دانستنیها و راهنمای خرید

تشخیص عطر اصل از تقلبی

اگر کمی در منابع موجود جست و جو کنید، روش های مختلفی را برای تشخیص ادکلن اصل از تقلبی پیدا خواهید کرد. اما همه این روش ها کارآمد نیستند. ضمن اینکه بسیاری از این روش ها اکنون دیگر کارایی ندارند. زیرا تولید کنندگان عطر و ادکلن های تقلبی سعی کرده اند راه های تشخیص را تقریباً به خوبی پنهان کنند. به طور کلی، هیچ روش خاص و مشخصی برای تشخیص عطر اصل از تقلبی در هنگام خرید اینترنتی عطر و ادکلن وجود ندارد. اما توجه به برخی از نکات می تواند این کار را برای شما ساده تر کند. در ادامه به معرفی برخی از روش های اشتباه برای تشخیص ادکلن اصل از فیک می پردازیم. 

چطور ادکلن اصل را بشناسیم؟

ساده ترین راه برای تشخیص ادکلن اصل شناخت و آشنایی نمونه های تقلبی موجود در بازار است. عطر های تقلبی معمولاً به دو دسته تقسیم بندی می شوند. اما عطر های دیگری نیز در بازار عرضه می شوند که تقلبی نیستند. در ادامه به معرفی انواع عطر غیر اورجینال موجود در بازار و نحوه شناسایی آن ها از نمونه های اورجینال می پردازیم. 

عطر های تقلبی غیر حرفه ای 

دسته اول عطر هایی هستند که تقلبی بودن آن ها به سادگی با روش های زیر قابل تشخیص است:
• حروف درج شده روی شیشه و جعبه این عطر ها برجسته نبوده و فونت آن ها با نمونه اورجینال متفاوت است. 
• از درب های پلاستیکی در طراحی این عطر ها استفاده شده که رنگ آن به راحتی با ناخن بلند می شود. 
• این عطر ها در شیشه های بی کیفیت با شفافیت بسیار پایین نگهداری می شوند. 
• اغلب این عطر ها در لحظه اپنینگ و اسپری اولیه، بوی الکل می دهند. 

عطر های تقلبی حرفه ای 

اما دسته دوم عطر هایی هستند که تقلبی بودن آن ها به سادگی قابل تشخیص نیست. این عطر ها بسیار ماهرانه تولید شده اند و ترفند های مذکور در شناسایی آن ها کمکی نمی کند. پس در این موارد چگونه ادکلن اصل را تشخیص دهیم؟ 
• ساده ترین راه، جست و جوی عطر در سایت اصلی تولید کننده آن است. در هنگام خرید، عطر را با عکس سایت مقایسه کرده و اگر متوجه تغییراتی شدید آن را خریداری نکنید. البته تغییراتی که گهگاه کمپانی های تولید کننده در طراحی عطر ها ایجاد می کنند را نیز بررسی و لحاظ کنید. 
• سلفون، درب شیشه، جعبه و بدنه شیشه ای عطر را به خوبی بررسی کنید. 
• از خرید ادکلن بدون جعبه خودداری کنید. عطر بدون جعبه قطعا فیک بوده و فریب تبلیغات فروشندگان عطرهای بدون جعبه را نخورید.
• اگر نمونه اصل عطری را قبلاً خریداری کرده اید، بهترین راه مقایسه و تست کردن است. 
• در نهایت تنها خرید از یک فروشگاه معتبر و دریافت فاکتور می تواند به شما در خرید یک عطر اورجینال کمک کند. 

عطر های “کپی” یا “Clone” 

