عطرهای این برند چنیین محبوب و تأثیر گذارند. تیراژ و خط تولید عطر “شنل بلو شنل» ثابت کرده است این عطر یکی از محبوبترین عطرهای سالهای اخیر است. اما به وقت خرید این عطر، سه گزینه برای انتخاب وجود دارد و بسته به سن، موقعیت و اولویتهای شخصی خود، می توانید هر یک از این سه گزینه را انتخاب کنید. شما میتوانید برای بررسی قیمت ادکلن شنل از محصولات مارسلا دیدن نمایید.

در این نوشتار، می خواهیم مقایسه ای واقع بینانه بین نسخه های بلو شنل ادوپرفیوم (EDP)، بلو شنل ادو تویلت (EDT) و بلو شنل پارفوم (Parfum) این عطر بسیار موفق را به شما ارائه دهیم.

بررسی تخصصی شنل بلو شنل ادوتویلت (Bleu de Chanel EDT)

بررسی تخصصی شنل بلو شنل ادوتویلت (Bleu de Chanel EDT)

نسخه ادوتویلت شنل بلو د شنل یک عطر معطر چوبیِ نشاط بخش است که در سال 2010 عرضه شد. سازنده این عطر، ژاک پولژ (Jacques Polge ) بیش از 30 سال از عمرش را به عنوان عطرسازِ اصلی «شنل» گذرانده است، بدیهی است با این سابقه کاری، که او کارش را بخوبی بلد باشد. دلیل این ادعا هم همین عطر مورد سخن است، چرا که به سبب مشخصات منحصر بفردی که دارد، این محصول را به یکی از پرفروش‌ترین عطرهای این برند و حتی به یکی از پر فروش ترین عطرهای مردانه در کل بازار عطر و ادکلن تبدیل کرده است.

 

Bleu de Chanel EDT در یک بطری مربع شکل، به رنگ آبی تیره ، و با متنی حاوی نام این عطر که بسیار ساده و واضح روی آن نوشته شده است، روانه بازار گردیده است. این سادگی و روانی در ظاهر، اما، هیچ سنخیتی با ترکیب پیچیده مایع معطر درون آن ندارد.

بررسی تخصصی شنل بلو شنل ادوتویلت (Bleu de Chanel EDT)

این عطر با نت های تازه لیمو، گریپ فروت، نعناع و فلفل صورتی آغاز می شود. با دیدن این ترکیب خیلی زود متوجه می شویم که چرا بسیاری این عطر را برای فصول بهار و تابستان انتخاب می کنند.

نتهای میانی بلو شنل ادوتویلت دارای زنجبیل، جوز هندی، یاس و iso E super* است. در انتهای این نوشتار، توضیح مختصری در باره «ایزو ای سوپر» آمده است؛ مختصر آنکه  این رایحه یک نت مصنوعی (سینتتیک) است که برای ایجاد آکوردهای چوبی طراحی شده است. نتهای میانی چوبی و تند سپس به نت های پایه و اصلی بسیار غنی و پیچیده ای منتهی می گردند.  این ترکیب در شما یک سبُکی و آرامش ویژه ای را ایجاد می کند.

در نت بالایی این عطر، با روایح گرمابخشی چون بخور، چوب صندل، سدر، خس خس، و نعناع هندی، در کنار لابدانیوم (labdanum)* و شیرینی مشک سفید مواجه هستیم. در لحظه «درای-داون» (زمان پس از خشک شدن عطر روی پوست)، نوعی احساس شیک و با کلاس شما را احاطه می کند، اما فارغ از همه اینها، این عطر دارای رایحه فوق العاده جذاب، با جاذبه های جنسی و اروتیک نیز هست. چنین توازن و هماهنگی در نت ها، این عطر را برای آقایانی که بدنبال عطری برای همه موقیت ها هستند، خواستنی تر می کند. شاید این خصیصه، یعنی امکان مصرف این عطر در هر مکان و هر زمانی از شبانه روز- از اول صبح که وارد دفتر کارتان می شوید تا پاسی از شب که در خانه هستید- این عطر را در نوع خود کم نظیر می کند. سایر مشخصات این عطر بشرح زیر است:

