دانستنیها و راهنمای خرید

نقش قهوه در عطر فروشی ها

قهوه در عطر فروشی؟! همه ما انتظار داریم که دانه‌های قهوه را در ظروف مخصوص و روی میز آشپزخانه های خانگی و یا کافی شاپ‌های محلات و خیابان‌ها ببینیم، اما هرگز انتظار آن را نداریم که قهوه در فروشگاههای عطر خودنمایی کند و  روی پیشخوان فروشگاههای عطر فروشی ظروف قهوه گذاشته باشند تا خریداران عطر، دانه های قهوه را گاه و بیگاه ببویند.

خوب این چیزیست که این روزها در بازارهای جهانی عطر و ادکلن به وفور یافت می‌شود.  اگرچه که این امر کمی عجیب به نظر می رسد، اما توضیح (یا بهتر بگوییم، توجیهی) بسیار ساده دارد. بنابراین اگر شما هم مثل ما از این امر انگشت به دهان مانده اید،  به خواندن این نوشتار ادامه دهید تا ببینید دانه های قهوه در عطر فروشی چه می کنند.

چرا از دانه های قهوه در عطر فروشی ها استفاده می کنند؟

توجه کرده‌اید که در رستوران‌ها،  سرآشپزها  معمولاً در  بین وعده‌های غذایی (مثل پیش غذا و غذای اصلی و …) اقدام به سرو نوعی مزه و یا میان وعده‌ خوراکی می‌کنند تا طعم غذای قبلی را از ذهن مشتری پاک کرده تا  بتوانند به خوبی طعم و مزه غذای بعدی را حس نموده و ذائقه آنان آماده دور بعدی غذا شود. خوب، توجیه فروشندگان عطر از گذاشتن ظروف قهوه روی پیشخوان عطر و فلسفه وجودی قهوه در فروشگاههای عطر فروشی بسیار شبیه همین کار سرآشپزهای رستوران ها می‌باشد.


اگر قصد خرید ادکلن مردانه دارید، توصیه می کنیم که قبل از انتخاب نهایی، چند بار از قهوه بو کنید. این کار به شما کمک می کند تا حس بویایی خود را تازه کنید و تفاوت بین عطرهای مختلف را بهتر تشخیص دهید.


به عبارت ساده‌تر، وقتی دانه‌های قهوه را در بین تست دو عطر مختلف بو می‌کنید، رایحه تند قهوه مثل یک پاک کننده ی بوی قبلی در بینی انسان عمل می کند و سیستم بویایی را از رایحه قبلی پاک می‌کند .  عقیده مدیران چنین فروشگاههایی در رابطه با تأثیر قهوه در فروشگاهشان آن است که بوی دانه‌های قهوه به شما این امکان را می‌دهد تا آماده استشمام عطر بعدی گردید و تداخل بو در بینی شما صورت نگیرد .

طرفداران این نظریه می گویند دانه‌های عطر در واقع روایح موجود در بینی را به نوعی ریست (reset) می‌کند درست مثل یک یک دستگاه دیجیتالی که وقتی آن را ریست می‌کنید، از داده‌های قبلی «پاک» شده و آماده پذیرش داده‌های جدید می‌شود.

نقش قهوه در عطر فروشی ها چیست؟

آنان معتقدند که اگرچه بوییدن قهوه برای شخصی که در طول روز از یک عطر استفاده می‌کند ضرورتی ندارد، اما وقتی که وارد یک فروشگاه عطر فروشی می‌شوید تا عطرهای مختلف (که هر کدام دارای روایح و نت‌ها متفاوتی هستند) را امتحان و یا انتخاب کنید، لازم است تا بین تست دو عطر متفاوت، حتماً دانه قهوه را که بوی تندی دارد را ببویید تا بوی قبلی از بینی شما پاک شود، و بوی جدید را به خوبی احساس شود. می‌گویند که با بوییدن عطرهای مختلف، سیستم بویایی ما «گیج» می‌شود و دیگر تشخیص واقعی روایح یک عطر برای آن میسر نمی گردد.

از طرفی سیستم بویایی انسان در صورت تداوم بلند مدت یک بو در محیط، دچار «تنبلی بویایی» می شود؛ یعنی به مرور شما به آن بو عادت می کنید بگونه ای که دیگر رایحه مربوط را در اطراف خود احساس نمی کنید.

برای توجیه بیشتر چرایی استفاده از دانه‌های عطر در فروشگاه‌های عطر فروشی و توضیح تنبلی بویایی، متوسل به این مثال می‌شوند که مثلاً وقتی شما برای چند ساعت در اتاقی قرار می‌گیرید که آکنده از بوی تنباکو و یا سیگار است، دیگر بوی بد توتون را حس نمی‌کنید؛ اما اگر شخصی به یکباره در اتاق را باز ‌کند و وارد اتاق ‌شود، از شدت بوی توتون و یا سیگار با دست جلوی بینی خود را می‌گیرد تا شدت بو وی را آزار ندهد.