دسته دیگر، عطر های کپی یا Clone هستند که اصل هستند و در دسته عطر های تقلبی هم جای ندارند. این عطر ها به صورت کاملاً قانونی و بهداشتی و تنها با کیفیت و قیمت پایین تر تولید می شوند. در تولید این عطر ها از فرمول ساخت عطر های مشهور استفاده می شود. نام کمپانی تولید کننده روی این عطر ها درج شده و هیچ تقلبی در ساخت آن ها نیست. برند هایی مثل آرماف، افنان، لطافه، الحمرا در این دسته جای میگیرند که عطر هایی مشابه با رایحه های محبوب و پر فروش برند های گران قیمت را تولید کرده و با نام کاملا متفاوت از عطر اولیه، و نام اختصاصی خودشان به فروش میرسانند.
به عنوان مثال: عطر کلاب د نویت اینتنس مردانه از برند اماراتی آرماف، کپی شده از عطر لوکس و پر فروش کرید اونتوس بوده و با قیمتی کمتر از یک دهم قیمت کرید اونتوس به بازار عرضه شده و طرفدار های بسیاری هم دارد. همانطور که گفته شد این عطرها از نظر بهداشتی مجوز های لازم را دارا بوده و نگرانی از این بابت ندارند. 
اگر قدرت خرید عطر های اورجینال را ندارید، این نمونه ها بهترین انتخاب برای شما هستند. اما از روی مشخصات ظاهری، چطور ادکلن اصل رو تشخیص بدیم؟ 
تشخیص عطر و ادکلن اصل بر اساس میزان ماندگاری
باور اشتباهی که در میان مردم رواج یافته است، تشخیص ادکلن اصل و فیک از روی میزان ماندگاری آن ها است. این در حالی است که لزوماً عطر و ادکلن هایی که ماندگاری بالایی دارند اصل نیستند. برای اثبات این موضوع بهتر است بدانید که عطر ها بر اساس میزان ماندگاری و درصد اسانس به چند دسته تقسیم بندی می شوند:
• Eau de Cologne 
• Eau de Toilette 
• Eua de Perfume
• Perfume
Perfume ها بالاترین درصد اسانس و بیشترین میزان ماندگاری را دارند. مدت زمان ماندگاری و پخش بوی یک Perfume نهایتا چیزی بین ۵ الی ۷ ساعت است. البته ممکن است ماندگاری برخی از مولکول های عطر های اورجینال به یک الی دو روز نیز برسد که بسیار این موارد نادر هستند.
اما آنچه ملاک تشخیص اصل بودن عطر و ادکلن معرفی شده پخش بوی مفید آن است که در بهترین حالت به ۵ الی ۷ ساعت می رسد. بنابراین میزان ماندگاری، روش مناسبی برای تشخیص ادکلن اصل نیست. این نکته نیز حائز اهمیت است که میزان ماندگاری بوی عطر به عوامل بسیاری از جمله متابولیسم بدن، جنس پوست، رنگ پوست و غیره وابسته است.  

تشخیص ادکلن اصل بر اساس لیبل وزارت بهداشت  

باور اشتباه دیگری که در میان مردم وجود دارد، تشخیص ادکلن اصل از روی لیبل وزارت بهداشت است. این در حالی است که لزوماً ادکلن های اصل دارای لیبل وزارت بهداشت نیستند. به طور مثال تمامی عطر و ادکلن های اورجینال برند Chanel فاقد لیبل وزارت بهداشت هستند. علت این موضوع واردات عطر های اورجینال به صورت پروازی و مسافری به کشور است. بنابراین این تصور کاملاً اشتباه است که عطر های فاقد لیبل وزارت بهداشت فیک هستند. تنها تفاوت عطر های لیبل دار و بدون لیبل در قیمت آن ها است. به طور کلی عطر های دارای لیبل قیمت بالاتری در مقایسه با عطر های بدون لیبل دارند. 
از طرف دیگر لزوماً داشتن لیبل وزارت بهداشت روشی برای تشخیص ادکلن اصل نیست. در حال حاضر واردات قانونی عطر و ادکلن ممنوع است. همچنین نمونه تقلبی لیبل های وزارت بهداشت توسط سودجویان به روی عطر های تقلبی نصب و سپس در بازار عرضه می شود. در نتیجه امکان اورجینال نبودن لیبل ها وجود دارد. لیبل هایی که تاریخ انقضای معتبر دارند نیز جعلی هستند. بنابراین به دنبال خرید عطر های لیبل دار نباشید. شاید ساده ترین راه برای خرید یک عطر اورجینال مراجعه به فروشگاه های معتبر باشد. 
(بروزرسانی: از سال ۱۳۹۹ به بعد، واردات عطر و ادکلن به صورت قانونی به کشور ایران و از طریق گمرک ممنوع شده و به همین دلیل وزارت بهداشت و یا وزارت بازرگانی، هیچ لیبلی برای عطر و ادکلن تولید نمیکند. و کلیه ی لیبل هایی که در بازار مشاهده فرمودید که تاریخ تولید بعد از سال ۱۳۹۹ درج شده باشد، قطعا لیبل تقلبی بوده و توسط اشخاص متفرقه چاپ شده، هر چند به دلیل قوانین تعزیرات و … بعضی فروشگاه ها ممکن است همین لیبل های تقلبی را روی عطرهای اصل هم به منظور رفع تکالیف قانونی دولتی الصاق کنند، ولی در کل این لیبل ها دیگر وجهه قانونی نداشته و به هیچ عنوان وجود این لیبل ها روی عطر، نشان اصالت آن نمی باشد)