نت های اصلی به کار رفته در شنل بلو د شنل ادوتویلت Bleu de chanel EDT

نت های ابتدایی: گریپ فروت، لیمو، نعناع، فلفل صورتی

نت های میانی: زنجبیل، جوز هندی، یاس، ایزو ای سوپر

نت های پایه: بخور، خس خس، سدر، چوب صندل، نعناع هندی، لبدانوم، مشک سفید

پرفورمنس، خصوصیات و ماندگاری ادوتویلت شنل بلو د شنل

در مورد اینکه بیشتر در چه زمانهایی از این عطر استفاده کنیم، باید بگوییم، نسخه ادوتویلت، عطری عالی و مناسب برای فصول بهار و تابستان و حتی بخش ابتدایی فصل پاییز است. با اینحال بیشتر اشخاص این عطر را برای روز مناسب میدانند؛ اما این امر کاملاً بستگی به سلیقه شما دارد. عملکرد (پرفورمنس) نسخه EDT نیز بسیار عالی است. رایحه آن حداقل 5 ساعت دوام می آورد. البته در 3 ساعت اولیه عملکرد آن عالی است. (دوام و ماندگاری یک رایحه به شرایط بسیار زیادی بستگی دارد که میتواند این اعداد را کمتر و یا بیشتر کند که در مقاله ی دیگری در این مورد توضیح داده ایم)

محاسن و معایب شنل بلو شنل ادوتویلت

محاسن: دادن اعتماد به نفس و حس جذابیتِ مردانه، شادابی، و مهمتر از همه اینکه این عطر هیچگاه از مد نمی افتد.

معایب: احتمالاً این عطر بیشتر برای جوانترها مناسب است. (محدوده ی سنی زیر 50 سال)

بررسی تخصصی شنل بلو شنل ادوپرفیوم (Bleu de Chanel EDP)

بررسی تخصصی شنل بلو شنل ادوپرفیوم (Bleu de Chanel EDP)

مروری کوتاه بر بلو شانل ادوپرفیوم و مقایسه آن با نسخه ادوتویلت بلو شنل

شاهکار دیگر ژاک پولژ ( Jacques Polge ) که در سال 2014 و پس از موفقیت بی چون و چرای اولین نسخه ی بلو شنل عرضه شد،  Bleu de Chanel Eau de Parfum بود که به سرعت به یکی از نمادین ترین عطرهای مردانه Chanel تبدیل شد. این نسخه ادوپرفیوم کمی گرمتر و چوبی تر از برادر دیگر خود، یعنی «بلو شنل ادوتویلت» است.

غلظت نسخه EDP کمی بیشتر از نسخه ادو تویلت (EDT) است، به همین خاطر است که به محض اولین اسپری آن متوجه می شوید که شدت بوی آن (تندی آن) بیشتر از نسخه EDT است. Bleu de Chanel EDP در بسته بندی کاملاً  همانندی با نسخه EDT عرضه می شود، بنابراین هنگام خرید، مراقب این موضوع باشید.

بلو د شنل ادوپرفیوم نیز دقیقاً شبیه به نسخه EDT آن، عطری است با طعم چوبیِ معطر؛ با اینحال تفاوت های ملموسی نیز با آن دارد. مثلاً برای شروع، این عطر حس «شرقی تری»* نسبت به نسخه EDT دارد که همین خصوصیت، شخصیت بسیار بالغ تری به آن می بخشد. اگر شما جزو آن دسته افراد هستید که بدنبال عطر  جا افتاده تری نسبت به نسخه ی ادوتویلت هستید، ممکن است که بلو شنل EDP همان چیزی باشد که به دنبالش هستید.

نت های اصلی به کار رفته در شنل بلو د شنل ادوپرفیوم Bleu de chanel EDP

نت ابتدایی بلو شنل EDP حاوی همان نت های EDT است با این تفاوت که نتِ های ترنج، آلدئید و گشنیز به آن اضافه شده اند؛ همین هم سبب شده است تا بوی اولیه آن کمی تند به نظر آید. اگر نت های مرکبات را دوست دارید، بدانید که از بخت خوش شما، این نت ها در طول ترکیب باقی می مانند و حال و هوای بسیار نشاط بخشی به شما می بخشند.

