دانستنیها و راهنمای خرید

عطر یونیسکس چیست

غالب عطر دوستان چندان اعتقادی به اینکه «کدام عطر مناسبترین عطر برای زنان است؟» و یا اینکه  «بهترین عطر مردانه چیست؟»، ندارند و معتقدند که عطرها اصولاً یک ماده «فراجنسیتی» (genderless) است. در مقابل، هستند افرادی که با توجه به روایح مورد پسند مردان و زنان، قائل به زنانه/ مردانه بودن عطرها، حداقل در تعدای از نت ها هستند.  آیا اساساً تفاوت محسوسی بین عطرهای زنانه و مردانه وجود دارد؟برای اطلاع  و مشاهده قیمت عطر زنانه و عطر مردانه به سایت مارسلا مراجعه کنید.

آیا اصولاً تفاوتی بین عطر زنانه و عطر مردان وجود دارد؟

عطرها از دیرباز راهی منحصر بفرد برای ابراز وجود آدمها و شیک پوشی- چه دربین مردان  و چه در میان زنان- بوده اند و معمولاً به تقویت تصویری که آنان ذهن دیگران ایجاد می کنند، کمک شایانی کرده اند؛ به بعضی ها شخصیت شیرین تری بخشیده و برخی را  «جسورتر» در اذهان به تصور درآورده اند. در حال حاضر، تعداد زیادی از شرکت های سازنده عطر و ادکلن، اقدام به فروش انواع روایح مختلف، از عطرهای گلی و مرکباتی گرفته تا روایحی با طعم  مُشک و چوب نموده اند. پرسش اینجاست که آیا این عطرها «فرا جنسیتی» هستند؟ آیا مهم است که فردی از عطر خاصی استفاده کند صرفاً به این دلیل که مثلا  با برچسب «عطر مخصوص خانمها» (for women) و یا «عطر ویژه آقایان» (for men)  مشخص گردیده اند؟

یکی از فاکتورهایی که دوستداران عطرهای جنسیتی در مورد وجود تمایز بین عطرهای مردانه و زنانه عنوان می کنند، تفاوت ترکیب و غلظت روایح در بین این دو نوع عطر است. 

رایحه به خودی خود امری کاملاً ذهنی است و هیچ قانون و دستورالعمل خاصی برای پیروی از آن وجود ندارد. عطرها با پوست بدن اشخاص گوناگون تعامل متفاوتی دارند. به این ترتیب، هیچ دو نفر آدمی را پیدا نمی کنید که با استفاده از یک عطر مشابه، بوی صد در صد یکسانی داشته باشند. زیرا هر عطری با ترکیب با پوست انسان، روایح خاص خود را تولید می کند. یک مرد ممکن است عطرهای زنانه بیشتری را ترجیح دهد و به همین ترتیب امکان دارد که زنان به روایح مردانه رغبت بیشتری داشته باشند، و این بخودی خود هیچ ایرادی ندارد!

بدینگونه است که امروز تولیدکنندگان حرفه ای عطر دیگر چندان رغبتی به عطرسازی « جنسیتی» ندارند و هر روز بیش از قبل عطرهای روانه بازار می شود که یونیسکس هستند که قاعدتا اینگونه عطرها اختصاص به مرد یا زن ندارد. 

تاریخچه عطرهای یونیسکس

اجازه دهیدتا در همین ابتدای امر از معنی لغوی کلمه یونیسکس (unisex) در انگلیسی پرده برداری کنیم تا با این مفهوم بیشتر پیوند برقرار کنیم. پیشوند uni- (یونی) از زبان لاتین به عاریت گرفته شده و به زبان انگلیسی وارد شده است. لغت sex هم در انگلیسی به معنی «جنس» و یا «جنسیت» جانداران بکار برده میشود مثل جنس نر و یا جنس ماده. با ترکیب این دو، کلمه ی مرکب یونیسکس بوجود می آید که به معنای «تک جنسیتی» و یا محصولی است که جنسیت در آن مطرح نیست, و معمولاً برای طراحی لباس یا استایل مو (و در سالهای اخیر برای عطر و ادکلن) به کار می‌رود در صورتیکه  که آن محصول بگونه ای طراحی شده باشد که که هم برای مردان قابل استفاده باشد و هم برای زنان.

جالب است بدانید که تاریخچه عطرهای تک جنسیتی یا یونیسکس درست به همان اندازه مفهوم آن جذاب و خواندنی است. زیرا تعیین مردانه و یا زنانه بودن عطرها بیشتر از اینکه مربوط به بوی و طبع و طعم آنها باشد، به بازاریابی و مارکتینگ آنها ارتباط دارد.

