دانستنیها و راهنمای خرید

عطر کلاسیک چیست؟

کلاسیک یا قدیمی؟

برخی مفهوم کلمه کلاسیک را با قدیمی بودن یک محصول اشتباه می‌گیرند. در زبان انگلیسی کلمه کلاسیک به دو صورت صفت و اسم به کار برده شده است. در حالت صفتیِ این کلمه ، بیشتر مفهوم «قدیمی بودن» عطر مد نظر است (اگرچه دارای مفاهیم فرعی دیگری نیز می باشد). اما وقتی از این کلمه به عنوان «اسم » استفاده می‌شود، دیگر فقط دارای مفهوم قدیمی  و یا باستانی بودن یک محصول و یا کار هنری مد نظر نیست، بلکه معنی کیفیت برتر (high quality ) آن محصول و کار هنر مد نظر است.

در واقع هنگامی از این صفت استفاده می شود که منظور سخن گفتن از یک محصول یا یک اثر ادبی و یا هنری باشد که به خاطر داشتن سبک فاخر سنتی، دارای ارزش بالایی است. برای مثال تعداد زیادی از بزرگترین و فاخر ترین آثار ادبی گذشته، صفت کلاسیک را با خود یدک می کشند. با این تعریف، حتی اگر یک اثر ادبی در حال حاضر تولید شود ولی از همان سبک و سیاق شناخته شده پیروی کند، آنرا اثری کلاسیک می‌نامند. در صنعت عطرسازی وقتی به یک عطر صفت کلاسیک اطلاق می‌شود، در واقع منظور کامل بودن آن عطر، و یا پیروی از یک سبک خاص است.

در مقابل، صفت «قدیمی» به عطری اطلاق می‌شود که با نیازها و احتیاجات زمانه همخوانی ندارد. مثلاً گلاب بنفش یا گلاب معمولی که در عصر ویکتوریا برای بسیاری از زنان جذاب بود، دیگر امروزه چنان جذابیتی را برای مردم و به ویژه زنان ندارد. بنابر این طبیعی است که به چنین روایحی که با روحیه و شخصیت زنانه امروزی سازگار نیستند، دیگر کلاسیک نمی‌گوییم ، بلکه آن را با صفت «قدیمی »بیان می‌کنیم.

چنین عطرهایی امروزه از مد افتاده‌اند و منسوخ شده‌اند و تنها خاطره‌ای از آنها در حافظه ها مانده است و تنها مورد استفاده آنها هم آن است تا به ما گوشزد کند که زرق و برق‌های قدیمی، بیش از آنچه به عالم واقعیت نزدیک باشند، در عالم تجملات سیر می‌کردند. ( واقعیت آن است که  زنان عصر ویکتوریایی دارای چنین زندگی پر زرق و برقی نبودند و به سختی زندگی خود را سپری کرده و آرزوها و آمال برآورده ناشده فراوانی داشتند. در یک کلام چنان عطرهای پر زرق و برقی هرگز نشانگر زندگی مردم معمولی عصر خود نبودند.)

کلمه کلاسیک به عنوان «صفت» در عطر و ادکلن

وقتی کلمه عطر را به عنوان صفت به کار می بریم، موضوع کاملاً متفاوت می‌شود. تفاوت بین «کلاسیک» به عنوان صفت، و «قدیمی» در آن است که اولی در ارتباط با رتبه‌ بندی یا طبقه بندی اجتماعی، به ویژه در ادبیات و هنر است،  اما صفت قدیمی بیشتر به تاریخ اثر بر می‌گردد. به عبارت دیگر یک اثر کلاسیک کاری است فاخر و بلند مرتبه که از یک سبک سنتی نیز پیروی می کند،  در حالی که یک اثر «قدیمی» به اثری اطلاق می‌شود که به میزان قابل توجهی از تاریخ آن گذشته باشد و در حال حاظر کمتر مورد استفاده و ارجاع است.