نت میانی بلو شنل Bleu de Chanel EDP هم همانند نت های اولیه نسخه EDT است، اما به‌جای حال‌وهوای چوبی iso E super، رایحه شگفت‌آور خربزه از آن به مشام می رسد. همین رایحه، به نسخه EDP شخصیتی متمایز می بخشد.

نت های پایه بلو شنل ادوپرفیوم: با خشک شدن عطر (پس از dry-down)، مقداری از آن برجستگی روایح را از دست خواهید داد، اما Bleu de Chanel EDP ده ساعت را به خوبی روی پوست دوام می آورد. در این مرحله، نت های بخور، عنبر، سدر، چوب صندل، نعناع هندی، لبدانوم و چوب کهربا بسیار آشکار شده و خودنمایی می کنند. در هر حال اگر چه نسخه EDP شباهتهای زیادی در عطر و بو به نسخه EDT دارد، اما برای کسانی که به بوی کهربا علاقمندند، گزینه ای مناسب است.

اگر نگوئیم که Bleu de Chanel EDP از برادر دیگر خود، EDT، متنوع تر و پرکاربرد تر است، بطور قطع در این خصوصیت همسان و همسنگ نسخه EDT است، مضاف بر اینکه نسخه EDP را علاوه در فصول گرم سال، در همه فصول می توان مصرف کرد. از لحاظ موقعیت زمانی نیز عطری است که هم می توان آنرا در طول روز استفاده کرد و هم در میهمانیها و مراسم شبانه. تطبیق پذیری یکی از مواردی است که در مورد این عطر توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است.

بررسی تخصصی شنل بلو شنل پارفوم (Bleu de Chanel Parfum)

بررسی تخصصی شنل بلو شنل پارفوم (Bleu de Chanel Parfum)

آخرین عطری را که امروز در این نوشتار مورد مقایسه قرار می دهیم، نسخه پرفیوم( پافوم) از مجموعه بلو شنل است. این عطر در سال 2018 توسط «الیور پولژ»، فرزند سازنده اصلی این عطر (ژاک پولژ) ساخته شد. بن مایه رایحه این عطر هم چوبی است و سازنده این عطر آنرا در بسته بندی مشابهی با سایر نسخه های این عطر قرار داده است.
با توجه به غلظت بالای بلو د شنل پارفوم، در همان لحظه اول مصرف، متوجه بوی تند آن می شوید. همین هم آنرا به عطری متمایز و برتر برای میهمانیهای شبانه و مناسبات خاص تبدیل می کند. در نتیجه شاید برای مصرف در روز (مثلا محیط کار) کمی بیش از معمول تند و قوی باشد. حرف و حدیث بسیاری هم از طرف برخی از آقایان در این مورد شنیده میشود که این نسخه (Parfum) را بیشتر عطری زنانه میدانند تا مردانه. ولی در هر حال این هم یک نظر است و ما تأکیدی و تائیدی بر آن نداریم.

نت های اصلی به کار رفته در شنل بلو د شنل پارفوم Bleu de chanel Parfum

Bleu de Chanel Parfum با نت های پوست لیمو، درمنه (artemisia)، ترنج و نعناع آغاز می شود. استفاده از همین نت های ابتدایی آنرا به عطری منحصر بفرد تبدیل کرده است، و فردی که این عطر را به خود می زند، بفوریت متوجه ترکیب بسیار متفاوت تری از اسطوخودوس، شمعدانی، آناناس و نت های سبز به عنوان نت های میانی بلو شنل پرفوم می شود.

نت های پایه بلو شنل Parfum : نت های پایه Bleu de Chanel Parfum شامل مجموعه ای از آکوردها نسخه های قبلی بلو شانل است که توضیح داده شد. در نسخه پرفوم نیز ما iso E فوق العاده را در کنار چوب صندل، سدر و چوب عنبر پیدا می کنیم. طرفداران نت های چوبی البته از این ترکیب بسیار خوشحال خواهند شد. من شخصاً بوی پیاده روی یک روز پاییزی در جنگل برایم تداعی می شود. اما چیزی که بلو شنل پرفوم را از سایرین متمایز می کند، رایحه چوبی که به خوبی با رایحه ای گرم و شیرین از دانه تونکا جفت شده و آنرا به رایحه ای منحصر بفرد تبدیل کرده است، می باشد.

