دانستنیها و راهنمای خرید

دلایل سردرد ناشی از بوی عطر و ادکلن

«سردرد ناشی از بوی عطری»؟ عطر و سردرد؟  آیا چنیین چیزی واقعیت دارد؟ آیا عطر و ادکلن هم می‌توانند باعث بروز سردرد شوند؟ واقعیت این است که آری.

به نظر می‌رسد که همه حداقل یک نفر را می‌شناسند که دارای واکنش های آلرژیکی چون سردرد و میگرنِ ناشی از عطر و ادکلن باشند. برای برخی عبارت عطر و سردرد با هم همنشین شده اند. در این مقاله، ما کمی عمیق تر به «سردرد ناشی از عطر»، که بیشتر با نام  «میگرن بویایی» (olfactory migraine) مشهور است، خواهیم پرداخت و ضمن پاسخ به پرسش‌های زیر،  کمی بیشتر و اساسی تر به سردردهای ناشی از بوی عطر و ادکلن خواهیم پرداخت.همچنین شما می توانید برای اطلاع از خرید انواع عطر مانند عطر کازاموراتی و عطر لانکوم به سایت مارسلا مراجعه کنید.

  • اصولاً چرا عطر باعث سردرد می شود؟
  • چه ماده ای در عطرباعث ایجاد سردرد در شما می شود؟
  • چگونه از شر سردردهای عطری و یا میگرن بویایی خلاص شویم؟
  • چه عطرهای باعث ایجاد سردرد نمی شوند؟

آلرژی‌های ناشی از عطر بسیار گسترده است و اگر شما هم جزو افرادی هستید که به این حساسیت ها دچار هستید، قطعاً تنها نیستید. چیزی حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد از مردم آمریکا نسبت به مواد شیمیایی موجود در عطرهای تجاری حساسیت دارند و یا دچار آلرژی بویایی می‌شوند.

یک گزارش تحقیقی نشان می‌دهد که حدود ۳۴/۷٪ از مردم در مواجهه با محصولات معطر و یا بوی عطر و ادکلن، دچار حساسیت و بروز علائمی چون میگرن، سردرد و مشکلات تنفسی می گردند. در تحقیقاتی که توسط دانشگاه علوم پزشکی UMS برزیل به عمل آمده است، مشخص شده است که بوها و روایح تند، بعد از استرس و موقعیت‌های تنش زا،  دومین محرک و علت شایع میگرن هستند. در ادامه مقاله با ما باشید تا بیشتردر این موارد با هم سخن بگوئیم.

چرا عطر باعث سردرد می‌شود؟

چه طور چنین چیزی ممکن است که عطر با آن بوی دلنشین باعث بروز سردرد می‌شود؟ مگر نه آن است که عطر یک عصاره طبیعی است، و توانمندی آنها در ایجاد روایح مسحور کننده بی‌نظیر است؟ خیلی ها عطر و سردرد را با هم متضاد میدانند. پس واقعاً سردرد ناشی از بوی عطر از کجا می‌آید؟

قبلاً و پیش از آنکه دنیای مدرن به فناوری ترکیبات شیمیایی دست یابد، عطرها از مواد طبیعی و گیاهی ساخته می‌شدند. این روزها، اما، صنعت عطرسازی اکثریت قریب به اتفاق مواد اولیه مورد نیازخود را نه از گل ها و گیاهان، بلکه از روغن‌های خام و ترکیبات مشابهی از قبیل ترپنتاین (Terpentine) به دست می آورد.

(تربانتین یا Turpentine  (به فرانسوی: Térébenthine) یا روغن تربانتین مایعی است روغنی که از تقطیر انگم انواع درختان کاج بدست می‌آید و مصارف صنعتی و دارویی دارد. ماده آلی آنها از گروه ترپن‌ها هستند و ساختار ملکولی گوناگون دارند.)

واقعیت امر این است که برابر ادعای « انجمن ناتوانی‌های پنهان»، بین ۹۵ تا ۱۰۰ از ترکیباتی که در عطر سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند حاصل از مواد مصنوعی و سینتتیک هستند. علاوه بر این هزینه استفاده از ترکیبات طبیعی در عطر، تنها دو درصد از هزینه ساخت این محصول را تشکیل می‌دهد.