یک عطر یا ادکلن کلاسیک دارای چه ویژگی‌ هایی است؟

بدیهی است که عطر، دقیقاً همانند دیگر کالاهای مصرفی، بدون اینکه مشتریان خاص خود را داشته باشد، امکان دوام و بقا در بازارهای مدرن و امروزی ندارد. اما ثبات و تداوم در بازار،  فقط یکی از جنبه‌های عطر کلاسیک است و نه همه آنها.

مهمترین ویژگی یک عطر کلاسیک آن است که روایح آن بایستی چنان باشند تا قابلیت آنرا داشته باشند تا بر صنعت عطرسازی رایج در بازار، تاثیر بگذارد، و چند نسل مختلف را به خود جذب کند و وابسته به مد روز نباشد.

ما در این مقاله در پی آن هستیم که جزئیات بیشتری از هر کدام از خصوصیات و مشخصه‌های یک عطر کلاسیک ارائه نماییم.

1-  «فاخر» بودن

گفتیم که یکی از مشخصه های عطرهای کلاسیک، برتر بودن کیفیت آنها نسبت به عطرهای هم عصر خود است. حالا ببینیم چه خصیصه هایی باعث می شود که ما یک عطر را «فاخر» بپنداریم. چندین ویژگی وجود دارد که باعث برتری یک عطر می‌شود. یکی از این ویژگی‌ها ماندگاری و دوام بوی عطر بر بدن انسان است، طبیعی است که وقتی یک عطر با استفاده از اسانس‌های خوب و درجه یک ساخته شوند، رایحه آن دارای ظرفیت ماندگاری طولانی تری نسبت به عطرهای دیگر  است.

فاکتور دیگری که نشانگر کیفیت برتر یک عطر است پیچیدگی در روایح ترکیبی آن است. البته استثنائاتی هم وجود دارند. برای مثال، عطر «شنل شماره ۵ » را در نظر بگیرید؛  اگرچه در این عطر تنها از یک نت استفاده شده است و ترکیب چنان پیچیده‌ای ندارد، با اینحال به  یکی از مطلوب‌ترین عطرهای دنیای عطر و ادکلن  توانسته است تداوم حضور خود را در بازار عطر و ادکلن نگه دارد.


برای خرید و بررسی قیمت ادکلن شنل مردانه کلیک کنید.


2-  ایجاد تاثیر بلند مدت بر صنعت عطر و ادکلن

یکی دیگر از ویژگی های عطرهای کلاسیک آن است که سالهای سال تاثیرشان بر صنعت عطر و ادکلن تداوم داشته باشد. درست است که هر عطری ویژگی‌های عصر و زمان خودش را به همراه دارد، اما عطری ماندگار و کلاسیک می‌شود که بر تغییر زمان غلبه پیدا کند و در نهایت به یک مرجع تبدیل شود. تنها تمایل بیش از حد مردم برای خرید یک عطر، آن را تبدیل به یک عطر کلاسیک نمی‌کند. برای مثال عطری مانند Last Gage’s Fame را در نظر بگیرید که علی رغم فروش زیاد، نمی توان آن را جزو عطرهای کلاسیک به حساب اورد. این عطر و عطرهای مشهور دیگری که به وسیله برند بیانسه (Beyonce) و نیکی میناژ (Nicki Minaj) روانه بازار شده اند، و مشتریان نسبتاً قابل توجهی هم دارند را نمی‌توان عطرهای کلاسیک نامید، چون هیچگونه مزیت بلند مدتی برای صنعت عطر به ارمغان نیاورده اند.

3- قابلیت «چند نسلی» بودن عطر

ویژیگی سومِ عطرهای کلاسیک آن است که در بین چند نسل  کوناگون طرفدار داشته باشد به همین سبب، آنها را عطرهای چند نسلی نام نهاده‌ایم). برخی از عطرها چون جرقه‌ای در  دنیای عطر و ادکلن ظاهر می‌شوند و اگرچه تاثیر و درخشندگی آنها زیاد است اما  به یکباره و  برای همیشه خاموش می‌گردند.

