دانستنیها و راهنمای خرید

فیکساتور عطر چیست؟

همه ما دوست داریم برای ساعت های طولانی رایحه خوش عطر محبوبمان را استشمام کنیم، اما عطرها از نظر ماندگاری با هم متفاوت می باشند. مثلا عطرها در زمستان ماندگارتر هستند و یا عطرهای با طبع گرم، نسبت به عطر های سرد و خنک، ماندگاری بیشتری دارند. راه حل های زیادی برای افزایش ماندگاری یک عطر وجود دارد. برند ها به منظور افزایش میزان ماندگاری عطر و ادکلن، در فرمول ساخت محصولات خود از فیکساتورها استفاده می کنند. فیکساتور عطر و ادکلن (که تحت عنوان تثبیت کننده عطر نیز شناخته می شوند) ماده ادکلنی بر پایه الکل است. این مواد می توانند با رقیق سازی اسانس های اولیه، سرعت تبخیر عطر را کاهش دهند. در نتیجه این امر، مولکول های عطر با سرعت کمتری از روی سطح پوست یا لباس شما تبخیر شده و رایحه عطر ماندگار تر خواهد بود.  Fixator از فساد عطر در طولانی مدت نیز جلوگیری می کند. برای اطلاع از قیمت و خرید انواع عطر و ادکلن مانند عطر لانکوم و ادکلن دیور و … به سایت مارسلا مراجعه کنید.

میزان فیکساتور در عطر

فیکساتور عطر و میزان استفاده آن در یک فرمول، می تواند مشخصات نهایی عطر را تعیین کند. به همین دلیل است که معمولا در عطر ها تنها بین سه الی پنج درصد فیکساتور استفاده می شود. شایان ذکر است که تغییر اندکی در این نسبت می تواند بوی نهایی عطر را به شکل قابل توجهی تغییر دهد. همچنین نوع فیکساتوری که عطرسازان برای محصولات خود استفاده می کنند، در رایحه نهایی و ماندگاری آن بسیار موثر خواهد بود. 
فیکساتیو عطر و ادکلن

نسبت فیکساتور به عطر

یکی از راه های دسته بندی عطرها در هنگام خرید عطر و ادکلن ، توجه به میزان غلظت آن است. هر چه غلظت عطر بیشتر باشد (پرفیوم ها) میزان ماندگاری آنها نیز بیشتر خواهد بود. با این حال، هیچ تفاوتی میان فرمول پرفیوم ها و ادکلن ها از نظر میزان فیکساتور عطر استفاده شده، وجود ندارد. در موارد بسیار خاص، ممکن است پرفیوم ها حاوی 10 درصد فیکساتور عطر باشند. فیکساتورهای عطر معمولا در نت های پایه استفاده می شوند تا روایح بخش زیرین هرم بویایی، برای مدت زمان طولانی تری احساس شود. استفاده از فیکساتورها در نت های میانی یا اولیه، از نظر تئوری توجیه پذیر نیست و می توانید ساختار بویایی یک عطر را به طور کامل، تغییر دهد. نکته قابل توجه این است که هر چه میزان غلظت یک عطر بیشتر و مقدار فیکساتور استفاده شده در آن کمتر باشد (عطر خالص تر باشد) قیمت بیشتری نیز خواهد داشت.

مواد تشکیل دهنده فیکساتور عطر

فیکساتورها غالبا موادی طبیعی هستند. نوع فیکساتور عطر و مواد تشکیل دهنده آن، نقش بسیار مهمی در شکل گیری رایحه نهایی اکلن و عطر زنانه و مردانه خواهند داشت. اهمیت این موضوع، از دیرباز برای سازندگان عطر روشن بوده است تا جایی که در سال 1960 آرکتاندر، توانست در طی یک تحقیق، فیکساتورهای طبیعی را به چهار دسته کلی طبقه بندی کند:
• دسته اول: مواد غیر فرار با رایحه ملایم که به راحتی با عطرها ترکیب می شوند؛ مانند بنزوئین و مشک.
• دسته دوم: موادی که لزوما نه با هدف افزایش ماندگاری عطر، بلکه به خاطر رایحه، رنگ و بافت دلپذیری که در عطر ایجاد می کنند، مورد استفاده قرار می گیرند؛ مانند موم زنبور عسل.  
• دسته سوم: تثبیت کننده های عالی هستند که ماندگاری عطر را افزایش داده و ارتباط میان نت های مختلف عطر را بهبود می بخشند؛ مانند وانیل.
• دسته چهارم: تثبیت کننده هایی هستند که بوی خاصی ندارند و استفاده از آنها در عطر، هیچ تاثیری در ترکیب نهایی نخواهد داشت. این گروه از تثبیت کنندگان صرفا ماندگاری عطر را افزایش می دهند.  
فیکساتور عطر و ادکلن

ترکیب فیکساتور عطر

بهترین فیکساتور عطر، ترکیبی است که بر پایه مواد طبیعی ساخته شده باشد. این مواد نه تنها به ماندگاری عطر کمک می کنند، بلکه می توانند به عنوان بخشی از ترکیب نت های میانی یا پایه عطر، مورد استفاده قرار گیرند. برخی از این مواد شامل وانیل، چوب صندل، سدر، گلپر و کندر هستند. 

بیشتر بخوانید: دکانت عطر چیست


فرمول فیکساتور عطر

فرمول فیکساتور عطر الکل و یا موادی بر پایه الکل هستند که با رقیق کردن اسانس های اصلی ادکلن و ادکلن مردانه و زنانه، می توانند طول عمر و ماندگاری عطر را افزایش دهند. به واسطه وجود فیکساتور هاست که اسپری کردن عطر بر روی لباس، هیچ گونه لکی بر روی آن ایجاد نمی کند. فیکساتور ادکلن را با نام الکل عطر نیز می شناسند. بر اساس میزان الکل استفاده شده در فرمول فیکساتور، این پارامتر می تواند قدرت پراکندگی عطر را نیز مشخص کند. از آنجایی که الکل خیلی سریع تبخیر می شود، مولکول های محلول در عطر (یا همان رایحه عطر شما) نیز خیلی سریع در محیط پخش می شوند.
شما می توانید برای استعلام قیمت انواع عطر مانند عطر شنل و … به سایت مارسلا مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 3 =

دکمه بازگشت به بالا