به غیر از واکنش های آلرژیکی مانند سردردهای شدید و میگرن، سایر علائم آلرژی (حساسیت) به عطر می تواند شامل  عوارضی همچون آبریزش بینی، آبریزش چشم ها و حتی حملات آسمی باشد.

احتمالاً کم کم دارید نگران تاثیر عطر بر سلامتی خود می شوید. البته جای نگرانی نیست، اما دلایل کافی وجود دارد که بایستی مراقبت بیشتری در استفاده از عطر به عمل آورید.

اگر چه همه افرادی که دارای میگرن بویایی هستند (یعنی میگرن‌هایی که به یک سری روایح و بوها حساسیت دارند) می‌توانند با کنترل و مراقبت های لازم، به نوعی از عطر استفاده کنند، ولی عطرهایی هستند که برای افراد مبتلا به این گونه میگرن ها نامطلوب و مضر می‌باشند. که با آزمون و خطا میشود به این نوع روایح پی برد.

دلایل سر درد ناشی از عطر کدامند و چرا عطر باعث سردرد می شود؟

چگونه بوی یک عطر یا سایر روایح باعث میگرن بویایی می‌شود؟ تعجبی ندارد که مسئله بو و بویایی، همه از بینی انسان شروع می‌شود. بینی ما یکی از اندام‌های استثنایی بدن انسان است. این عضو دارای هزاران گیرنده ی حسی مربوط به حس بویایی است که پس از اینکه چند بار در معرض یک بوی جدید قرار می‌گیرد، این امکان را برای ما فراهم می‌سازد تا تفاوت بین بوها را تشخیص دهیم.

از طرفی بینی یکی از معدود اندام‌های بدن است که ارتباط مستقیمی با جریان خون و سیستم عصبی بدن دارد. بینی دقیقاً همانند یک بزرگراه است که انتهایش به مغز انسان ختم می‌شود.

چنین ارتباط قدرتمندی بین بینی و مغز، برای بقای عمر انسان بسیار مهم است و همانند یک سیستم هشدار عمل می‌کند. مثلاً انسان به محض بوییدن و استشمام دود آتش و یا روایح سمی احساس خطر می‌کند و او را وا می‌دارد که به فوریت از منطقه خطر دور شود، و یا از نوشیدن و یا خوردن موادی که مسموم هستند، خودداری کند.

متاسفانه عطرهای تجاری حاوی ترکیبات شیمیایی زیادی هستند. برخی از ترکیبات سعی می‌کنند تا از طریق همان بزرگراه منتهی به مغز انسان، به سیستم عصبی ما متصل گردند. اگرچه ثابت شده است که برخی از بوها باعث ایجاد سردرد و میگرن می‌گردند، اما چگونگی این تاثیر و تاثر هنوز دقیقاً مشخص نیست و موضوعی است که تحت بررسی‌های علمی قرار دارد. با این وجود در این رابطه یک سری نظریات و تئوری‌ها وجود دارد.

برخی از محققان بر این باورند که بوی شدید باعث افزایش ضربان قلب و در نتیجه گشاد و تنگ شدن بیش از حد رگ هایی که در مغز هستند می‌شوند. آنها معتقدند که همین حرکت انقباض و انبساط رگها در مغز باعث ایجاد سردرد یا میگرن می گردد.

برخی دیگر معتقدند که برخی از روایح می‌توانند گیرنده های بویایی و قسمت‌های از مغز و سیستم عصبی را که مسئول احساس درد و ناراحتی در سر هستند، تحریک کرده و ایجاد حس سردرد کنند. محرک‌های شیمیایی بویایی، یعنی همان محرک‌هایی که بویده می‌شوند، توسط عصب های حسی به مغز منتقل می‌شوند. این محرک‌ها پس از انتقال به مغز انسان ممکن است باعث ایجاد اثرات منفی مثل «سردرد عطری» یا «سردرد بویایی» بر روی «سیستم عصبی سه قلو» بدن شوند. همین سیستم سه قلوی عصبی در نهایت باعث سردرد انسان می‌شود.

در قسمتی از یک تحقیق که در این مورد انجام شده است و هم اکنون در کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده نگهداری می‌شود، چنین عنوان شده است که برخی از مناطق مغز انسان جزو مناطقی هستند که نقش اساسی تری در سردردهای میگرنی دارند.

