دانستنیها و راهنمای خرید

بچ کد در عطر و ادکلن چیست و چگونه آن را پیدا و چک کنیم

آیا هیچ‌وقت به زیر شیشه عطر خود نگاه کرده‌اید و متوجه اعداد و ارقامی که حک شده‌اند شده‌اید؟ به این اعداد و ارقام اصطلاحاً «بچ کد» (batch code) میگویند. بچ کد در‌واقع شناسه منحصر بفردی است که برای ردیابی تولید محصول بکار می‌رود. در این مقاله می‌خواهیم به شما در مورد اینکه که بچ کد چیست، چرا مهم است و در صورت نبود این شناسه روی شیشه عطر چه باید کرد، توضیحاتی را ارائه کنیم. همچنین شما می توانید برای اطلاع از قیمت و خرید انواع عطر مانند عطر لانکوم و عطر شنل  به سایت مارسلا مراجعه کنید.

بچ کد چیست؟

در اصطلاح صنعتی، بچ کد (یا کد دسته) شناسه‌ای است که با اعداد و یا حروف برای شناسایی و ردیابی مجموعه‌ای از محصولات یکسانی که دارای ویژگی‌های خاص و مشترکی از تولید هستند (مثل تاریخ تولید، کد شناسایی و غیره) مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلمه batch در انگلیسی به معنی دسته، گروه، سری و…. است.

بیشتر بخوانید: دکانت عطر چیست


اهمیت «بَچ کد» در صنعت عطر و ادکلن

در صنعت عطر، «بچ کد» شناسه‌ای منحصر‌به‌فرد است که دسته یا تعداد زیادی از یک عطر خاص را (که دارای وجه یا وجوه مشترکی هستند)  مشخص می‌کند. این شناسه شامل یک سری حروف و اعداد است که روی بطری و بسته‌بندی چاپ (و یا حک) شده است. وجود بچ کد روی شیشه عطر نسبتاً لازم و ضروری است، چرا که تاریخ تولید عطر را مشخص کرده و در اطمینان از اصالت آن به شما کمک می­کند. بچکد معمولا هم روی جعبه ی عطر و هم روی شیشه عطر (یا سایر لوازم آرایشی و بهداشتی) چاپ یا حک شده و  مشخص می کند زمان و مکان تولید آن عطر چیست.
به هنگام خرید عطر و ادکلن، همیشه شناسه «بَچ» (batch code) روی شیشه عطر را چک کنید تا در مرحله نخست، از تاریخ تولید آن مطلع کردید و در مهمتر از آن، به اصالت عطر اطمینان حاصل کنید. این شناسه معمولا در پایین بطری عطر، و در برخی موارد روی جعبه عطر حک و یا چاپ می‌­شود. روش دیگری که می‌شود از آن طریق به بچ کد محصول پی ببرید، استفاده از پایگاه‌های داده ویژه پچ لاین است که بصورت on-line امکان استعلام اصالت و تاریخ تولید عطر را مهیا می­سازد.


چرا بچ کد مهم است؟

«بچ کد» به چند دلیل حائز اهمیت است. در مرحله نخست، بچ کد به سازندگان محصول کمک می­کند تا موجودی محصول خود را ردیابی و مدیریت کنند. با دانستن بچ (دسته) محصولی که محصول در آن گروه یا بچ قرار می­گیرد، در صورت بروز هر‌گونه مشکلی برای محصول، سازندگان می­توانند به‌سرعت محصول مربوطه را فراخوانی کرده و رفع اشکال و یا تعویض نمایند (البته در کشورهایی که دارای نمایندگی‌های معتبر و مجاز باشند).
دوم آنکه بچ کد برای کنترل کیفیت یک عطر از ضروریات است. با ردیابی تولید هر دسته (بچ)، تولیدکنندگان می‌توانند نسبت به این امر اطمینان حاصل کنند که هر بطری عطر با استانداردهای کیفیت آنها مطابقت دارد. دلیل سوم (که مهمترین دلیل آن از دید مصرف‌کنندگان عطر است)، استفاده از این شناسه نزد مشتریان عطر است. وقتی یک عطر در یک بچ (دسته) خاص قرار می­گیرد، مصرف‌کننده عطر می‌تواند در صورت خرید مجدد عطری که در این دسته قرار دارد، اطمینان حاصل کند که در این عطر نیز از فرمولاسیون عطر قبلی (که در همین دسته قرار داشته است) استفاده شده است. بنابر این وقتی یک عطر در یک بچ خاص قرار می­گیرد، بدان معناست که از فرمولاسیون مشابهی استفاده کرده است. 