تشخیص اصل بودن ادکلن و عطر به کمک بارکد

یکی از روش هایی که برای تشخیص ادکلن اصل از تقلبی پیشنهاد می شود استفاده از نرم افزار بارکد اسکنر است. این نرم افزار می تواند بارکد درج شده روی عطر را شناسایی و نام کمپانی و سایر مشخصات محصول را نمایش دهد. این روش برای بررسی صحت بارکد استفاده می شود. اما از آنجایی که ممکن است بارکد برخی از کشورها را نشان ندهد و از طرفی امکان کپی برداری و تقلب در بارکد ها نیز وجود دارد، بهتر است از این روش برای بررسی اصالت عطر ها استفاده نشود. 

تشخیص ادکلن اصل با تکان دادن

یکی دیگر از روش های اشتباه برای تشخیص ادکلن اصل از تقلبی که برخی از فروشندگان آن را مطرح می کنند، تکان دادن شیشه عطر است. لازم به ذکر است که این روش کاملاً غیر علمی و غیر حرفه ای بوده و نباید برای بررسی اصالت کالا استفاده شود. 

مهم ترین نکات برای تشخیص عطر اصل 

به طور کلی رعایت چند نکته ساده به ما کمک می کند که چطور عطر اصل را بشناسیم؟ 

تشخیص اصالت عطر و ادکلن از روی سلفون و بسته بندی

عطر های اصل در سلفون نسبتا ضخیم و با کیفیت بسته بندی شده و با چسب حرارتی محکم شده اند. بسته بندی این عطر ها بسیار تمیز و بدون نقص است. اما نمونه های تقلبی بسته بندی با کیفیتی ندارند. 
به منظور جلوگیری از ورود آسیب به عطر های اصل از جعبه مقوایی با کیفیت و سفید یا مشکی در بسته بندی آن ها استفاده شده است. ساختار داخلی جعبه ها نیز به گونه ای طراحی شده که شیشه عطر را محکم در جای خود نگه می دارند. 
تشخیص اصالت عطر و ادکلن از روی سلفون و بسته بندی

تشخیص اصل بودن عطر و ادکلن از روی نوشته ها و مشخصات مندرج

مشخصات درج شده و نوشته های روی جعبه عطر اصل کاملاً خوانا و بسیار با کیفیت بوده و با اطلاعات منتشر شده توسط کمپانی در سایت رسمی آن یکسان است. 
تشخیص اصل بودن عطر و ادکلن از روی نوشته ها و مشخصات مندرج

تشخیص اصل بودن عطر از طریق بررسی شکل ظاهری شیشه و بطری

طراحی ظاهری بطری برخی از عطر های تقلبی شباهت زیادی به نمونه های اصلی آن دارد. بنابراین قبل از خرید لازم است شکل ظاهری شیشه را به خوبی بررسی کنید. 
شیشه و بطری در نمونه های اصلی، بسیار با کیفت بوده و شیشه ها خط قالب گیری بسیار منظمی دارند. درب عطر نیز به همینصورت بسیار با کیفیت طراحی شده. وجود تقارن در درب عطر و مشخصات ظاهری شیشه تا حدودی میتواند به ما در تشخیص عطر تقلبی از اصل کمک نماید. 
از طرفی نازل عطر های اصل نیز بسیار با کیفیت طراحی شده و پاشش پودری با کیفیتی نیز دارد. در نمونه های فیک، از نازل های نا مرغوب استفاده شده و پاشش پودری عطر نسبت به نمونه های اصلی کمتر و ضعیف تر است.
تشخیص اصل بودن عطر از طریق بررسی شکل ظاهری شیشه و بطری

تشخیص اصالت عطر یا ادکلن از روی رنگ عطر

این روش نیز راه چندان مناسبی برای تشخیص اصالت عطر نیست، چرا که اولاً بایستی قبلا رنگ عطر اصل را دیده باشید و دو شیشه عطر را باهم مقایسه نمائید، ثانیا رنگ عطر اگر مدتی از استفاده آن گذشته باشد ممکن است دچار تغییراتی شده باشد و مقایسه این دو عطر از نظر رنگ را دچار اشتباه خواهد کرد. ثالثا ممکن است در تولید عطر توسط خود کارخانه ی سازنده، تغییراتی صورت گرفته باشد که در رنگ عطر یا ادکلن تاثیر گذاشته و با نمونه ی دیگری که قصد مقایسه را داریم (اگر تاریخ تولیدشان متفاوت باشد) دقیقا یکسان نباشد.