محققان همچنین به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که دارای حس بویایی قوی‌تری هستند، روایح و بوها را شدیدتر احساس می‌کنند و در نتیجه در اثر برخی از بوها به ویژه روایح تند دچار سوزش در دهان و بینی خود می‌شوند و واکنش‌های نامطلوبی در مغز آنان نسبت به بسیاری از بوها ایجاد می‌شود. این واکنش ها حتی نسبت به بوهای متوسطی که شاید برای افرادی که دارای حس بویایی متوسط و معمولی هستند، شدیدتر می باشد.

اینکه چرا برخی از اجزا و ترکیبات یک عطر باعث ایجاد میگرن می‌گردد و برخی دیگر نه، هنوز یک ناشناخته علمی است. برخی از مبتلایان به میگرن نوعی علائم بصری جرقه مانند و شبیه به آن را، هنگامی که میگرن در آنان در شرف وقوع است، تجربه کرده‌اند.همچنین شمت می توانید برای روش های درمان حساسیت به عطر وارد سایت مارسلا شوید.

چه بوهایی موجب ایجاد سردرد میشوند؟

در زیر تعدادی از  بوهایی که می‌تواند موجب سردرد شودرا فهرست کرده ایم:

محرک‌های میگرن بویایی

  • بوی عطر
  • بوی دود سیگار
  • بوی تینر رنگ
  • بوی محصولات پاک کننده مثل وایتکس و غیره
  • بوی دود خروجی از اگزوز خودرو
  • بوی گازوئیل یا بنزین

در یکی از مقالات تحقیقی علوم بالینی (Clinical Science) تاکید شده است که بوی نکوتین موجود در سیگار، فرمالدهید*، کپسایسن (Capsaicin)*،  اتِر، و دود سیگار چهار محرک تایید شده اصلی برای حساسیت‌های شیمیایی هستند.

با دیدن فهرست بالا شاید شما هم متوجه این قضیه شده باشید که عملاً همه این بوها از جمله بوی برخی از عطرهای تجاری مبتنی بر مواد نفتی هستند. آهان!….. مثل اینکه داریم به یک جاهایی می‌رسیم.

بیش از ۴۰۰۰ ترکیب به صورت منظم در صنعت عطرسازی به کار می‌رود ، و در این میان به راحتی بیش از ۶۰۰ ماده شیمیایی با هم ترکیب می‌شوند تا یک عطر روانه بازار شود.

با توجه به وجود چنین ترکیبات پیچیده‌ای، هنوز نتایج قطعی در مورد تاثیر این ترکیبات بر میگرن به دست نیامده است، اما با اطمینان می‌شود اذعان کرد که بیشتر موادی که با میگرن در ارتباط هستند، معمولاً در عطرهای تجاری و مصنوعی به وفور یافت می‌شوند.

چه ماده‌ای در عطر باعث سردرد می‌شود

اترها که خود شامل انواع زیر هستند :

  • آنیزول یا متوکسی بنزن (methoxybenzene)؛ رایحه آنیسول دارای رایحه فنلی و اتری انیسون است که یادآور دانه انیسون می باشد. این ماده در طبیعت وجود دارد اما بیشتر به صورت مصنوعی ساخته می شود. از این ماده بیشتر برای تولید نت هایی استفاده می شود که در پس رمینه خود نوعی رایحه شبیه به بوی بنزین دارند (gasoline-like notes) .
  • دی متوکسی اتان. دی متوکسی اتان دارای بوی تند، شیرین، الکلی و یونجه ای است.
  • دی اکسان؛ از این ماده به عنوان یک حلال در ساخت عطر استفاده می شود.
  • تترا هیدروفوران (Tetrahydrofuran)؛ از این ماده برای تولید رایحه ای شبیه به توتون استفاده می شود.

جدای از ترکیبات محرک یاد شده بالا که ممکن است در عطر یافت شوند، بوهای دیگری نیز وجود دارد که ممکن است شخصی نسبت به آنها حساس باشد. اگر چه ممکن است شما با هیچکدام از این رایحه ها مشکلی نداشته باشید، اما بهتر است ابتدا واکنش خود را نسبت به آنها آزمایش کنید.