آیا همه عطرها «بچ کد» دارند؟

حالا آمدیم و شما به نوعی عطر علاقه مند شدید و خواستید آنرا بخرید، ولی از بخت بد فاقد شناسه «بچ» بود، چکار باید کرد؟ نترسید! درست است که غالب عطرهای معتبر دارای «بچ کد » هستند، اما ممکن است برخی از تولید کنندگان کوچک و یا حتی نیش یا ایندی نیش، دارای این شناسه نباشند. 

اگر دغدقه اصالت عطری را که خریده اید دارید، و یا نگران تاریخ مصرف آن هستید، بجز بچ کد می توانید شاخص های دیگری که در مقاله دیگری در همین زمینه درج کردیم را بررسی کنید.

اما با این همه بخاطر داشته باشید که صرف نظر از اینکه بسته بندی و شیشه عطر شما دارای «بچ کد» باشد و یا نه، همیشه احتمال اینکه عطری را که خریده اید «اصل» نباشد وجود دارد. نحوه تشخیص عطر اصل از تقلبی را در مقاله “نحوه تشخیص عطر اصل از تقلبی” توضیح داده ایم که می توانید برای اطلاعات بیشتر این مقاله را نیز مطالعه بفرمائید. همچنین برای اطلاع از خرید و قیمت ادکلن دیور به سایت مارسلا مراجعه کنید.

چگونه میتوان بچ کد عطر و ادکلن را رمز گشایی یا چک کرد؟

براى رمزگشايى بچ كدها مى توان از سايت هايى نظير چک فرش و چک کازمتیک بهره برد. آن ها دارای یک منوی بسیار مفید هستند که به شما امکان می دهد برند عطر خود را انتخاب کنید و نمونه های خاصی از شکل بچ کد آنها را ارائه می دهد. سپس می توانید کد را وارد کرده و به اطلاعاتى جالبى نظير تاريخ ساخت عطرتان دست پيدا كنيد.

نحوه ی کار با سایت های بررسی بچ کد عطر و ادکلن

برای این منظور ابتدا بچ کد عطر یا ادکلن را روی جعبه یا شیشه ی عطر پیدا کرده، وارد یکی از سایتهای چک فرش یا چک کازمتیک شده ، سپس برند عطر را از منوی مربوطه انتخاب کرده و در بخش مربوط به وارد کردن بچ کد، وارد میکنیم، و روی جستجو کلیک میکنیم، پس از چند لحظه اگر اطلاعات بچ کد در دیتابیس سایت موجود باشند ، اطلاعات مربوط به بچ کد را فراخوانی و به شما نمایش خواهند داد.

اگر در پیدا کردن بچ کد روی جعبه به مشکل خوردید، جای نگرانی نیست، چرا که بعد از وارد کردن نام برند در سایت ها، در پایین نمونه ای از بچ کد چاپ یا حک شده روی جعبه ی عطرهای همان برند را برای راهنمایی و کمک جهت پیدا کردن بچ کد به شما نمایش میدهد.

بچ کد در عطر و ادکلن چیست و چگونه آن را پیدا و چک کنیم - سایت بچ کد عطر
بچ کد در عطر و ادکلن چیست و چگونه آن را پیدا و چک کنیم – سایت بچ کد عطر

اما اگر اطلاعات بچ کد ، پس از وارد کردن نمایش داده نشد، آیا ممکن است عطر تقلبی یا فیک باشد؟ قطعا خیر، بچ كد همه عطرها در اين وبسايت ها قابل رمزگشايى نيستند و همواره در حال آپديت شدن هستند؛ در وبسايت هاى مذكور به اين مورد اشاره شده است.

آیا نمایش اطلاعات بارکد و بچ کد در سایتهای چک بچ کد و بارکد ، اصل بودن عطر یا ادکلن را محرز میکند؟
خیر، به هيچ عنوان بچ كد و باركد نمیتوانند نشان دهنده اصالت باشن چرا كه در عطرهاى تقلبى هم میتوان اعداد و ارقام رو كپى کرد و فرآيند چاپ و بسته بندى ازش بهره برد.

آیا تمامی عطر و ادکلن های تولید شده، با بچ کد عرضه می شوند؟
بیش از 95% برندهای تولید کننده ی عطر و ادکلن عطرهای خود را با بچ کد عرضه میکنند، مگر تعداد بسیار محدودی مانند برند پيورديستنس، که با اينكه یکی از اكسكلوسيوترين برندهای عطر دنياست اما بچ كد ندارد.

اگر سوالی در ذهن شما در مورد بچ کد و مواردی که در این مقاله عنوان شد باقی مانده، در کامنتها عنوان نمائید تا پاسخگوی شما باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + هفت =

دکمه بازگشت به بالا