دانستنیها و راهنمای خرید

خط بوی عطر چیست

در مهمانی، باشگاه، مرکز خرید و حتی در حین پیاده روی در یک خیابان ممکن است به طور اتفاقی، متوجه بوی خوش عطر افرادی شویم که از کنار ما رد می شوند. البته این خصوصیت برای تمام عطرها و افراد صادق نیست. برخی از عطرها مانند هاله ای ما را در بر می گیرند و رد و اثر خود را برای مدتی در مسیری که حرکت می کنیم بر جای می گذارند. به این رد یا اثر، خط بوی عطر گفته می شود. برای داشتن خط بو، صرفا خرید ادکلن با غلظت بالا یا اورجینال کافی نیست. برای روشن تر شدن این موضوع، پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا انتها دنبال کنید.  
خط بوی عطر و ادکلن چیست؟

خط بوی عطر چیست؟

اگر حرکت یک اردک یا قو بر روی آب را دیده باشید، متوجه یک خط دنباله دار، در پشت قو و در مسیر حرکتش احتمالا شده اید. سیلاژ (Sillage) یک کلمه با ریشه فرانسوی است و به اثری گفته می شود که این قوی زیبا، با حرکت بر روی آبی ساکن، بر جای می گذارد. حال تصور کنید در یک فضای سیال (هوا) حرکت می کنید و ردی مشابه با دنباله قو را در این فضا ایجاد می کنید. این رد با بوی خوش عطر و ادکلن شما قابل شناسایی است. به این رد، خط بو عطر یا سیاژ/سیلاژ عطر گفته می شود. خط بوی عطر می تواند حس بویایی اطرافیان را به خوبی تحریک کند و در یک محیط سبب جلب توجه شود. بسیاری از کارشناسان دنیای عطر معتقدند خط بوی عطر، می تواند به عنوان بخشی از استایل و شخصیت یک فرد، در شناخت دیگران از وی تاثیر بگذارد. برخی از عطرها خط بوی طولانی تری دارند و برخی دیگر، بلافاصله در محیط محو می شوند.

تفاوت خط بو با پخش بوی عطر

به هنگام خرید ادکلن مردانه یا زنانه، احتمالا متوجه شده اید که یکی از نکاتی که فروشنده بر روی آن تاکید دارد، میزان پخش شوندگی عطر است. میزان پخش شوندگی عطر در واقع سرعت تبخیر، ادغام آن با مولکول های هوا و پخش شدنش در یک محیط را نشان می دهد. (Projection)
گاهی افراد، به اشتباه، میزان پخش شوندگی یک عطر (Projection) را با خط بوی عطر (Sillage) اشتباه می گیرند. برای روشن تر شدن این موضوع، یک اتاق خالی را در نظر بگیرید. فرض کنید شما در مرکز این اتاق ایستاده اید و عطر و ادکلن زنانه یا مردانه محبوبتان را روی دستتان اسپری می کنید. اگر ادکلن شما قدرت پخش شوندگی بالایی داشته باشد، در عرض چند ثانیه، تا شعاع یک الی دو متری شما، رایحه آن حس می شود. در واقع، مسافت (شعاعی) از شما که عطرتان احساس می شود را قدرت پخش شوندگی عطر می نامند. حال اگر در طول این اتاق قدم بزنید، در دنباله مسیر حرکت شما، عطرتان استشمام می شود. این همان خط بوی ادکلن است.
 تفاوت خط بو با پخش بو عطر و ادکلن

چگونه خط بوی عطر را افزایش و کاهش دهیم

بالا یا پایین بودن خط بوی عطر و ادکلن تا حد زیادی به ساختارش بستگی دارد. به عنوان مثال، وجود نت هایی مانند نعناع هندی، ملون، وانیل و انواع توت ها می تواند به افزایش خط بوی عطر بسیار کمک کند. با این حال راه هایی نیز برای کاهش یا افزایش سیاژ عطر وجود دارد. به عنوان مثال، شما می توانید پیش از زدن عطر بر روی پوست، از مقداری لوسیون بدون بو استفاده کنید. مقداری از این لوسیون را بر روی مچ دست ها و اطراف گردن خود زده و سپس عطر را روی آن اسپری کنید. این کار باعث قفل شدن مولکولهای عطر بر روی سطح پوست و افزایش خط بو می شود. از مالیدن مچ دست ها به هم پس از اسپری کردن عطر خودداری کنید. همچنین اسپری کردن عطر بر روی لباس ها، به ویژه چرم و پشم، می تواند سبب افزایش خط بوی شما شود. در نهایت نیز توصیه می کنیم عطر ها را در محیط هایی سرد و تاریک نگهداری کنید.
اگر از عطرهایی استفاده می کنید که ذاتا خط بوی عطر بالایی دارند و مایلید سیاژ را تا حد قابل قبولی کاهش دهید، پیشنهاد می کنیم از یک پنبه آغشته به الکل استفاده کنید. کافی است این پنبه را بر روی بخش هایی از پوست که عطر را روی آنها اسپری کرده اید بمالید. الکل سرعت تبخیر عطر را افزایش میدهد و بدین ترتیب، خط بوی عطر کاهش پیدا می کند. این تکنیک برای عطرهایی که خط بو قوی دارند و مایلید از آنها در محیط های اداری یا فضاهای سرپوشیده و بسته استفاده کنید، ایده ال است. 

تست خط بوی عطر چگونه است؟

برای تست خط بو عطر و ادکلن مردانه یا زنانه محبوبتان، کافی است در یک اتاق تمام درب ها و پنجره ها را ببندید. به انتهای اتاق رفته و مقداری از عطر را روی پوست خود اسپری کنید. سپس یک مسیر مستقیم به سمت درب را طی کرده و بلافاصله پس از خروج درب را ببندید. 10 الی 15 دقیقه صبر کنید و سپس، درب اتاق را باز کرده و هوای موجود در آن را استشمام کنید. مقدار رایحه موجود در اتاق، نشان دهنده میزان خط بوی عطر شماست. اگر بتوانید این رایحه را به راحتی استشمام کنید، خط بوی عطرتان بالاست. البته این آزمایش در اتاق های بزرگ دقیق تر است، چرا که اسپری کردن عطرهایی که پخش شوندگی بالایی دارند در اتاق های کوچک، می تواند به راحتی بر روی تشخیص خط بوی عطرتان تاثیر بگذارد. 
 چگونه خط بوی عطر و ادکلن را افزایش و کاهش دهیم

عوامل موثر در خط بوی عطر

پارامترهای مختلفی می توانند در میزان خط بوی عطر تاثیر بگذارند. هرچقدر میزان الکل موجود در عطر بیشتر باشد، غلظت کمتری داشته باشد و در ترکیبش بیشتر از رایحه مرکبات استفاده شده باشد، خط بوی بیشتری دارد. عطرهایی که بر پایه نت هایی از مشک و چوب ساخته می شوند یا ساختاری روغنی دارند، خط بوی کمتری دارند. به شکل مشابه، ادو پرفیوم ها و پرفیوم ها، اگرچه خالص ترند، اما بیشتر در محدوده بدن متمرکز هستند و خط بوی کوتاه تری دارند. این نکته را نیز به یاد داشته باشید عطرهایی با ماندگاری بالا، معمولا خط بوی کوتاه تری دارند. 
__تهیه شده در تیم محوای گالری مارسلا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =

دکمه بازگشت به بالا