از بخت خوش، صنعت عطرسازی صنعتی است بیکران و در عین حال بارور، بنابراین محدود کردن آنها با هرگونه حد و مرز تا حد زیادی غیر ممکن است.  به همین سبب است که غالب افرادی که از عطر و ادکلن استفاده می‌کنند میل چندانی ندارند  تا قدرت انتخاب خود را  را با برچسب‌هایی از قبیل زنانه بودن یا مردانه بودن یک عطر محدود سازند، زیرا تنوع عطرها هر روز بیش از پیش  گسترش یافته اند.

اما اجازه دهید تا همراه با هم نگاهی به تاریخچه عطرهای یونیسکس بیندازیم….

تا قبل از پایان قرن نوزدهم، همه عطرها با اسانس‌های طبیعی ساخته می‌شدند و سخن از زنانه یا مردان بودن آنها در میان نبود. از آن زمان به بعد ترکیبات مولکولی و شیمیایی پدیدار شدند و عطرسازی مدرن را بدان گونه که امروزه شاهد آن هستیم توسعه دادند. در همین زمان بود که بازار عطر و ادکلن شروع کرد به ایجاد تمایز بین عطرهای مردانه و زنانه. اساس این تمایز هم البته به نوع نت‌های بویایی استفاده شده در اینگونه عطرها بود که به نظر بیشتر مردانه می‌رسید و یا زنانه . بنابر این بر اساس جگونکی  ترکیبات و نت‌های مورد استفاده، عطرهای زنانه و مردانه به بازار عرضه شدند. در سال ۱۸۹۹ نخستین عطر مدرن و امروزی با نام «جیکی» (Jicky) وارد بازار شد که اگر چه برابر ادعای تولید کنندگان آن عطری بود ویژه خانم‌ها، اما مورد علاقه شدید مردان نیز واقع گردید.

از اواخر قرن نوزدهم میلادی تا دهه ۱۹۸۰، داستان جنسیت در عطرها راهی متفاوت را پیمود. در این دوره غالب عطرهای زنانه دارای نت‌های گلی بودند و بیشتر عطرهای مردانه را عطرهایی تشکیل می دادند که دارای روایح آروماتیک بودند، روایحی که نوعی تمیزی و زلالی را تداعی می‌کرد.

در سال ۱۹۹۴ عطری به نام CK One از شرکت کالوین کلین روانه بازار عطر و ادکلن شد . این عطر انقلابی را در دنیای عطر و ادکلن پدید آورد و  برای نسل آن روز تبدیل شد به نمادی دوجنسیتی یا آندروژنی که با رایحه دلنشین و تمیز خود، و با ترکیبی از نت‌های چای سبز، هم زنان را مجذوب خود ساخت و هم مردان را.

طی سال‌های دهه ۱۹۹۰، برندهای عطر «نیش» (Niche) به بازار آمد و عطرهایی را تولید کرد که بیشتر از آنکه به مفاهیم رایج آن زمانِ بازار توجه داشته باشد، بر اساس ترکیبات تشکیل دهنده ی عطر، محصول خود را به بازار معرفی کرده بود. این طرح‌ها و محصولات نو معمولاً در قالب عطرهای یونیسکس بودند، و دیگر عناوینی چون زنانه یا مردانه بودن بر آنها جاری نشده بود. از بین دهها نام که به عنوان پیشگامان ارائه این نوع عطرها مطرح هستند، می توان به برندهایی مانند L’Artisan Parfumeur, Diptyque  و  Serge Lutens اشاره کرد.

مطلب مرتبط:  عطر نیش چیست؟

به پیروی از روندی که برند های «نیش» شروع کرده و ارائه داده بودند، لاین هایی از برندهای بزرگ دیگری چون Les Exclusifs de Chanel, Hermessence d’Hermès  و  Armani Privé اقدام به تولید مجموعه‌های منحصر به فرد خود با همان سبک و سیاقی که نیش برند ها مبدع آن بودند، نمودند. از اینجا بود که به نظر می‌رسید برچسب زنانه و مردانه بودن برای عطرها هم همچون مد و سبک پوشش در جامعه در حال دگرگونی است، و به عبارتی دارد از دنیای عطر و ادکلن خداحافظی می کند.

نکته جالب قضیه آن است که از سال ۲۰۱۵ میلادی تعداد عطرهایی که بدون در نظر گرفتن جنسیت به بازار عرضه شدند، بیشتر از آنهایی بود که با برچسب‌هایی چون زنانه یا مردانه تولید و در معرض فروش قرار گرفته بودند. پر واضح بود که صنعت عطرسازی در حال تبدیل شدن به یک قلمرو فراجنسیتی یا یونیسکس است.