عملکرد و پروفورمنس بلو شنل پارفوم

بدون شک عملکرد و پرفورمنس این عطر خوب است و مدت زمان زیادی روی پوست باقی می‌ماند، و پس از dry-down (خشک شدن عطر بر بدن) از قدرت انتشار (پروجکشن) خوبی در فضا برخوردار است. اما واقعیت این است که قدرت انتشار این عطر آنقدر که از آن انتظار می رود، نیست.

بنا به ادعای برند شنل، نسخه پرفیوم عطر بلو شنل، «نسخه ای قدرتمند و پالایش شده» از رایحه این مجموعه کلاسیک است و برای مردانی جا افتاده ساخته شده است که شخصیت پیچیده ای دارند و دقیقا می دانند که چه می خواهند.

نکات کلیدی در تفاوتهای نسخه های EDP، EDT و Parum عطر بلو شنل

تفاوت نسخه های EDP، EDT و Parum عطر بلو شنل

واقعیت آن است که بوئیدن هر کدام از نسخه های بلو شنل، شما را به یاد آن دیگری می اندازد ولی نکات کلیدی وجود دارد که تفاوتهایی را در پرفورمنس و تأثیر هر کدام ایجاد می کند. تفاوت اساسی در اکورد و چگونگی ترکیب نت های مورد استفاده هر کدام از این نسخه ها است. نکته اساسی آن است که شما از «اصل» بودن عطری را که خریداری کرده اید، اطمینان حاصل کنید. برای اطلاع بیشتر می توانید به این مقاله رجوع کنید:

<<تشخیص عطر اصل از نقلبی>>

جدول مقایسه مشخصات و تفاوت های نسخه های مختلف بلو د شنل

جدول زیر مقایسه است بین سه نسخه عطر / ادکلن بلو شنل، با فرض بر اینکه به هر کدام از ده نمره، چه امتیازی بدهیم:

EDT EDP Parfum
ماندگاری (از 10) 6.9 7.5 7.6
پخش/نشر بو (از 10) 6.7 7.1 7.1
رایحه (از 10) 7.7 8.3 8.4
ارزش قیمت نسبت به رایحه (از 10) 7.1 7.4 7.2
منحصر به فرد بودن (از 10) 4 6 9
امتیاز کلی به رایحه (از 10) 7.7 8.3 8.4
نت های غالب (به ترتیب) گریپ فروت، بخور، زنجبیل، لیمو، نعنا، وتیور گریپ فروت، بخور، کهربا، لیمو، زنجبیل، سدر پوست لیمو ترش، چوب سندل، سدر، اسطوخودوس، امبروود
آکورد غالب (به ترتیب) مرکبات، روایح چوبی، روایح ادویه ای گرم، روایح آروماتیک، روایح امبری مرکبات، روایح امبری، روایح چوبی، ادویه ای گرم و روایح آروماتیک روایح چوبی، روایح مرکباتی، روایح آروماتیک، روایح امبری
بهترین فصل استفاده تمام فصول (با درصد کمتری زمستان) تمام فصول تمام فصول
بهترین زمان استفاده در شبانه روز هم روز و هم شب هم روز و هم شب هم روز و هم شب

چند پاف از بلو شنل کافی است؟

کارشناسان عطر تعداد 4 تا 6 پاف از هر کدام از  انواع  مختلف عطرهای بلو شنل (EDP, EDT, Parfum) را کافی می دانند.