رایج ترین بوهایی که بیماران میگرنی از نظر حساسیت مورد آزمایش قرار می گیرند عبارتند از: رز، سرو ژاپنی (Japanese Cypress) و وانیلین (Vanillin). تحقیقات منتشر شده در مجله “Cephalalgia” از انجمن بین المللی سردرد (International Headache Society) نشان می دهد که مبتلایان به میگرن نسبت به بوی وانیلین حساسیت بیشتری دارند.

چگونه سردرد ناشی از عطر و ادکلن را از بین ببریم؟

آیا برای سردردهای ناشی از بو درمانی هم وجود دارد؟ وقتی از سردردهای ناشی از بوی عطر رنج می برید چه کاری می توانید انجام دهید؟ آیا سر درد ناشی از بوی ادکلن درمانی هم دارد؟

خوب، مثل همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. و اینه چند پیشنهاد:

1-     یادداشت کردن خاطرات میگرنی

در ابتدا مشخص نمایید که آیا محصولات معطر باعث سردرد شما شده‌اند یا خیر. به محض اینکه علائم میگرن شما شروع شد، تمام چیزهایی که در اطاف شما قابلیت آنرا دارند که دلیل میگرن باشند را بنویسید، مثلاً عطرها، خوشبو کننده‌های هوا، مواد شوینده و از این قبیل.

2-     استفاده از دفترچه یادداشت‌های میگرنی  در مشاوره پزشکی

یادداشت‌های خود را که در بالا ذکر شد، در اختیار پزشک قرار دهید زیرا کمک قابل توجهی به او در یافتن راه درمان شما می‌کند.

3-     پرهیز از مکان‌هایی که عطر آگین هستند

 اگر به میگرن بویایی دچار هستید و نسبت به برخی از بوها حساسیت دارید، تا سرحد امکان سعی  کنید از محل‌ها و مکان‌هایی که عطرآگین هستند دوری نمایید.

4-     مسدود سازی بو

اگر به یک بوی خاص حساسیت دارید، می‌توانید از عطری با بوی متفاوت استفاده کنید به نحوی که شدت بوی این عطر باعث مسدود شدن ورود بوی عطر دیگر به بینی شما شود.

البته اخیراً برای کسانی که دارای میگرن شدید هستند وسایلی از قبیل پلاگ بینی برای مسدود کردن بو استفاده می‌کنند که بدیهی است استفاده از این پلاگ‌ها تا حدودی مشکل است

5-     استفاده از محصولات طبیعی یا بدون عطر

در برخی از موارد بیمارانی که به میگرن بویایی دچار هستند بایستی به طور کلی از محصولات معطر دوری کنند. برخی از بیمارانی که به میگرن بویایی دچار بوده‌اند، اظهار داشته اند که وقتی عطر خود را تغییر داده‌ و از عطر طبیعی استفاده کرده اند، دچار حساسیت و آلرژی نشده‌اند.

چه عطرهایی سردرد نمی‌آورند

آیا اگر در حال حاضر از سردردهای عطری میگرن بویایی رنج می‌برید، بدان معناست که نباید از هیچ عطری استفاده کنید؟

نخست اینکه تعدادی از افرادی که دارای حساسیت بویایی بوده‌اند با تعویض عطر خود به یک عطر دیگر این آلرژی در آنها از بین رفته است و دیگر از سردرد ناشی از عطر رهایی یافته‌اند. سوال این است که چگونه می‌توان عطرها یا محصولات آرایشی را پیدا کنید که باعث سردرد شما نمی‌شود؟ یافتن عطری که باعث سردرد شما نشود از راه آزمون خطا یکی از روش های موجود است.

راه دیگر آن است که موارد آلرژیک و نت های تشکیل دهنده ی عطر را بررسی کرده و اگر عطری ماده ی مورد حساسیت شما را داشت تهیه نفرمائید. چون معمولا برای همه نت های میگرن آور یکسان نیست و ممکن است هر شخص نسبت به هر نت و مواد تشکیل دهنده واکنش آلرژیک و میگرنی متفاوتی داشته باشد. ولی به طور کلی بوهای خیلی سنگین و تند ممکن است موجب بروز میگرن شوند.شما می توانید برای مشاهده قیمت انواع عطر مانند ادکلن آمواج و ادکلن دیور به سایت مارسلا مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 13 =

دکمه بازگشت به بالا