بیشتر بخوانید:فرق ادکلن مردانه و مردانه


عطر و ادکلن یونیسکس چیست؟

همان گونه که در تاریخچه عطرهای یونیسکس گفته شد، سالیان سال عطرها را مثلاً بر اساس اینکه نت های میوه‌ای برای زنان مناسب‌تر است و روایح چوبی و چرمی برای مردان، دسته‌بندی کرده بودند. کلیشه‌ای است؟ بسیار زیاد! به خصوص امروزه روز که در بیشتر جنبه‌های زندگی، هر روز بیش از پیش مرزهای «زنانه» و «مردانه» بودن کمرنگ شده است. همین عبور از مرزهای جنسیتی، در انتخاب عطر توسط زنان و مردان هم تاثیر جدی داشته است. البته این به خودی خود امری ناپسند نیست، چون با پدید آمدن عطرهای یونیسکس، مردم می‌توانند گزینه‌های بسیار زیادی را برای انتخاب یک عطر داشته باشند، و یا اینکه خود و شریک زندگی‌شان از یک عطر مشترک استفاده کنند (اینهم از صرفه اقتصادی آن!).

اگر بخواهیم به زبان ساده تری سخن بگوییم، عطر یونیسکس نوعی عطر ترکیبی است که برای هر دو جنس مرد و زن قابل استفاده باشد.

می دانیم که در زمانی نه چندان دور، یکی از معیارهای طبقه بندی عطرها، «مردانه» و یا «زنانه» بودن آنها بود؛حالا، اما» عطر دوستان می‌توانند هر دو نوع عطر را در یک بطری بخرند.

عطرهای یونیسکس چه بویی دارند؟

همانگونه که در سطور بالا ذکر شد، عطرهای یونیسکس را می‌توان برای هر دو جنس مرد و زن استفاده کرد، زیرا دارای روایحی هستند که از بابت زنانه و مردانه بودن خنثی هستند، و بنابراین مختص هیچ کدام از این دو جنس به تنهایی نیستند. روایح اینگونه عطرها شباهتی به  عطرهای غلیظ مردانه ، و یا  روایح ملایم و شیرین زنانه ندارند (نه خیلی تند هستند و نه خیلی ملایم).‌ نت‌های استفاده شده در عطرهای یونیسکس از نت‌های متناسب با هر دو جنس مرد و زن ترکیب یافته اند و از نت‌هایی همچون نت میوه‌ای و چوبی برای به تعادل رساندن سایر نت‌های موجود در اینگونه عطرها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آیا بوی عطر یونیسکس برای مرد و زن یکسان است؟

ممکن است این سوال به ذهن شما خطور کند که «آیا با مصرف یک عطر یونیسکس، من و همسرم بوی مشابهی خواهیم داشت؟ البته که نه. به هنگام اشتراک گذاری یک عطر یونیسکس،  نیازی نیست نگران ایجاد بویی دقیقاً یکسان بر روی پوست دو بدن متفاوت باشید. پوست هر انسانی دارای مشخصات ذاتی خاص خود است و گرمای طبیعی معینی دارد. طبیعی است که هر عطر یونیسکسی به گونه ای متفاوت روی بدن افراد مختلف واکنش نشان می دهد و رایحه ای منحصربفرد برای اشخاص متفاوت دارد. بنابراین استفاده از یک عطر یونیسکس دارای تاثیری نسبتا متفاوت از بویایی برای دو جسم و بدن متفاوت است.

نکات مهم در انتخاب عطر یونیسکس

وقتی شما یک عطر را انتخاب می‌کنید، قاعدتاً هدفتان این است که شخصیتی متفاوت از خود در بین دیگران به نمایش بگذارید و با اعتماد به نفس بیشتری بین جمع حاضر شوید و از رایحه طرب انگیزان آن عطر، هم خود لذت ببرید و هم به دیگران لذت و شادابی ببخشید و آنان را از بوییدن این رایحه شگفت زده کنید. استفاده از عطر درست مثل پوشیدن یک لباس مناسب و زیبا و یا آرایش صورت و موی یک فرد است. هدف از انتخاب نوع آرایش، سبک لباس پوشیدن، و همچنین استفاده از یک عطر همگی به این منظور است که شما در یک روز خاص چگونه دیده شوید.