عطرهای کلاسیک اما چنین نیستند و در بین چندین نسل طرفدار دارند. بعنوان یک نمونه می توان به  عطر  کلاسیک Old Spice اشاره کرد. ادکلن مردانه کلاسیک اولد اسپایس یکی از آن عطرهایی است که برای چندین دهه توسط مردانی با سن و سالهای متفاوت، و همچنین طبقات اجتماعیی مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

سیر تکاملی صنعت عطر سازی

آنچه که راجع به خصوصیات و ویژگی‌های عطرهای کلاسیک گفتیم البته بدان معنا نیست که عطرهای مدرن فاقد کیفیت و جذابیت هستند. امروزه با استفاده از تکنولوژی، متخصصین  عطر و ادکلن به ترکیبات پیچیده‌ای از نت‌ها و روایح گوناگون دست یافته اند که به راستی بازار و دنیای عطر را متحول کرده است.‌

از ابتدای دهه ی ۱۹۵۰، سیر نزولی قیمت عطرها شروع شد و خرید آنها برای مردم عادی آسان تر گردید؛ عطر دیگر کالایی مختص به طبقه مرفه نبودند. اروپایی‌ها معمولاً همیشه سبک زندگی آمریکایی را در سر می‌پرورانند. این تمایل و علاقه مندی را می‌توان در غلبه فیلم‌های هالیوودی بر بازار فیلمِ کشورهای اروپایی به خوبی مشاهده کرد.

دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰، همراه بود با تغییرات اجتماعی و فرهنگی، تهاجم فرهنگ هیپی‌گری و هیپی‌ها، رهایی بیشتر زنان از قید و بندهای رایج آن دوره، و مهمتر از همه، در نوآوری‌های شگرف در شیمی مصنوعی. و البته همین نوآوری‌ها بودند که در نهایت منجر به توسعه نت‌های جدید در دنیای عطرسازی شدند. رایحه «پچولی» یا نعنای هندی نماد نسلی شد که به دنبال تغییر و تحول بود. در همین دوره، عطرهای بسیاری که توسط آلفا آروماتیک تولید شدند، پا را حتی فراتر از آستانه خوشبویی گذاشتند و از یک وسیله جانبی و لوکس تبدیل به نوعی سبک زندگی شدند.

نتیجه گیری

تنوع و روایح گوناگون و سایر ویژگی های عطرهای امروزی باعث نشد تا عطرهای کلاسیک، از دنیای عطر خداحافظی کنند. رایحه عطرهای کلاسیک، با همه سادگی، طرفداران خاص خود را دارد. امروزه در کشوی عطر مردان و زنان جوان، به همان اندازه عطرهای کلاسیک وجود دارد که برای نسل های قبل از آنها وجود داشت. برای برخی، «کلاسیک‌ها» همیشه بهترین هستند، مثل فیلم کلاسیک، موسیقی کلاسیک، لباس کلاسیک و … . عطرهای کلاسیک نیز در این میان استثنا نیستند.

گاهی اوقات داشتن احساسات همراه با نوستالژی، یا بدتر از آن نوعی حسرت که غالباً نسبت به چیزهای گذشته در ما وجود دارد، چیزهایی هستند که حتی شخصاً نمی‌شناسیم، اما امیال ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ به همین طریق است گاهی عاشق یک رمان و یا یک عطر قدیمی تر می‌شویم و همین شیفتگی نسبت به گذشته است که در کنار زیبایی و کیفیت موجود در برخی از عطرهای کلاسیک، وجود چنین عطرهایی را در زمان حاضر برای نسل مدرن امروزی توجیه‌ پذیر کرده است.

___تهیه و ترجمه شده توسط تیم تولید محتوای گالری مارسلا

منابع:

منبع 1

منبع 2

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 14 =

دکمه بازگشت به بالا