قضاوت و مقایسه نهایی نسخه های مختلف عطر شنل بلو شنل

واقعیت آن است که تمامی عطرهای مجموعه Bleu de Chanel در نوع خود فوق العاده هستند. در آنها چیزی وجود دارد که نظر بسیاری از طرفداران عطر را خود جلب می کند و شاید به همین دلیل باشد که عطرهای بلو اغلب جزو گزینه های شماره یک طرفداران عطر و ادکلن است.
با این حال، به نظر می رسد که رایحه منحصر به فرد نسخه پرفوم، آن را از بقیه نسَخ این عطر متمایز می کند. اگر چه Bleu de Chanel عطری محبوب در میان عطر دوستان است، اما شما ممکن است از داشتن بوی یکنواخت، خسته شوید و بدنبال ایجاد تنوع در بو و رایحه عطر باشید. Bleu de Chanel Parfum به شما این امکان را می دهد که بدون انحراف بیش از حد از رایحه اصلی، کمی متفاوت به نظر برسید.
هر کدام از نسخه های عطر بلو شنل، شخصیت ممتاز خود را دارند.؛ اما واقعیتی را که نمی توان کتمان کرد، احساس جوانی و طراوتی است که نسخه EDT عطر بلو شنل به شما می دهد. علی رغم اینکه هر دو نسخه EDP و EDT تقریبا همزمان و با فاصله ی نسبتا کمی روانه باز شدند، در بین عطر دوستان از نسخه EDT به عنوان نسخه «اصلی» یاد می شود. از طرفی نسخه EDT عطری است «همه کاره»: در هر جا و هر مکان هر زمانی می شود آنرا استفاده کرد و در عین حال کسل کننده به نظر نرسید.
از نظر خیلی از دوست داران عطرهای «بلو»، اگر چه همه عطرهای مجموعه بلو د شانل عالی هستند، اما عملکرد عالی، تطبیق پذیری و منحصر به فرد بودن Bleu de Chanel Parfum  ، این نسخه از عطر بلو شنل را از بقیه متمایز می کند.
تمام نسخه های بلو شنل را در تمام شنین به خوبی میتوان استفاده کرد، ولی ادوتویلت جوان پسند تر از 2 نسخه ی دیگر بوده، و نسخه ی ادوپرفیوم و پارفوم برای سنین بالاتر بیشتر مناسب هستند.
توضیح برخی واژه هایی که در متن استفاده شده:
ایزو ای سوپر  یا iso E super
 ایزو ای سوپر ماده ای در عطر است که دارای رایحه خشک، چوبی و سرو-مانند، با مشخصه‌هایی از عنبر، وتیور و پاچولی (نعناع هندی) و ته مایه فنولی می باشد. رایحۀ ایزو ای سوپر چندان تند نیست.
Labdanum لابدانیوم یا صمغ لادن
Labdanum در فارسی به «صمغ لادن» و «لابدانیوم»، «لادان» یا «لادانون» نیز مشهور است و آن  صمغی  است که به رنگ رزین قهوه‌ای و چسبناک، که از درختچه‌های Cistus ladanifer بومی دریای مدیترانه غربی و Cistus criticus بومی دریای مدیترانه شرقی، از گونه‌های رز به دست می‌آید. از گذشته در طب سنتی استفاده می شد و هنوز هم در تهیه برخی عطرها و ورموت ها استفاده می شود. این صمغ دارای بوی تندی است.
نت شرقی یا Orintal
اصطلاح «شرقی» یا اورینتال در عطرسازی به عطرهایی اطلاق میشود که رایحه ای گرم و احساسی دارند. عطرهای «شرقی» برای جذب جنس مخالف گزینه مناسبی محسوب می شوند. رایحه ایگونه عطرها به طعم‌ خوش شکلات و چوب است و علاقه‌مندان به عطر از این عطرها بیشتر در شب‌ها استفاده می‌کنند. عطرهای شرقی گزینه خوبی برای استفاده در روزهای سرد سال هستند.
Projection یا قدرت انتشار بوی عطر
Sillage و Projection اصطلاحاتی هستند که گاهی به اشتباه بطور یکسان بکار می روند. سیلاژ ردّی است که یک عطر بجا می گذارد در حالی که پروجکشن یا فرافکنی عطر به مفهوم آن است که یک عطر تا چه اندازه و تا چه فاصله ای در هوا انتشار می یابد.
اگر در انتخاب ادکلن مردانه دچار مشکل هستید، می توانید از مشاوران فروش کمک بگیرید. مشاوران فروش می توانند به شما کمک کنند تا بهترین ادکلن را با توجه به نیازها و سلیقه شما انتخاب کنید.
Array
اگر شما هم از هر کدام از این سه نسخه عطر بسیار محبوب و پر طرفدار بلو شنل استفاده کرده اید، خوشحال میشویم نظر خود را با ما نیز در بخش کامنت های زیر این مطلب به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =

دکمه بازگشت به بالا