مشخصات یک عطر یونیسکس چیست؟

کنجکاوی چیز خوبیست. همین کنجکاوی‌هاست که بسیاری را وادار می کند تا عطرهای جدید را بر بدن خود تست کند و تجربه ای تازه را برای خود خلق نمایند. همانگونه که حتماً می‌دانید، رایحه یک عطر در ضمن اینکه بوی مطبوعی را برای شما و اطرافیانتان فراهم می کند، باعث ایجاد نوعی احساس شادی و یا یادآوری یک خاطره از گذشته و یا حتی ایجاد اعتماد به نفس در یک فرد می گردد. عطر ابزاری قدرتمند است تا به وسیله آن احساسات خود را بروز دهیم و هویت و یا شخصیت خود را عیان سازیم. با این وجود باید بپذیریم که عطر یکی از انتزاعی‌ترین لوازم جانبی زندگی ماست که بیشتر از آنکه هویت بیرونی و قابل لمس داشته باشد، یک واقعیت ذهنی است. عطری خاص ممکن است شما را بسیار مجذوب خود سازد و در همان حال برای شخص دیگری جز این باشد. اینجاست که عطرهای تک جنسیتی یا یونیسکس وارد ماجرا می‌شوند، چرا که این گونه عطرها برای هر دو جنس مرد و زن به یک اندازه جذاب است. اما چگونه می‌توان فهمید که یک عطر یونیسکس یا تک جنسیتی است؟ 

مزایای استفاده از عطرهای یونیسکس

با توجه به اینکه عطر یونیسکس برای هر دو جنس مردانه و زنانه طراحی شده است، لذا عاری از هرگونه مواد یا رایحه جنسیتی خاص است. اینگونه عطرها معمولا از موادی ترکیب می‌شوند که برای هر دو جنس مرد و زن جذاب باشد، از نت‌های میوه‌ای و معطر گرفته تا گلی.

چگونه یک عطر یونیسکس را از دیگر عطرها تشخیص دهیم؟

ساده‌ترین و بدیهی‌ترین روش برای تشخیص یونیسکس بودن یک عطر، خواندن توضیحات درج شده روی جعبه عطر است. یک روش مطمئن تر آن است که از طریق سایت های آنلاین مشخصات عطر را بررسی نمائید. تقریبا تمامی عطرهای یونیسکس عبارت عطر unisex را روی بطری خود دارند.

البته راه‌های دیگری نیز برای تعیین تک جنسیتی بودن یک عطر وجود دارد. یکی از این راه‌ها بررسی وجود روایح و نت‌ها می باشد که مختص افراد نسبتا حرفه ای تر است.

معرفی بهترین عطرهای یونیسکس

البته عطر های یونیسکس آنقدر تنوع دارند و آنقدر در بین آنها موارد عالی، محبوب و پرفروشی مشاهده میشود که ذکر تمام بهترین عطرهای یونیسکس در این مقاله نمیگنجد. ولی چند مورد از محبوب ترینهای یونیسکس را در ادامه به عنوان نمونه ای از ده ها مورد بسیار خوب، خدمت شما معرفی خواهیم کرد:

کالوین کلین سی کی وان

کالوین کلین سی‌کی وان عطریست مرکباتی معطر یونیسکس (زنانه و مردانه است). CK One در سال 1994 عرضه شد. این عطر توسط آلبرتو موریلاس و هری فرمونت ساخته شد. نت های ابتدایی لیمو، نت های سبز، ترنج، پرتقال ماندارین، آناناس، هل و پاپایا هستند. نت های میانی عبارتند از: زنبق دره، یاس، بنفشه، جوز هندی، رز، ریشه زنبق و فریزیا. نت های پایه عبارتند از آکورد سبز، مشک، سدر، چوب صندل، خزه بلوط، چای سبز و عنبر.

زرجوف رنیسنس

زرجوف رنیسنس عطری است مرکباتی معطر زنانه و مردانه (یونیسکس) که در سال 2011 عرضه شد. نت های ابتدایی شامل لیمو آمالفی، نارنگی، ترنج و پتی گرن هستند. نت های میانی عبارتند از نعناع، زنبق دره و رز. نت های پایه مشک، سدر ویرجینیا، عنبر و نعناع هندی هستند.

زرجوف مور دن وردز

زرجوف مور دن وردز عطری است چوبی امبری زنانه و مردانه (یونیسکس). More Than Words در سال 2012 عرضه شد. پرفیومر این عطر Chris Maurice است.

زرجوف کازاموراتی 1888

زرجوف کازاموراتی 1888 عطری است گلی امبری برای زنان و مردان که در سال 2013 به بازار عرضه شد. نت های ابتدایی گل میخک، فلفل، گشنیز و زعفران هستند. نت های میانی یلانگ یلانگ، رز و نرولی هستند. رایحه پایه عنبر، چوب صندل، توس و نعناع هندی است.

گرلن سانتال رویال

گرلن سانتال رویال عطری است چوبی امبری زنانه و مردانه که در سال 2014 عرضه شد. رایحه اصلی این عطر تیری واسر است. نت های ابتدایی یاس و نرولی هستند. نت های میانی رز، دارچین و هلو هستند. نت های پایه عبارتند از: آگاروود (عود)، چوب صندل، چرم، عنبر و مشک.

زرجوف ناکسوس

زرجوف ناکسوس عطری است معطر و تند برای زنان و مردان که در سال 2015 به بازار عرضه شد. نت های ابتدایی اسطوخودوس، ترنج و لیمو هستند. نت های میانی عسل، دارچین، ترمه و یاس سامباک هستند. نت های پایه برگ تنباکو، دانه تونکا و وانیل هستند.

فرانسیس کرکجان باکارات رژ 540

باکارات رژ عطری است گلی امبری زنانه و مردانه که در سال 2015 روانه بازار شد. سازنده این عطر فرانسیس کورکجیان است. نت ابتدایی زعفران و یاس می باشد. نت‌های میانی از چوب عنبر و عنبر است. نت های پایه رزین صنوبر و سدر هستند.

زرجوف اربا پورا

زرجوف اربا پورا عطری است امبری زنانه و مردانه که در سال 2019 راه اندازی شد. Erba Pura توسط Christian Carbonnel و Laura Santander ساخته شد. نت های ابتدایی پرتقال سیسیلی، ترنج کالابریا و لیمو سیسیلی هستند. نت میانی میوه است. نت های پایه مشک سفید، وانیل ماداگاسکار و عنبر هستند.

تیزیانا ترنزی کیرکه

تیزیانا ترنزی کیرکه یک عطر میوه‌ای چایپر زنانه و مردانه است که در سال 2015 عرضه شد. پرفیومر این عطر Paolo Terenzi است. نت های ابتدایی عبارتند از پشن فروت، هلو، گلابی، تمشک، کاسیس و شن. نت میانی Lily-of-the-Valley است. نت های پایه مشک، چوب صندل، وانیل، نعناع هندی و هلیوتروپ هستند.

زرجوف الکساندریا 2

زرجوف  الکساندریا 2 عطری است زنانه و مردانه. Alexandria II در سال 2012 روانه بازار شد. سازنده این عطر Chris Maurice است. نت های ابتدایی عبارتند از چوب گل سرخ، اسطوخودوس، دارچین و سیب. نت های میانی رز، سدر و زنبق دره هستند. نت های پایه عبارتند از: آگاروود (عود)، چوب صندل، عنبر، وانیل و مشک.

تام فورد امبر لدر

تام فوردامبر لدر عطری است چرمی برای زنان و مردان که در سال 2018 به بازار عرضه شد. سازنده این عطر Sonia Constant است. نت بالایی هل است. نت های میانی چرم و یاس سامباک هستند. نت های پایه عنبر، خزه و نعناع هندی هستند.

نیشان هاسیوات

نیشان هاسیوات با رایحه های چایپری عطریست زنانه و مردانه . Hacivat در سال 2017 عرضه شد. سازنده این عطر Jorge Lee است. نت ابتدایی آناناس، گریپ فروت و ترنج است. نت های میانی عبارتند از سدر، نعناع هندی و یاس. نت های پایه عبارتند از اوک موس و نت های چوبی.

ناسوماتو بلک افگانو

بلک افغانو ناسوماتو عطری است چوبی معطر زنانه و مردانه. سازنده این عطر الساندرو گوالتیری است. نت های بالایی شاهدانه و نت های سبز هستند. نت های میانی رزین، نت های چوبی، تنباکو و قهوه هستند. نت های پایه عبارتند از آگاروود (عود) و بخور.

اورتو پاریسی مگاماره

اورتوپاریسی مگاماره یک رایحه آبی معطر زنانه و مردانه است. Megamare در سال 2019 عرضه شد. رایحه اصلی این عطر نیز الساندرو گوالتیری است.

شما می توانید برای اطلاع از دیگر عطر های مجموعه ما مانند عطر دیور، ادکلن جیوانچی و … به سایت مارسلا مراجعه کنید.

در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره انتخاب بهترین عطرهای یونیسکس با توجه به خصوصیات فردی خود، لطفا با مشاورین ما در بخش فروش مارسلا در تماس باشید تا بهترین گزینه را نسبت به سلیقه و معیارهای شما، به شما معرفی نمایند.

 

___تهیه شده توسط تیم تولید محتوای گالری مارسلا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 3 =

دکمه بازگشت به بالا