آیا واقعا بوی قهوه به انتخاب بهتر ما در خرید عطر کمک میکند؟

آیا دانه‌های قهوه مثلاً دارای یک جزء مولکولی کوچک جادویی هستند که حس بویایی ما را دوباره ریست و تنظیم می‌کند و به ما امکان می‌دهد تا بطور طبیعی و بدون تأثیر پذیری از بوی قبلی به بوییدن عطر و یا هر چیز دیگری ادامه دهیم؟ تا کنون که ما با یکدیگر سخن می گوییم، پاسخ تحقیقات علمی منفی بوده است. دکتر دکتر الکسیس گروسوفسکی (Dr. Alexis Grosofsky) از بخش روانشناسی کالج بلویت (Beloit)  بطور علمی ثابت کرده است که دانه های قهوه هیچ کاری برای پاکسازی یا تنظیم مجدد سیستم بویایی شما انجام نمی دهند.

حتی اگر قائل به تنبلی بویایی باشیم و  بپذیریم که در صورتیکه به مدت زیادی در معرض بوی یک عطر قرار بگیرید، بوی عطر بعدی را به درستی حس نمی‌کنید،  باز هم از لحاظ علمی ثابت نشده است که بوی قهوه تغییری در این نقیصه ایجاد کند! بر عکس، سیستم بیولوژیکی انسان بگونه ای است که قادر است تا ساعت‌ها به «بوییدن»  ادامه دهد و دچار خستگی در استشمام  (تنبلی بویایی) نگردد.

اما اینکه بوییدن روایح مختلف از عطرهای گوناگون می‌تواند حس بویایی ما را در درک دقیق بوی یک عطر دچار اختلال کند احتمالاً سخن درستی است. با این وجود به نظر نمی‌رسد که بوی قهوه بتواند گره چندانی از این مشکل بگشاید.

خوب پس چاره چیست؟ چگونه بینی خود را از دست بوی قبلی نجات دهیم تا در بوی جدید تداخلی ایجاد نشود؟ پاسخ ممکن است شما را متعجب سازد. مناسب‌ترین روش برای مقابله با تنبلی بویایی آن است که پوست بدن خود را بو کنید، به همین سادگی! شاید توجه کرده باشید که برخی از عطر فروشان یا پرفیومر ها هر از چندگاه یک بار خمِ آرنج خود را می بویند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که دانه‌های قهوه بیچاره را به حال خود رها سازید و به بو کشیدن خود به شیوه ی صحیح تر ادامه دهید!

چگونه عطر را تست کنیم

با توجه به نکاتی که در بالا گفته شد طبیعی است که از خود بپرسید پس چگونه یک عطر را تست کنیم و از تداخل بوی عطرهای مختلف جلوگیری نماییم ؟

روش‌های مختلفی برای تست کردن یک عطر وجود دارد که ما در مقاله ای به طور کامل و مفصل، و در یک مقاله مستقل در مورد آن با شما سخن گفته ایم. اما در اینجا تنها به چند روش به صورت فهرست وار اشاره می‌کنیم.

  • استفاده از پوست بدن خود برای تازه کردن حس بویایی
  • پرهیز از تست کردن و بوییدن متناوب و پشت سر هم چندین عطر با همدیگر
  • استفاده از نوارهای کاغذی، که با نام‌های بلاتر (blotter ) یا مویت (Mouillette) هم شناخته می‌شوند. مزیت این بلاترها آن است که عطر مستقیماً به پوست یا لباس شما اسپری نمی شود بلکه مقدار کمی از عطر مورد نظر را روی کاغذ بلاتر اسپری کرده و سپس انرا میبوئید.

کاغذ بلاتر (blotter) چیست؟

کاغذ بلاتر ، راهی مناسب برای تست عطر و ادکلن

عطرسازان و خریداران عطر به جای تست رایحه یک عطر، به جای بو کشیدن مستقیم  آن بو و رایحه بطری عطر و اسپری روی بدن، از نوارهای کاغذی مخصوصی استفاده می کنند که قابلیت جذب روغن (و مایعات) را دارد. با توجه به اینکه دمای و دیگر خصوصیات بدن انسان روی واکنش بوی عطر تأثیر می گذارد، استفاده از کاغذ بلاتر که محیطی خنثی برای بو کردن و ارزیابی ترکیبات معطر ایجاد می‌کنند، و حس واقعی‌تر و کامل‌تری از عطر ایجاد می نمایند، ایده بسیار خوبی برای تست یک عطر است.

خلاصه و جمع بندی نهایی

استفاده از قهوه با این توجیه که می تواند سیستم بویایی انسان را از رایح قبلی پاک کرده و بینی را آماده پذیرش یک بوی جدید کند، پایه و اساس علمی ندارد و بیشتر یک عادت رایج اما بی فایده است. بهترین راه برای جلوگیری از تنبلی بویایی و جلوگیری از تداخل بوها، تست صحیح عطر به روشهای گفته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 3 =

دکمه بازگشت به بالا