تسخیص اصل بودن عطر و ادکلن از طریق بررسی قیمت

هر چند قیمت بالای عطر لزوماً نمی تواند نشانی از اصل بودن آن باشد، اما ارزان قیمت بودن بیش از حد نشانی از فیک بودن عطر است. قیمت متعادل یک عطر را میتوان با بررسی فروشگاه های معتبر ایرانی و تا حدودی بررسی قیمت دلاری در سایت های مرجع خارجی بدست آورد و درصد اختلاف بین سایت های معتبر و تخخصی فروش عطر و ادکلن ایرانی با قیمتی که فروشنده برای عطر مورد نظرتان به شما داده ، نباید خیلی چشم گیر و بالا باشد. به عنوان مثال یک عطر که ۴ میلیون تومان قیمت دارد، نمی تواند با قیمت ۲ میلیون تومان اصل باشد!

تشخیص عطر و ادکلن اصل به کمک حس بویایی

بوی یک عطر معیار خوبی برای سنجش اصالت و تشخیص عطر اصل و فیک نیست. اما با کمک حس بویایی چطور عطر اصل را تشخیص دهیم؟ اگر بوی عطر اصل را می شناسید، می توانید به راحتی رایحه یک عطر تقلبی را تشخیص دهید. عطر های اصل دارای نت های ابتدایی، میانی و پایه هستند و با گذشت زمان هر سه لایه رایحه را نشان می دهند. اما عطر های فیک معمولاً دارای یک خطر بویایی ثابت هستند. بنابراین مطالعه مشخصات و نت های عطر در وب سایت سازنده آن نیز تا حدودی به شما در تشخیص عطر یا ادکلن اصل کمک می کند. 

تشخیص عطر یا ادکلن اصل از طریق بچکد 

یکی دیگر از روش های ساده برای تشخیص ادکلن اصل از فیک، بررسی بچکد آن است. بچکد درج شده در قسمت پشت جعبه باید با بچکد شیشه عطر یکسان باشد. در غیر این صورت عطر فیک بوده و نباید خریداری شود. هر چند که این مورد نیز در عطرهای تقلبی حرفه ای بعضا کپی برداری حرفه ای شده و از این طریق قابل تشخیص نیستند.
سخن پایانی
در این مطلب با روش های تشخیص عطر و ادکلن اصل از تقلبی تا حدودی که برای اغلب افراد میسر باشد آشنا شدید. ولی در نهایت همواره توصیه ی ما خرید از مراکز فروش معتبر و تخصصی عطر و ادکلن است. چرا که تشخیص عطر و ادکلن های تقلبی که به صورت خیلی حرفه ای کپی برداری شده اند، برای افرادی که آشنایی کمتری در این زمینه دارند بسیار مشکل و تا حدودی ممکن است غیر قابل تشخیص باشد.
فروشگاه های تخصصی و معتبر حضوری یا آنلاین فروش عطر، این حساسیت را همیشه داشته و به دلیل اعتبار نام و تخصص خود، هیچگاه عطر و ادکلن تقلبی را به جای اصل عرضه نکرده و ضمانت معتبری نیز دارند.
توصیه میکنیم از فروشگاه های آنلاینی که غیر تخصصی بوده و در کنار انبوهی کالاهای دیگر، عطر و ادکلن نیز عرضه میکنند، هر چند نامی معتبر داشته، ولی به دلیل عدم تخصص، خود فروشگاه نیز قابلیت تشخیص عطر اصل را نداشته و ممکن است ناخواسته عطر تقلبی تهیه و به کاربر عرضه کند که نمونه ها و گزارشات زیادی از این دست داشتیم.
فروشگاه مارسلا به عنوان مرجع تخصصی فروش انواع عطر و ادکلن اورجینال امکان خرید هر گونه عطر اورجینال را برای مشتریان خود مهیا کرده است. کلیه محصولات در این فروشگاه با فاکتور رسمی و ضمانتنامه کتبی اصالت کالا و عودت ۷روزه بدون قید و شرط عرضه می شوند. 

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا