دانستنیها و راهنمای خرید

روایح پودری در عطر و ادکلن

بسیاری از ما اصطلاح “رایحه پودری” و یا «نت پودری» را بسیار در بازار عطر و ادکلن شنیده ایم و یا در مشخصات ترکیبات بویایی یا آکوردهای یک عطر دیده باشیم، اما ممکن است به مفهوم آن در عطر سازی آشنا نباشیم. معمولاً نخستین تصویری که با دیدن این واژه به ذهن می رسد، پودر بچه، پودر تالک، و یا  پودر آرایش است. در واقع صفت «پودری» (powdery note) برای توصیف رایحه عطرها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما رایحه ی «پودری» دقیقا چه نوع رایحه ای است؟

تاریخچه ظهور نت ها و گروه روایح پودری

و اما تاریخچه ظهور نت‌ها و روایح پودری. شاید از اسم این رایحه نیز قابل استنباط باشد که منشاء استفاده از رایحه پودری اصولاً با لوازم آرایشی آغاز شده است. زمانی بود که طبقه ممتاز جامعه برای سفید کردن صورت خود و یا کلاه گیس‌هایی که آن موقع در بین مردمان این طبقه اجتماعی رایج بود، از آرد استفاده می‌کردند. ناگهان آرد (گندم) گران شد و ضرورتاً به جای آن از آرد برنج ستفاده کردند.
همانطور که از نام آن نمایان است، «رایحه پودری» تداعی‌کننده پودر تالک، رژ لب و لوازم آرایشی قدیمی است. منشا این رایحه نیز از آرد و بعدها از پودر برنج نشات می گیرد. در واقع آرد برنج یکی از کهن ترین لوازم آرایش چهره بوده است که از آن برای سفید تر نشان دادن چهره استفاده می کرده اند. گیشاها* نخستین زنانی بودند که از پودر برنج به همین طریق استفاده می کرده اند.
گفته می شود که برای نخستین بار در قرن شانزدهم میلادی کاترین مدیچی ( Caterina de’ Medici)، از نوعی پودر که از طریق زنبق آسیاب شده بدست آمده بود، برای آرایش چهره خود استفاده کرد و هم او بود که خالق نخستین «نت پودری» گردید. (کاترین مدیچی اشراف‌زاده‌ای ایتالیایی بود که به مدت ۱۲ سال ملکه همسر فرانسه بود و سپس به مدت ۳۰ سال به عنوان ملکه مادر نقش اصلی را در اداره حکومت فرانسه در دوران حکومت پسرانش تا هنگام مرگش داشت.)
اعتقاد بر این است که در دنیای عطر، رایحه پودری از بوی یکی از ترکیبات دوده، پودر بچه، غبار، نشاسته ، محصولات آرایشی و یا کرم دست و صورت اخذ شده است، اما اینکه مبدأ این رایحه از بوی کدام یک از این ترکیبات باشد، کاملاً مشخص نیست. در مجموع، امروزه وقتی می گوییم که یک عطر دارای «رایحه پودری» است، و یا «آکورد پودری» دارد، منظور آن است که ترکیب و هماهنگی نت های آن، رایحه ای شبیه به پودرهای آرایشی و یا پودر بچه را از خود بجا می گذارد. 
اما چندین دهه طول کشید تا عطرسازان هم عاقبت در اوایل دهه 1900 میلادی به فکر استفاده از روایح پودری بیفتند. با اینکه در آن زمان روایح گلی در اوج محبوبیت قرار داشتند، استفاده از رایحه پودری به سان انقلابی بزرگ در صنعت عطرسازی نمود پیدا کرد و توجه همگان را به خود جلب نمود. 
در سال ۱۹۱۲ میلادی، شرکت فرانسویِ لوازم آرایشی «گرلن» از عطر جدیدی رونمایی نمود با نام L’Heure Bleue، که در واقع اولین عطری بود که از رایحه پودری بهره برده بود. نت های اصلی این عطر جدید و بی مانند، از رایحه های زنبق، بنفشه، مشک، وانیل و همچنین پودر برنج تشکیل شده بودند. با گذشت زمان استفاده از نت های پودری در عطرها پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشت. البته در حال حاضر همچون گذشته از نت پودر برنج در هرم بویایی عطرها استفاده نمی‌شود و روایح پودری که دارای تم کهربا هستند، از محبوبیت بیشتری برخوردارند. 

چگونه یک رایحه پودری خلق می شود؟

برای بازآفرینی حس بویایی به پودر برنج یا پودر تالک، عطرسازان به روش‌های متنوعی متوسل می‌شوند و از مواد گوناگونی استفاده می‌کنند. مواد اولیه مورد استفاده در عطرهای پودری اغلب یکسان هستند، اما بسته به ذائقه بویایی سازندگانشان، در روش و چگونگی ترکیب این مواد تغییراتی را ایجاد می کنند.

ساخت روایح پودری به صورت طبیعی

در این روش با استفاده از گل‌های مختلف موجود در طبیعت، بصورت کاملا طبیعی عصاره برخی از گلهای موجود در طبیعت از قبیل گل زنبق، گل بنفشه و گل میموسا گرفته می شود و برای تولید رایحه پودری مورد استفاده قرار می گیرد. 
از همان روزهایی که قرار شد از نت های پودری هم در لوازم آرایشی و یا عطر استفاده شود، زنبق (iris) ستاره بلامنازع در ایجاد نت‌های پودری بوده است. با توجه به اینکه زنبق یک ماده خام استثنایی است، بهای آن نیز نسبتاً گران است. از این گیاه به خاطر «ریزوم» یا «زمین ساقه» آن در عطرسازی استفاده می شود.
توضیح: زمین‌ساقه یا ریزوم (rhizome/rhizoma) در گیاه‌شناسی، به ساقه‌های زیر زمینی در برخی از گیاهان گفته می‌شود. این ساقه‌های زیرزمینی دارای رشد افقی هستند و مانند ساقه های هوایی دارای جوانه ی انتهایی و جانبی است که به‌عنوان اندام تکثیرِ غیر جنسی استفاده می برند.
برای گرفتن رایحه گل زنبق، فرآیندهای متعددی بر روی ریزوم یا «زمین ساقه» آن انجام می شود. این گل دارای رایحه ای پودری با رگه های چوبی است که به آن بویی مطبوع، سبک و در عین حال ماندگار بر روی پوست و لباس می بخشد.
از گل بنفشه نیز برای تولید رایحه پودری استفاده می‌شود، ولی به سبب آنکه بایستی مقدار بسیار زیادی گل برای به دست آوردن عصاره پودری مصرف گردد، لذا بازده آن به اندازه زنبق نیست. در واقع حدود یک تن گل بنفشه لازم است تا حدود ۳۰ گرم عصاره پودری معطر بدست آید.
از گل طبیعی دیگری که برای بدست آوردن  رایحه پودری استفاده می شود، گل «میموسا» است که عمدتا در مناطقی نظیر جنوب فرانسه، هند، مصر و مراکش کشت می شود. بوی این گل به رایحه گل بنفشه شبیه است و حس و حال پودری، بادامی و عسلی خلق می کند.

ساخت روایح پودری به صورت شیمیایی (سینتتیک)

برای تولید برخی از روایح، بجای اینکه از عصاره‌های طبیعی استفاده کنند، از روش‌های شیمیایی و یا مولکولی و فرایندهای شیمیایی (سینتتیک) بهره می‌برند. برای نمونه، یکی از گلهایی که به روش صنعتی (و یا ترکیبات مولکولی) از آن، رایحه پودی تولید می کنند، استفاده از گل آفتاب پرست است. مولکولهای این گل در یک فرایند شیمیایی از خود رایحه ای پودری، گلی و بادامی ایجاد می کند. موضوع اصلی این است که تولید روایح یاد شده از طریق صنعتی بسیار ارزانتر از روش های طبیعی تمام می شود.
ترکیب دیگری که از طریق فرایندهای شیمیایی حاصل می شود، «کومارین» (Coumarin)است که بصورت طبیعی در دانه تونکا وجود دارد. این عنصر بوی یونجه تازه و پود بادام زمینی را تداعی می کند. 

جایگاه نت های پودری در هرم بویایی

در بیشتر موارد از روایح پودری در نت میانی (heart notes) یا پایه (base notes) حرم بویایی عطری استفاده می‌گردد.  امتیاز نت های پودری در این است که  امکان ترکیب با اغلب گروه‌های بویایی را دارند. مثلاً در عطرهای شرقی (که معمولاً دارای روایه تندی هستند) از نتِ پودری برای تعدیل تندی بوی اینگونه عطره و نت‌های پرقدرتی مثل وانیل، کهربا و نعنای هندی استفاده می‌گردد. در برخی از موارد، نت‌های پودری را با روایح گلی و میوه‌ای ترکیب می‌کنند تا رایحه عمیق ‌تری را خلق نمایند. در هر حال میزان استفاده از روایح پودری در عطرهای زنانه نسبت به ادکلن مردانه تا حدودی بیشتر است.


اگر به دنبال یک عطر خاص و به یاد ماندنی هستید، خرید عطر لانکوم را پیشنهاد می کنیم.


چند مورد از بهترین، محبوب ترین و پرفروش ترین عطرهای پودری

عطرهای پودری در حال تجدید حیات هستند. با توجه به قدرت ترکیب نت های پودری با سایر روایح، امروزه حتی با عطرهای کلاسیک هم با اینگونه روایح همراه گشته اند (مثلاً در برخی از عطرهای کلاسیکی همچون  شنل) شما میتوانید برای خرید و بررسی قیمت ادکلن شنل کلیک کنید.
رزی جین جانستون، بنیانگذار برند عطرBy/Rosie Jane، می‌گوید: «در عطر همه چیز در حال چرخش به نوآوری و تجدد دارد. زمانی اگر صحبت از عطرهای پودری می شد، ، نت های سنتی به ذهن متبادر می گشت،  اما اکنون می توانید روایح گلی پودری یا وانیلی پودری داشته باشید که هر دو از اساس جزو روایح مدرن محسوب می شوند. به همین سبب است که روز به روز به اشتهای مردم بسوی نت های پودری بیشتر می شود.»
 اکنون و در انتهای نوشتار امروزمان در باره روایح پودری، اجازه دهید شما را به تعدای از بهترین عطرهای پودری آشنا سازیم:
  • شنل نامبر 5

  • کلوهه ادوپرفیوم

  • گرلن شالیمار

  • پارفومز د مارلی والایا

  • پرادا کندی ادوپرفیوم

  • فردریک مال ایریس پودر

  • پارفومز د مارلی گالووی

  • لانکوم لاویه بل

  • نارسیسو پودر

  • ولنتینو پودر

توضیحات جانبی کلمات استفاده شده در متن:

گیشاها
گِیشا (geisha) که به آن گِیگیgeigi)) هم گفته می‌شود، در ژاپن به زنانی گفته می‌شد که برای رقص و آواز، سرگرمی، حاضرجوابی و پذیرایی تربیت می‌شدند و هنرهای آن‌ها شامل هنرهای مختلف ژاپنی می‌شود، مانند رقص و موسیقی کلاسیک. (ویکی پدیا)
منابع:
__تهیه شده توسط تیم تولید محتوای مارسلا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − چهار =

دکمه بازگشت به بالا